۰
plusresetminus
بازی خطرناک سیاسی با انتخابات مردمی؟

ابهاماتی که توسط دو نماینده شیراز در خانه ملت ایجاد می شوند...

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۰
در انتخاباتی که انتظار می رود رای و نظر مردم، تعیین کننده حاکمیت اجرایی شهرها و روستاهای کشور باشد آیا می توان پذیرفت یک نظارت حداقلی و پر حرف و حدیث بر روی صلاحیت نمایندگان شورا صورت بگیرد؟
فرج الله رجبی
فرج الله رجبی
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی انتخابات شوراهای شهر که یک مصیبت است و حساب و کتاب ندارد اینها سخنان دبیر شورای نگهبان قانون اساسی و نگاه او به امر تایید صلاحیت نمایندگان شوراهای اسلامی شهر است که پیش از این طی دو ماه گذشته بیان شده است.
آیت‌الله احمد جنتی در دومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) گفت: ما با انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر مواجه هستیم. متأسفانه نظارت در انتخابات شورای شهر حساب و کتاب ندارد و مصیبت است، چون صلاحیت‌ها به خوبی رسیدگی نمی‌شود و 400 هزار نفر در انتخابات (شورای شهر) وارد می‌شوند و به خوبی سوابق و شرایط آنها بررسی نمی‌شود.
آیت‌الله جنتی با بیان اینکه عملکرد شوراهای شهر خوب نبوده است، گفت: متأسفانه در برخی از موارد برخی از اینها به دادگاه کشیده شدند و تخلفاتی را هم انجام دادند که اینها نشان‌دهنده عدم نظارت است. اینها مواردی صریح و شفاف است که دبیر شورای نگهبان درباره دغدغه هایش پیرامون انتخابات شوراهای اسلامی شهر مطرح می کند.
و اما نیم نگاهی به عملکرد و مواضع دو نمانیده شیراز که از قضا نقش مهمی در انتخابات شوراها نیز بازی می کنند، تا حدی بر نگرانی های موجود می افزاید تا جایی که عملکرد فرج اله رجبی صدای دانشجویان و مواضع بهرام پارسایی صدای اعتراض جریانات مختلف سیاسی و فرهنگی را درآورده است.
طی روزهای اخیر، 12 تشکل دانشجویی شیراز خطاب به رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوری اسلامی شهر و روستا نوشتند:
”از باب دغدغه و حاشیه هایی که اخیرا  در فضای انتخابات شورای اسلامی در استان فارس ایجاد گردیده لازم شد تا نکاتی را عرض نماییم؛ در اینکه نظر محترم نمایندگان مردم در مجلس در انتخابات شورای اسلامی شهر وروستا می باید جایگاه داشته باشد ، مورد خاصی وجود ندارد و مع الوصف شما نمایندگان محترم نیز طی یک آیین نامه و مصوبه داخلی بدان پرداخته اید، لیکن این مسئله نباید فرصتی برای جناح بازی و ورود جانب گرایانه نمایندگان لیست های مختلف بوده ، چه آنکه چندی پیش شاهد یک حرکت نامبارک و در اصطلاح عامیانه یک جرزنی در بین برخی نمایندگان فارس بودیم به گونه ای که بدلیل انتخاب نشدن احدی از یک لیست خاص در هیئت سه نفره نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در فارس، برخی اعضاء این لیست اقدامات ناصوابی انجام داده و بالاخره یکی از افراد منتسب به خود را در این هیئت جای داده که نوع مواجهه و اقدامات ایشان در این راستا جای بسی تامل و مداقه دارد که قطعا از خاطره مردم شریف فارس دور نخواهد ماند و پاک نخواهد شد.
اکنون که جناب آقای فرج اله رجبی نماینده محترم مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بالاخره در این هیئت جای گرفته است، انتظار می رفت عدالت ولو در ظاهر در رفتار ایشان نمود پیدا کند ، لیکن اخیرا اخباری در شبکه های اجتماعی مبنی بر برگزاری جلسات افراد معلوم الحال فارس با ایشان به جهت مهندسی در این انتخابات و تلاش برای چینش کاندیداها و بسط و نفوذ لیست مورد نظر در دستور کارشان قرار گرفته که مایه ناراحتی و نگرانی را نیز فراهم نموده است، برآن شدیم تا ضمن طرح این مسئله، از شما بعنوان مسئول نظارت بر این انتخابات، بخواهیم با بررسی موضوع و جلوگیری از هرگونه قانون شکنی ، تلاش نمایید تا لااقل حریت وکیل المله بودن نمایندگان محترم حفظ شود. بدیهی است چنین رفتارهای نامبارکی که نه در شان نمایندگی مردم است و نه در شان یک کارگزاراسلامی، قطعا مورد نفرت فارسیان ولایتمدار خواهد بود و بدون شک آنرا بر نمی تابند. مردم این خطه از کشور ثابت نموده اند که هیچ حرکت فراقانونی را بی پاسخ نگذاشته و دانشجویان انقلابی نیز بعنوان پیش قراولان این ملت شریف، تا استیفای کامل حق و عمل کامل مسئولین بر مبنای قانون از هیچ حرکت انقلابی فروگذار نخواهند کرد.“
این اما پایان کار نبود، بلکه اظهارات بهرام پارسایی درباره نحوه تایید صلاحیت ها بر نگرانی های موجود افزود.
پارسایی که عضو هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز هست در مصاحبه ایلنا در مورخ شنبه 19 فروردین می گوید::
”مراجع چهارگانه وجاهت رد یا تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها را ندارند!“
این سخنان تلویحا فقط می خواهد بگوید حاکم مطلق العنان انتخابات شوراها نهادی است که می تواند بدون توجه به استعلامات از مراجع نظارتی چهارگانه، به شوراهای اسلامی شهر و روستا راه یابند.
حال در انتخاباتی که انتظار می رود رای و نظر مردم، تعیین کننده حاکمیت اجرایی شهرها و روستاهای کشور باشد آیا می توان پذیرفت یک نظارت حداقلی و پر حرف و حدیث بر روی صلاحیت نمایندگان شورا صورت بگیرد؟

در صورت راهیابی فردی نالایق و یا دارای سوابق سوء به شوراهای شهر و به تبع آن، وقوع تخلفات بعدی، کدامیک از افرادی که ان روزها برای ورود مسئله دارها به شوراها تلاش می کنند پاسخگوی حق تضییع شده مردم خواهد بود؟              
نویسنده: محمد صادقی
 
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۶۶۸۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما