۰
plusresetminus
قائم مقام وزیر بهداشت؛

ایران در 98 قلم کالای پزشکی خودکفا شد/نامزدهای انتخابات برنامه سلامت اعلام کنند

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در 98 قلم کالای پزشکی مانند مانیتور و صافی دیالیز خودکفا شده است.
ایران در 98 قلم کالای پزشکی خودکفا شد/نامزدهای انتخابات برنامه سلامت اعلام کنند
به گزارش "حافظ نیوز"،ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت افزود: با اقدامات دولت کشور در تولید 98 نوع تجهیزات پزشکی مانند مانیتورهای پزشکی، فیلتر دیالیز، سرنگ، چراغ اتاق عمل، پیچ و پلاک ارتوپدی و اغلب وسایل مصرفی خودکفا شده است.
وی ادامه داد: در سه سال گذشته با تقویت تولید داخل سالانه 330 تا 370 میلیون دلار واردات دارو کاهش یافته است و حدود یک میلیارد دلار کاهش واردات دارو داشته ایم.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در سه سال گذشته وابستگی ارزی ایران به داروهای ساخته شده حدود 10 درصد کاهش یافته و از وابستگی 40 درصدی در دولت قبل به 30 درصد کاهش یافته است. داروهای دچار کمبود نیز در ابتدای دولت یازدهم در کشور بیش از 350 قلم بود برای مدیریت بحران دارویی این موضوع در شورای امنیت ملی مطرح می شد اما امروز تعداد داروهای دچار کمبود فقط 30 قلم است.
حریرچی ادامه داد: دسترسی دارو در بیمارستانها نیز افزایش یافته و از 320 قلم به 750 قلم رسیده است، اقلام پزشکی موجود در بیمارستان ها نیز از هزار و 480 قلم در سه سال گذشته به دو هزار و 130 قلم افزایش یافته است.
وی گفت: همچنین تجهیزات پزشکی که تا قبل از دولت یازدهم هیچ نوع قیمت گذاری نداشت در این دولت با ابلاغ دولت، قیمت گذاری شد و شاهد قیمت گذاری 18 هزار کالای پزشکی و کاهش متوسط 42 درصدی قیمت این تجهیزات پزشکی در کشور بودیم.
وی ادامه داد: با این اقدامات وزارت بهداشت در کاهش خرید تجهیزات خارجی و نیز با توجه به کاهش قیمت ها در سه سال گذشته هر سال بین 450 تا 590 میلیون دلار صرفه جویی داشتیم به طوری که در سال 95 حدود 593 میلیون دلار و در سال های 94 و 93 نیز به ترتیب 450 و 460 میلیون دلار صرفه جویی در حوزه تجهیزات پزشکی در کشور صورت گرفت.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: در گذشته در مورد برخی تجهیزات پزشکی انحصار وجود داشت و یک شرکت تنها وارد کننده یک محصول پزشکی بود و خودش هم قیمت گذاری می کرد، این انحصار در دولت یازدهم شکسته شد. علاوه بر آن با مشارکت انجمن های تخصصی، کالاهای پزشکی درجه بندی شدند و بیمارستان ها از خرید تجهیزات درجه پایین و بی کیفیت منع شدند و ملزم هستند که فقط کالاهای استاندارد خریداری کنند.
وی افزود: خرید عمده بیمارستان ها در مورد کالاهایی که نوع ایرانی و با کیفیت داخلی آن وجود دارد ، حتما از تولیدات داخلی انجام می شود البته برای نیاز گروه کوچکی از متقاضیان و کنترل بازار درصد بسیار کمی کالای خارجی نیز اجازه واردات می گیرد.
حریرچی گفت: در مورد برخی کالاهای پزشکی مانند صافی دیالیز اکنون امکان تولید 10 میلیون صافی در کشور وجود دارد که بیش از نیاز کشور است و امکان صادرات این نوع محصولات نیز فراهم است.
وی افزود: خرید کالاهای اصلی بیمارستان های دولتی نیز در این دولت به صورت متمرکز انجام می شود تا هم کالاهای با کیفیت تری خریداری شود و هم قیمت خرید پایین تر باشد البته در مورد برخی کالا با ابلاغ دستورالعمل خرید از تولیدات داخلی اختیاراتی به دانشگاه ها و بیمارستانها داده شده است.

**فضا سازی درباره قصور پزشکی هر فرد از جمله عارف لرستانی قابل پیگرد قضایی است
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره مرگ عارف لرستانی توضیح داد: در همه بیمارستان ها نیز اگر فردی بمیرد، کمیته مرگ و میر تشکیل می شود و در گواهی فوت همه افراد پزشک معالج علت مرگ را مشخص می کند
وی ادامه داد:طبق قانون هر فردی که در کمتر از 24 ساعت بعد از ترخیص از بیمارستان بمیرد، پرونده وی به پزشکی قانونی ارجاع می شود و در این سازمان آزمایش های لازم سم شناسی و اقدامات لازم برای کالبد شکافی انجام می شود تا علت واقعی مرگ مشخص شود و اگر قصور پزشکی مشخص شود قابل پیگیری است.
حریرچی ادامه داد: در مورد مرگ عارف لرستانی خانواده وی صحبت هایی را مطرح کرده اند که از سر ناراحتی و شرایط پس از دست دادن عزیزشان است اما افراد غیر مسئول و رسانه ها نباید بدون داشتن مستندات قانونی بر شایعات و گمانه زنی بیفزایند و باید اجازه دهند تا روند قانونی طی شود.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برخی مرگ ها از نظر پزشکی مرگ های ناگهانی است که به آنها sudden death گفته می شود، چنین مواردی حتی ممکن است فرد روی تخت بیمارستان هم باشد و دچار مرگ ناگهانی شود، سکته مغزی و قلبی و پارگی عروق از این جمله است.
وی افزود: گاهی نیز پزشک و خانواده فرد متوفی، علت مرگ را می دانند اما برای آبروداری چیزی نمی گویند، تهمت ها را می شنوند و خویشتنداری می کنند. از مردم و رسانه ها می خواهیم هر مرگی را به قصور پزشکی نسبت ندهند.

**9 هزار میلیارد تومان از بدهی بیمه ها در سال 95 باقیمانده است
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره بدهی بیمه ها به وزارت بهداشت گفت: کل اسناد بیمارستانی که در سال 95 تا حدود دی ماه به بیمه ها ارسال شده است حدود 14 هزار و 109 میلیارد تومان بوده است که 5017 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده اند و 9 هزار و 91 میلیارد تومان آن هنوز پرداخت نشده است، البته حدود 3 هزار میلیارد تومان اسناد مالی زمستان نیز مانده است که باید به بیمه ها ارسال شود.
وی گفت: با پرداخت هایی که اواخر سال از سوی دو بیمه اصلی تامین اجتماعی انجام شد، مقداری از بدهی های بیمه ها کم شد زیرا تا قبل از آن بدهی معوقه بیمه ها حدود 12 هزار میلیارد تومان بود.
حریرچی افزود: اگر بخواهیم به تفکیک بیان کنیم، سازمان بیمه سلامت از مجموع 7 هزار و 377 میلیارد تومان سند مالی ارسال شده بیمارستانها و مراکز درمانی، در سال گذشته 2995 میلیارد تومان را پرداخت کرده و 4381 میلیارد تومان باقیمانده است و سازمان تامین اجتماعی نیز از مجموع 5738 میلیارد تومان سند بیمارستانی، 1607 میلیارد تومان را پرداخت کرده و 4130 میلیارد تومان از بدهی این سازمان هنوز پرداخت نشده است.
وی درباره دستور رئیس جمهوری برای نشان دار شدن بودجه سهم سلامت از درآمد سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه کارگران گفت: این ابلاغیه انجام شده وحتی در قانون بودجه با برنامه ششم نیز مصوب شده است و این اعتبار که به هیچوجه به وزارت بهداشت نمی آید باید در سازمان تامین اجتماعی در حساب جداگانه ای برای درمان و سلامت کارگران هزینه شود.
قائم مقام وزیر بهداشت درباره تعرفه های پزشکی سال 96 نیز گفت: توافقات اولیه در شورای عالی بیمه در مورد تعرفه های پزشکی امسال انجام شده و پیشرفت های خوبی صورت گرفته است و امیدواریم هر چه زودتر در این شورا به تصویب نهایی برسد و اعلام شود.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سرطان در ایران نیز گفت: میزان بروز سرطان در ایران در بین مردان 143 در صد هزار نفر و در بین زنان 136 در صد هزار نفر است که از متوسط جهانی پایین تر است و با وجود افزایش موارد سرطان در کشور که بیشتر به علت بالاتر رفتن میانگین سنی جامعه است، در مقایسه با کشورهای دیگر وضعیت بدتری نداریم و صحبت هایی که از سونامی سرطان گفته می شود، بی اساس و غیر علمی است.
وی افزود: مهمترین عوامل خطر سرطان دخانیات، استرس، تغذیه نامناسب، چاقی و کم تحرکی است اما از نظر بالینی در 60 تا 80 درصد موارد ابتلا به سرطان هیچکدام از این علائم دیده نمی شود.

** طرح تحول سلامت توقف ندارد
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ممکن است در دولت بعد طرح تحول سلامت متوقف شود، گفت: چطور چنین چیزی ممکن است. مردم شیرینی طرح تحول سلامت را چشیده اند، قانون کاهش پرداخت از جیب مردم در بیمارستانهای دولتی که در دولت های قبل اجرا نمی شد با اجرای این طرح، اجرایی شد، با افزایش بیش از دو هزار پزشک در روستاها و شهرهای کوچک دسترسی مردم به پزشک افزایش یافته است، قطعا مسئولان دولت آینده هر که باشد، نمی توانند این دستاوردها بزرگ ملی را نادیده بگیرد و آن را متوقف کند.
وی گفت: همین الان اگر یکی از پزشکان عمومی مستقر در روستاها و شهرهای کوچک بخواهد به مرخصی بروند از مدتی قبل فرمانداران و مسئولان محلی به وزارت بهداشت نامه می نویسند و درخواست جایگزین می کنند، بنابراین نه خرد جمعی و نه مطالبات مردمی اجازه توقف این طرح را نمی دهد.
حریرچی افزود: اکنون نیز که در آستانه انتخابات هستیم از نامزدهای ریاست جمهوری می خواهیم که برنامه های خود را در حوزه سلامت به روشنی اعلام کنند، آیا می خواهند بخش خصوصی را تقویت کنند یا خدمات دولتی را بیشتر کنند، آیا معتقدند که باید بودجه های سلامت مردم افزایش یابد و یا خرج کردن در آن فایده ندارد.
وی گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری باید اعلام کنند که سلامت اولویت چند آنها خواهد بود زیرا سال هاست که در خیلی از کشورهای دنیا در انتخابات مواضع سلامت کاندیداها جزو سه یا چهار عامل تعیین کننده در انتخابات بوده است.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در سه سال گذشته وابستگی ارزی ایران به داروهای ساخته شده حدود 10 درصد کاهش یافته و از وابستگی 40 درصدی در دولت قبل به 30 درصد کاهش یافته است. داروهای دچار کمبود نیز در ابتدای دولت یازدهم در کشور بیش از 350 قلم بود برای مدیریت بحران داروی این موضوع در شورای امنیت ملی مطرح می شد اما امروز تعداد داروهای دچار کمبود فقط 30 قلم است.
حریرچی ادامه داد: دسترسی دارو در بیمارستانها نیز افزایش یافته و از 320 قلم به 750 قلم رسیده است، اقلام پزشکی موجود در بیمارستان ها نیز از هزار و 480 قلم در سه سال گذشته به دو هزار و 130 قلم افزایش یافته است.
وی گفت: همچنین تجهیزات پزشکی که تا قبل از دولت یازدهم هیچ نوع قیمت گذاری نداشت در این دولت با ابلاغ دولت قیمت گذاری شد و شاهد قیمت گذاری 18 هزار کالای پزشکی و کاهش متوسط 42 درصدی قیمت این تجهیزات پزشکی در کشور بودیم.
وی ادامه داد: با این اقدامات وزارت بهداشت در کاهش خرید تجهیزات خارجی و نیز با توجه به کاهش قیمت ها در سه سال گذشته هر سال بین 450 تا 590 میلیون دلار صرفه جوبی داشتیم به طوری که در سال 95 حدود 593 میلیون دلار و در سال های 94 و 93 نیز به ترتیب 450 و 460 میلیون دلار صرفه جویی در حوزه تجهیزات پزشکی در کشور صورت گرفت.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: در گذشته در مورد برخی تجهیزات پزشکی انحصار وجود داشت و یک شرکت تنها وارد کننده یک محصول پزشکی بود و خودش هم قیمت گذاری می کرد، این انحصار در دولت یازدهم شکسته شد. علاوه بر آن با مشارکت انجمن های تخصصی کالاهای پزشکی درجه بندی شدند و بیمارستان ها از خرید تجهیزات درجه پایین و بی کیفیت منع شدند و ملزم هستند که فقط کالاهای استاندارد خریداری کنند.
وی افزود: خرید عمده بیمارستان ها در مورد کالاهایی که نوع ایرانی و با کیفیت داخلی آن وجود دارد ، حتما از تولیدات داخلی انجام می شود البته برای نیاز گروه کوچکی از متقاضیان و کنترل بازار درصد بسیار کمی کالای خارجی نیز اجازه واردات می گیرد.
حریرچی گفت: در مورد برخی کالاهای پزشکی مانند صافی دیالیز اکنون امکان تولید 10 میلیون صافی در کشور وجود دارد که بیش از نیاز کشور است و امکان صادرات این نوع محصولات نیز فراهم است.
وی افزود: خرید کالاهای اصلی بیمارستان های دولتی نیز در این دولت به صورت متمرکز انجام می شود تا هم کالاهای با کیفیت تری خریداری شود و هم قیمت خرید پایین تر باشد البته در مورد برخی کالا با ابلاغ دستورالعمل خرید از تولیدات داخلی اختیاراتی به دانشگاه ها و بیمارستانها داده شده است.

**زیر ساخت پزشک خانواده در دولت یازدهم آماده شد
قائم مقام وزیر بهداشت درباره اجرای برنامه پزشک خانواده نیز گفت: در گذشته برای اجرای پزشک خانواده برخورد گلخانه ای و فانتزی وجود داشت و در حالی که زیرساخت های آن در کشور فراهم نشده بود، برخی ها شعار اجرای این برنامه را می دادند که عملی نبود.
وی گفت: اجرای پزشک خانواده بدون ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای همه ایرانیان که امکان ثبت اطلاعات و بازخورد خدمات پزشکی تخصصی به پزشک خانواده را داشته باشد، غیر ممکن است. تا قبل از این دولت پرونده الکترونیک سلامت وجود نداشت اما اکنون این پرونده برای 66 میلیون ایرانی تشکیل شده و ایرانیان با تشکیل این پرونده حدود 390 میلیون خدمت مختلف پزشکی نیز دریافت کرده اند.
حریرچی افزود: اجرای پزشک خانواده نیازمند، وجود خدمات تخصصی و فوق تخصصی به عنوان سطوح دوم و سوم نظام ارجاع است. تا قبل از دولت یازدهم این خدمات و سطوح دوم و سوم نظام ارجاع وجود نداشت و اگر پزشک خانواده دفترچه بیمار را مهر می کرد که نزد متخصص برود، جایی وجود نداشت اما اکنون کلینیک های ویژه تخصصی درهمه شهرها ایجاد شده است. علاوه بر آن مراقبان سلامت و زیرساخت های فیزیکی و تجهیزاتی فراوانی در شبکه بهداشتی کشور فراهم شده است که زمینه اجرای پزشک خانواده را فراهم کرده است.
وی افزود: نمی توانیم قول دهیم که پزشک خانواده تا پایان این دولت در کشور به طور کامل اجرا می شود اما زیرساخت های لازم برای اجرای این برنامه فراهم شده است. البته یکی از دیگر از زیرساخت های لازم این است که بیمه ها زیر نظر وزارت بهداشت باشند زیرا در 10 سال گذشته یکی از موانع اجرای این برنامه تقابل بیمه ها و وزارت بهداشت بوده است.
حریرجی گفت: با مصوبه مجلس به زودی با ابلاغ قانون برنامه توسعه ششم، سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل می شود و امیدواریم در آینده مشکل تقابل بیمه ها با وزارت بهداشت مانعی برای اجرای پزشک خانواده نباشد.

** رشد 10 درصدی بودجه وزارت بهداشت
قائم مقام وزیر بهداشت همچنین درباره بودجه سال 96 نیز گفت: از نظر بودجه جاری و درآمد عمومی، بودجه وزارت بهداشت در مجموع حدود 10درصد رشد داشته و بودجه جاری و درآمد عمومی وزارت بهداشت از حدود 26 هزار و 606 میلیارد تومان در سال گذشته به 29 هزار و 194 میلیارد تومان در سال 96 افزایش یافته است.
وی افزود: بودجه دانشگاه های علوم پزشکی که بیش از 99 درصد بودجه جاری وزارت بهداشت است در سال 96 حدود 32 درصد رشد داشته و از 11 هزار و 308 میلیارد تومان به 14هزار و 937 میلیارد تومان رسیده است. بودجه ستادی وزارت بهداشت البته حدود 15 درصد کاهش داشته و از 6043 میلیارد تومان به 5136 میلیارد تومان رسید است.
حریرچی گفت: ردیف بودجه 4800 میلیارد تومانی هدفمندی یارانه برای وزارت بهداشت در بودجه سال 96 ثابت مانده و ردیف بودجه وزارت بهداشت از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده با 9 درصد افزایش از 3178 میلیارد تومان به 3500 میلیارد تومان رسیده است.
وی همچنین از افزایش 82 درصدی بودجه سازمان بیمه سلامت ایران خبر داد و گفت: بودجه دولتی این سازمان از 4921 میلیارد تومان در سال گذشته به 8958 میلیارد تومان در سال 96 افزایش یافته است.
کد مطلب : ۱۶۷۰۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما