۰
plusresetminus
دکتر محمد خوش چهره در گفتگو با «حافظ نیوز»:

بی برکتی اقتصاد کشور به علت سیستم رَبَوی بانک هاست/ فاصله زیادی میان شعارها و دستاوردهای دولت یازدهم وجود دارد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵
محمد خوش چهره گفت: بین شعارهایی که دولت یازدهم داده و هدف هایی که مطرح کرده است با آنچه که به آن عمل شده است، فاصله زیادی وجود دارد.
بی برکتی اقتصاد کشور به علت سیستم رَبَوی بانک هاست/ فاصله زیادی میان شعارها و دستاوردهای دولت یازدهم وجود دارد
به گزارش "حافظ نیوز" دکتر محمد خوش‌چهره نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و یکی از چهره های اقتصادی مطرح کشور است. وی دارای دکترای تخصصی توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه استرثکلاید انگلستان است و در بسیاری از حوزه های تخصصی اقتصاد کلان در کشور، به عنوان یک صاحب نظر شناخته می شود.
وی پیرامون مسائل اقتصادی و انتخابات پیش روی کشور به گفت وگو با خبرنگار "حافظ نیوز" نشست. 
*اقتصاد مقاومتی می بایست از بالا، سیاست گذاری و شروع شود
خوش چهره در پاسخ این سؤال خبرنگار ما که ” چالش های پیش روی اقصاد مقاومتی و علل عدم تحقق شدن آن در جامعه در سال جاری چه بوده است“ گفت: ”اقتصاد مقاومتی یک رویکرد و بینش است که می بایست به مدل تبدیل شود. اقتصاد مقاومتی به تعبیری مقاوم سازی اقتصادی است که ابتدا لازم است از بالا یعنی نظام سیاست گذاری و تصمیم گیری شروع شود و وقتی در سطح بالا چنین اعتقاد و باوری باشد مردم نیز اعتقاد و باور پیدا می کنند. چالش های پیش رو در سه دسته کلی می گنجند که عبارت هستند از عدم درک مفهمومی صحیح از اقتصاد مقاومتی،  عدم باور در برخی رده ها و مسئولین، اهمیت تولید ملی ”
*شبهه دار بودن سیستم بانکی باعث بی برکتی اقتصاد شده است
این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر شبهه ربوی بودن سیستم بانکی کشور که این روزها بارها از سوی مراجع تقلید نیز عنوان شده اظهار داشت: ”در مورد ربوی بودن سیستم بانکداری در کشور ما، اظهارنظرهای متفاوتی بین علما و روحانیون وجود دارد. بنده نیز هنگامی که در مجلس بودم به بسیاری از این موارد حاکم بر سیستم بانکی و حتی اوراق مشارکت که دولت تصویب می کرد ایراد حقوقی و شرعی داشتم و بیان می کردم که این قبیل موارد شبهه دار هستند. این شبهه نه تنها در بین علما، بلکه در میان افرادی که در حوزه های اقتصادی و مالی حضور دارند، وجود دارد که اینها نتیجه تلاش و کار نیست و صرف پول نباید گفت ارزش ایجاد می کند. به نظر بنده یکی از مشکلات اقتصاد ایران که ما در بیکاری، تورم، فقر و حتی بی برکتی میبینیم، همین شبهه ربوی بودن است.
*فاصله زیاد میان شعارها و دستاوردهای دولت یازدهم
وی درباره نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد نیز بیان کرد: میزان تحقق و عدم تحقق هدف ها، شعارها و ادعاها، معیاری است برای قضاوت درمورد کار آمدی یا ناکارآمدی که اگر ما این موارد را درنظر بگیریم، می بینیم که بسیاری از شعارهایی که داده شده است و هدف هایی که مطرح شده است، اختلاف معناداری بین آنچه گفته شده و آنچه عمل شده است، وجود دارد البته اگر به طور منصفانه بخواهیم به موضوع بنگریم، باید پذیرفت که اقتصاد ایران به مثابه بیماری است که از قبل بوده است و یک دفعه نبوده است و علائمی داشته است، حال آنکه جناب رئیس جمهور و دولت با وجودی که تورم بالا بوده، نرخ بیکاری متراکمی داشته ایم، ادعا داشته است که اگر من بر سرکار بیایم، این موارد را درست خواهم کرد یعنی اینکه، با قبول تمامی شرایط پای به میدان گذاشته بوده است. در این میان عده ای دارای افراط و تفریط هستند، عده ای تمامی مشکلات را بردوش این دولت یا این مجلس می اندازند و برعکس عده ای درمقابل، که طرفدار دولت هستند، می گویند که همه مشکلات از دولت های قبل است، اما جواب بین این دو دیدگاه است و باز می گویم، دولت با قبول همه مسائل بر روی کارآمده است و نمیتواند مشکلات را تقصیر دولت قبل بداند همچنان که در فرمایش های مقام معظم رهبری نیز شاهد این سخن بودیم. حال به طور کلی دولت باتوجه به حرف های زده شده و دستاورد هایش، فاصله زیادی دارد.
*نقش اساسی و محوری مردم در انتخابات پیش رو
نماینده سابق مردم تهران پیرامون انتخابات پیش رو، استقبال مردم و جایگاه اصلاح طلبان و اصولگرایان در آن نیز به خبرنگار ما گفت: بطور کلی بسیاری از مسائل دارای دورنمایی مبهم است. مشارکت همیشه به فضای نزدیک انتخابات هم برمیگردد، گاهی پیش بینی های پیش از فضای نزدیک انتخابات، یک چیز است، حال آنکه در فضای نزدیک انتخابات و شرایطی که پیش می آید و مسائلی که از محیط بیرون و داخل است، همچنین نوع رقابت ها میتواند مشارکت را بالا ببرد یا پایین بیاورد، پس الان نمیتوان قضاوت کرد اما فرض بر این است که یک انتخابات معمولی است و به نظرم زیاد هیجانی نخواهد بود مگر اینکه عوامل بیرونی و محیطی باعث شوند که اگر انتخابات معمولی باشد، شما باید رنج انتخابات معمولی رو بررسی کنید، چون معمولا انتخابات دور دوم یک رئیس جمهور بعد از جنگ نشان داده است که ریتم آن چطور خواهد بود، شانس چه کسی بیشتر خواهد بود و این می تواند یکی از معیارهای پیش بینی باشد اما اینکه واقعا آیا این است یاخیر، نمیتوان گفت، گفته می شود، روند این را نشان می دهد اما اگر اتفاقاتی بیفتد که این را دچار تغییر کند، میتواند این روند را تغییر دهد.
درمورد جایگاه اصلاح طلبان و اصولگرایان الان نمی توان نظر داد اگر چه وزن اصلاح طلبان از نظر تاثیر گذاری با توجه به در اختیار داشتن دولت، استانداری ها و فرمانداری ها بیشتر است اما اینکه در عمل چه اتفاقی رخ می دهد، مردم هستند که همیشه پاسخ می دهند.
گزارشگر: محمد صادقی
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۶۷۱۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما