۰
plusresetminus
مهندس سید محسن معین عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با «حافظ نیوز»:

هیچ کارشناس خبره ای در لزوم احداث «سد تنگ سرخ» شک ندارد؛ آقایان بیش از این وقت کُشی نکنند/ «ظهور فروچاله ها» و نشست زمین یک خطر بسیار جدی برای شیراز است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۲
معین گفت: ما برای اینکه جلوی خشک شدن دریاچه مهارلو را بگیریم به سمت احداث این سد رفته ایم.
سید محسن معین
سید محسن معین
انتشار قسمت نخست مصاحبه "حافظ نیوز" با مهندس سید محسن معین به عنوان یکی از اعضای باسابقه و قدیمی شورای شهر شیراز در هفته گذشته، بازتاب های فراوانی در محافل کارشناسی و رسانه ای شیراز به همراه داشت. حال،  ضمن اعلام مجدد بی طرفی و مد نظر قرار دادن اصل استقلال رسانه به انتشار قسمت دوم این مصاحبه می پردازیم.
در این قسمت، سید محسن معین دلایل تکمیلی خود در باب لزوم احداث این سد را برخواهد شمرد و به دفاع از عملکرد شورای چهارم شهر شیراز خواهد پرداخت که در ادامه قسمت دوم گفتگوی جذاب و خواندنی "حافظ نیوز" با مهندس معین را می خوانیم:

فرمودید که هم اکنون دوره بازگشت سیل در شهر شیراز از 40 سال به 15 سال رسیده است. آیا این مسئله یک مبنای علمی و کارشناسی دارد و آیا راهی جز احداث سد تنگ سرخ برای جلوگیری از آن وجود ندارد؟
این مسئله علاوه بر اینکه یک مبنای دقیق علمی دارد، یک مبنای آماری نیز دارد که می توان خیلی راحت به آن رجوع کرد.
سال 1365، اوایل دهه 80 و چند هفته گذشته. به فواصل زمانی این سه سیل در شیراز که نگاه کنید متوجه می شوید ما هر 15 سال یک بار با یک سیل ویرانگر مواجه هستیم که اگر همین روند غلط شهرسازی و عدم توجه به آبخیز داری و مهار روان آب ها را ادامه دهیم، ممکن است این بازه هر 15 سال یک بار کمتر نیز بشود و ما هر از یک دهه، با یک سیل ویرانگر در شیراز مواجه باشیم که باز هم تاکید می کنم علت این امر، شهرک سازی در محورشمالغرب شیراز و ساخت و سازهای غیر مجازی است که قدرت جذب آب توسط خاک و زمین منطقه را سلب کرده و موجب می شود آب بر خلاف همیشه، جذب زمین نشود و روی زمین جاری شود که این مسئله خود باعث کاهش بسیار شدید سطح آب های زیرزمینی در دشت شیراز نیز شده و امروز، یک خطر بسیار بزرگ برای شهر شیراز احتمال بالای ظهور فروچاله ها در این منطقه است که کم و بیش نیز آثار آن مشاهده شده است.
اما در پاسخ به این سئوال که آیا راه دیگری جز احداث سد تنگ سرخ وجود ندارد باید عرض کنم که خیر! راه دیگری وجود ندارد. آنچه که امروز رودخانه خشک نامیده می شود، در واقع سه سرچشمه مجزا دارد که یکی از آنها که اتفاقا حجم متوسطی از آب این رودخانه را تامین می کند، همان رودخانه موسوم به تنگ سرخ است.
علت اینکه این رودخانه برای احداث سد در نظر گرفته شده نیز جز این نمی باشد که آب، در دیگر سرچشمه های رودخانه خشک در دشت جاری می شود و شدت سیلاب را ندارد اما رودخانه تنگ سرخ، از کوه جاری می شود و شیب تندی دارد و حالت سیلابی به خود می گیرد که همین مساله نیز یکی از عوامل اصلی سیلاب در شهر شیراز است.
درباره استانداردهای لازم برای احداث سد، پیشتر بارها سخن گفته شده اما می توانم شما را ارجاع دهم به کنفرانس علمی سد تنگ سرخ که در سال 92 با حضور کارشناسان موافق و مخالف برگزار شد و مسئولان وزارت نیرو، آب منظقه ای و محیط زیست نیز در آن حضور داشتند و اتفاقا پس از پایان این جلسه، یکی از مسئولان وقت سازمان محیط زیست به بنده گفت در این جلسه به پاسخ همه سوالات خود رسیدم و حالا باید برویم این موارد را برای مسئولان محیط زیست در تهران نیز شرح دهیم!
اما نمی دانم چرا چندماه بعد از این کنفرانس همان آقایان دوباره علم مخالفت با این سد را بلند کردند و همان سوالاتی که برایش کنفرانس برگزار شد و پاسخ داده شد و آنها نیز گفته بودند قانع شدیم را دوباره مطرح می کنند.

درباره احتمال خشک شدن دریاچه مهارلو در پی آبگیری این سد چه توضیحی دارید؟
اتفاقا ما برای اینکه جلوی خشک شدن دریاچه مهارلو را بگیریم به سمت احداث این سد رفته ایم. حوزه آبریز این سد، 15 میلیون متر مکعب و حوزه آبریز دریاچه مهارلو بالغ بر 510 میلیون متر مکعب است. بنابراین این سد 3 الی 4 درصد از گنجایش این دریاچه را به خود اختصاص داده و اگر روزی حجم آب دریاچه مهارلو نیز به حد خیلی بحرانی رسید که با خطر تولید ریزگرد مواجه شد، برای مهار این بحران آب پشت سد تنگ سرخ به مرور رهاسازی می شود تا اتفاقا دریاچه حفظ شود چرا که این سد از نوع بتنی ساخته شده و برخلاف سد درودزن، هیچ اشکالی برای حیات سد وجود ندارد که حجم آب مخزن آن پر و خالی شود.
بنابراین، باز هم عرض می کنم امروزه هیچ کارشناس خبره ای در لزوم احداث سد تنگ سرخ شک ندارد؛ از آقایان درخواست می کنم بیش از این وقت کشی نکنند و مانع احداث این سد نشوند.

درباره عملکرد شورای چهارم و شهرداری شیراز چه نظری دارید؟ به این عملکرد چه نمره ای می دهید؟
نمره شورای چهارم را باید مردم بدهند و بنده در مقام نمره دادن نیستم اما با توجه به بضاعت موجود و حجم کاری که در شورای چهارم انجام گرفت و عملکردی که شهرداری شیراز طی سالهای اخیر داشت، بنده تصور می کنم رضایتمندی را در چهره بسیاری از شهروندان شیرازی می توان به وضوح دریافت چرا که حجم عملیات عمرانی و آبادانی که در شیراز در طی این چهار سال صورت گرفت، در هیچ دوره دیگری سابقه نداشته و امروز با افتخار می توانیم از عملکردمان در شورای چهارم حرف بزنیم و از آن دفاع کنیم.
پایان قسمت دوم... تهیه و تنظیم: فاطمه زارع

 
کد مطلب : ۱۶۵۶۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما