۰
plusresetminus
گزارشی از دویست و پنجمین جلسه علنی شورای شهر شیراز؛

حقنگر: «هشت نقطه از بهترین مناطق باغی شیراز تخریب و یا تغییر کاربری داده شده اند»/ نقیب زاده: «بی توجهی شهرداری شیراز نسبت به جایگاه قانونی شورای شهر تامل برانگیز است»

تاریخ انتشارسه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹
حقنگر گفت: مقاومت شهرداری در حفظ باغات گروه یک درخور تحسین و قابل ستایش می باشد اما متاسفانه انگیزه های سودجویانه باعث تخریب باغات از درون شده است لذا احتیاج به یک بازنگری کلی در قانون فوق کاملا مشهود می باشد.
شورای شهر شیراز
شورای شهر شیراز
به گزارش "حافظ نیوز" احمدرضا نقیب زاده دویست و پنجمین جلسه علنی شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه تنزل جایگاه سازمان حمل و نقل و ترافیک به اداره ایمنی ترافیک ظلم به شهرشیراز است گقت: سازمانهای وابسته به شهرداری و تشکیلات آن امانتی در دست شورای شهر است که با توجه به قوانین و نیازهای شهر در گذز زمان شکل گرفته اند.
 وی در ادامه گفت: هرگونه تغییر و دخل و تصرف در این ساختارها باید با اهدافی منطقی و در راستای راهبردهای توسعه شهر تعریف شوند (به همین دلیل) مطابق قانون مسئول تدوین برنامه و راهبردهای توسعه شهر شورای اسلامی شهر است که بعنوان نمایندگان مردم می توانند با لحاظ شرایط حاکم بر شهر و توجه به کلیه جنبه های اجرایی و اقتصادی نسبت به این موضوع تصمیم گیری نمایند.
وی در ادامه اصلاح ساختار شهرداریها و سازمانهای وابسته به آن را موضوعی دانست که طی سالهای اخیر در دستورکار وزارت کشور قرار گرفته است.
این عضو شورای شهر در ادامه گفت: عملکرد منطقی وزارت کشور مبنی بر هماهنگی شهرداریها و شوراها از نکات مثبتی است که بدون قصد دخالت در وظایف قانونی شوراها قصد چنین اقدامی را داشته اما بی توجهی شهرداری شیراز به جایگاه قانونی شورا در موضوع سازمانهای شهرداری اقدامی تأمل برانگیز است که منجر به تغییر ساختار سازمانهای شهرداری و تنزل سازمان حمل و نقل و ترافیک به اداره کل ایمنی ترافیک شده است.
نقیب زاده همچنین تصریح کرد: این در شرایطی است که در پیشنهاد اولیه ابلاغ شده توسط وزیر محترم کشور رارتقای این سازمان به مدیریت مهندسی شبکه حمل و نقل اعلام شده بوده است که در شهرداری بدون هماهنگی با شورا انحلال آن و تبدیل به یک اداره را پیشنهاد نموده¬اند.
وی با بیان اینکه ترافیک شهری اصلی ترین معضلی است که مدیریت شهری را در شهر شیراز به چالش کشیده افزود: در آستانه تهیه بازنگری مطالعات جامع حمل و نقل باید حمایت جدی تری صورت گیرد.
این عضو شورا در پایان ضمن بررسی و بیان ابلاغیه های وزارت کشور گفت: از طرفی دیگر با عدم تصویب فعالیت سازمانها مطابق ماده 54 شهرداری می بایست برای کلیه سازمانها بودجه مستقل مطابق همه ساله ارائه نماید و ادغام بودجه های جاری آنها در بودجه شهرداری دارای ایراد قانونی است که چنانچه در بودجه این موضوع رعایت نشده باشد می بایست برای آن اصلاحیه به همراه بودجه سازمانها ارائه گردد لذا از هیات رییسه محترم تقاضا می گردد این موضوع با جدیت پیگیری شود.

محمد حقنگر:هشت نقطه از مناطق باغی شیراز تخریب و یا تغییر کاربری داده شده اند
 محمد حق نگر دویست و پنجمین جلسه علنی شورا ضمن تشکر از اجرای طرح آبخیزداری در ارتفاعات گفت: در هفته گذشته باران رحمت الهی استان فارس را غرق در نعمت نمود و نگرانی یازده ماهه مردم نجیب و صبور استان فارس و شهر شیراز را از عدم بارش باران تا حدی مرتفع نمود. اما بسیار تأسف آور است که به علت عدم توانایی و ضعف ما در سیستم بهره برداری و استفاده مطلوب از بارش های الهی متاسفانه این فرصت گرانبها خساراتی را بر بعضی از شهرستان ها مثل جهرم و داراب نیز وارد گرداند.
وی با بیان موارد مذکور از حوزه معاونت اجرایی و کلیه شهرداران مناطق شهرداری شیراز که برای مهار و کنترل سیلاب های شهری شیراز تشکر کرد و گفت: سازمان فضای سبز ومدیریت منابع آب که در اجرای پروژه های مهار و بهره برداری از این نعمت گرانبها نسبتاً موفق بوده اند کمال تقدیر و تشکر را دارم و به استحضار اعضای شورا می رسانم طبق اقدامات انجام شده در ارتفاعات حداقل سی درصد بارش های اخیر به خوبی توسط سازمان فضای سبز و زیباسازی و مدیریت ارتفاعات با ایجاد طرح های آبخیزداری مهار گردیده است. و نگرانی که از تشنگی 2 میلیون درخت کاشته شده در ارتفاعات داشتیم بحول قوه الهی به کلی برطرف گردیده و امیدوار هستیم با اقدامات تکمیلی و اجرای کامل طرح "واترهاروسینگ" در سطح شهر شیراز بهره وری مطلوب از بارش های الهی بعمل آید و شهر شیراز بتواند بعنوان یک الگوی مناسب در سطح استان و کشور معرفی گردد.
وی با اشاره به تسری شیوه نامه ماده 14 در باغات حوزه استحفاظی شهر شیراز گفت: در اجرای سیاست های زیست محیطی حفظ باغات حوزه استحفاظی بعنوان مهمترین سرمایه شهر از اصلی ترین برنامه شورای چهارم می باشد. و با توجه به کمبود باران و خشک شدن منابع آبی و چاه های موجود لازم است یک تحول اساسی در قانون شورای عالی شهرسازی حاکم بر باغات حوزه استحفاظی بعمل آید.
این عضو شورا در ادامه بیان کرد: آنچه که نتیجه عملکرد قانون فوق در باغات حوزه استحفاظی بوده حاکی از انهدام بخش بزرگی از باغات و ایجاد تبعیض بین باغداران می باشد بطوریکه در تقسیم بندی گروه یک و گروه پنج تفاوت های بسیار فاحشی دیده می شود و بعضاً بخش هایی که به آنها اطلاق گروه 5 گردیده طی سال های گذشته تبدیل به ساختمان های دوطبقه و سه طبقه گردیده و ملک های مجاور که اطلاق گروه یک به آنها می باشد حتی اجازه احداث یک سرویس بهداشتی و دیوار کشی هم به آنها داده نشده است و مقاومت شهرداری در حفظ باغات گروه یک درخور تحسین و قابل ستایش می باشد اما متاسفانه انگیزه های سودجویانه باعث تخریب باغات از درون شده است لذا احتیاج به یک بازنگری کلی در قانون فوق کاملا مشهود می باشد.
وی در ادامه، 8 منطقه شهر شیراز را به عنوان مصداق تخریب باغات نام برد و در معرفی این مناطق تصریح کرد:
1.    کوچه گلخون در ابتدای خیابان قصردشت: این منطقه پرشده از درخت های بسیار انبوه و کهنسال است که اخیرا تفکیک گردیده و دیوارکش شده و به قطعات زیر 500 متری تقسیم گردیده است.
2.    کوچه 95 قصردشت: کوچه فوق طبق عکس های ماهواره ای یکی از زیباترین و انبوه ترین مناطق باغی شهر شیراز بوده که متاسفانه در زمین گروه یک و گروه پنج آن بسیار نادرست تعیین شده و همین امر باعث شده که کل باغات در کوچه فوق تحت تاثیر قرار گیرد و حاصل اجرای قانون فوق نابودی حداقل 70 درصد باغات موجود شده است.
3.    کوچه 28 صرافی: در کوچه فوق و انشعابات آن نیز تفکیک های بزرگی صورت گرفته و حجم زیادی از باغ ها تبدیل به منازل مسکونی سه طبقه و دو طبقه و همکف شده است .
4.    کوچه پشت بیمارستان دنا :مساحت نابود شده باغات در این محدوده بسیار زیاد بوده و بخشی هم در حال گرفتن مجوز می باشند که حتی قطعاتی 300 متری هم در تفکیک وجود دارد .
5.    محدوده بسیار بزرگ تخریب شده توسط بیمارستان کوثر: بیمارستان کوثر با عنوان خیریه بزرگترین لطمه را به باغات قصردشت زده و اخیرا نیز با احداث زیرزمینی بزرگ برای ساختمان پارکینگ کل آب های زیرزمینی باغات را به تاراج داده و ریشه تمام درختان محدوده را خشک نموده است.
6.    میدان مطهری و کوچه های منشعب به آن میدان: پروژه هایی که در این منطقه ایجاد گردیده در حال حاضر اثری از باغات زیبای  آن منطقه را باقی نگذاشته است .
7.    محدوده بزرگ نیایش که حجم زیادی از باغات تخریب شده: در این محدوده نیز با تخریب باغات منازل گران قیمتی احداث گردیده که ارزش افزوده بالایی ایجاد گردیده است به طوری که اصلا یک باور شده که باید کل باغات موجود تفکیک گردد.
8.    و هم اکنون نیز باغ 3 هکتاری واقع در کوی پزشکان که پوشیده از انبوه درختان شاداب می باشد و در حوزه استحفاظی باغات و جز گروه پنج می باشد جهت تغییر کاربری و تفکیک تشکیل پرونده داده است و مالک قصد تبدیل آن به 26 قطعه 1000 متری دارد. این باغ در کنار باغ های گروه یک قرار داشته و قطعا تفکیک آن اثری نامطلوب بر سایر باغ های کنار خواهد داشت.
حقنگر در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به توضیحات فوق تقاضا دارم حداقل شیوه نامه ماده 14 که اخیراً در صحن شورای اسلامی شهر شیراز مصوب گردیده است را جهت کلیه باغات باقی مانده گروه پنج در حوزه استحفاظی باغات تسری داده شود تا حداقل باقی مانده باغات گروه پنج بنحو مطلوب تری در خدمت شهر شیراز قرار گیرد و از انهدام آنها جلوگیری شود.
 
کد مطلب : ۱۶۴۹۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما