۰
plusresetminus
جدیدترین گزارش بانک جهانی از اقتصاد ایران

بخش غیرنفتی ایران تنها ۰.۹ درصد رشد کرد/ تحریم بانکی هنوز رفع نشده است

تاریخ انتشارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۶
بانک جهانی با اشاره به این که رشد بخش غیرنفتی ایران در نیمه نخست سال ۹۵ تنها ۰.۹ درصد بوده تاکید کرد بخش غیرنفتی ایران رشد قابل توجهی نخواهد داشت مگر این که سرمایه های خارجی قابل توجهی جذب و اقتصاد ایران به سیستم بانکی بین المللی متصل شود.
بخش غیرنفتی ایران تنها ۰.۹ درصد رشد کرد/ تحریم بانکی هنوز رفع نشده است
به گزارش "حافظ نیوزبانک جهانی در گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران پیش بینی کرد رشد اقتصادی کشور در سال 2017 به 4 درصد کاهش یابد.
بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی رشد اقتصادی ایران در سال 2016 بالغ بر 6.4 درصد بوده است.
تراز مالی کشور نیز که در سال 2015 منفی 1.9 درصد تولید ناخالص داخلی بوده در سال 2016 به منفی 1.5 درصد کاهش یافته و انتظار می رود در سال 2017 به منفی 0.6 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.
به لطف افزایش درآمدهای نفتی تراز حساب های جاری ایران رشد قابل توجهی در سال 2016 داشته و از معادل 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2015 به معادل 6.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2016 رسیده و انتظار می رود در همین سطح در سال 2017 باقی بماند.
بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به این که تولید نفت ایران نزدیک به ظرفیت کامل خود رسیده، و با توجه به ضعف بخش غیرنفتی پیش بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در میان مدت در سطح متوسطی باقی بماند. بر اساس انتظار کارشناسان این بانک رشد اقتصادی ایران تا سال 2019 بیشتر از 4 درصد نخواهد شد.
به عقیده این نهاد بین المللی بخش غیرنفتی ایران رشد قابل توجهی نخواهد داشت "مگر این که سرمایه های خارجی قابل توجهی جذب شود، اقتصاد ایران به سیستم بانکی بین المللی متصل شود و اصلاحات داخلی در حوزه اقتصاد انجام گیرد."
این گزارش همچنین از بالا رفتن نرخ بیکاری در کشور به ویژه در بین جوانان و زنان خبر داده و هشدار داده است فشارهای تورمی نیز شروع به افزایش کرده است.
بر اساس این گزارش اقتصاد ایران در نیمه نخست سال 95 رشد 7.4 درصدی را تجربه کرده است که این رشد تا حد قابل توجهی ناشی از افزایش تولید و صادرات نفت خام بوده است. رشد بخش غیرنفتی ایران در این نیمه تنها 0.9 درصد بوده است.
بیکاری در سه ماهه دوم سال 95 بالغ بر 12.7 درصد بوده است.
کد مطلب : ۱۶۷۲۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما