۰
plusresetminus
به بهانه نیمه اردیبهشت؛ روز شیراز

از کدام «شیراز» حرف می زنیم؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۲
کدامیک بهتر است؟ اینکه توجه و حواس مردم را معطوف به یک منبع و کانون عظیم معنویت کنیم یا اینکه بر روی استفاده از ظرفیت هایی تاکید کنیم که صرفا از جنبه ملی و یا ادبی منشا اثر هستند؟
روز شیراز
روز شیراز
حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی نیمه اردیبهشت ماه روز شیراز است. روزی که این شهر و جاذبه های بسیار آن را به یاد ایرانی ها می آورد و سبب می شود همه نگاه ها به سوی شیراز و ظرفیت های فراوانش معطوف شود.
اما از کدام شیراز حرف می زنیم؟
طی سالهای گذشته، جریانی ضد فرهنگی در شیراز تلاش کرده است روز شیراز و جاذبه های فراوان این شهر در همه چیز خلاصه شود و هرپدیده ای در محوریت برنامه های فرهنگی و اجتماعی این شهر قرار گیرد به جز حرم مطهر شاهچراغ(ع)!!
به راستی کدامیک بهتر است؟ اینکه توجه و حواس مردم را معطوف به یک منبع و کانون عظیم معنویت کنیم یا اینکه بر روی استفاده از ظرفیت هایی تاکید کنیم که صرفا از جنبه ملی و یا ادبی منشا اثر هستند؟
هیچکس مخالف استفاده از ظرفیت های فراوان جاذبه های گردشگری، ادبی، تاریخی و حتی پزشکی برای شیراز نیست بلکه معتقدیم تنها راه نجات شیراز از وضعیت اسفبار کنونی و رونق اشتغال و کاهش بیکاری، فقر و تورم در این کلانشهر، استفاده بهینه از همین ظرفیت هاست اما نباید فراموش کرد در کنار همه این عناوین و اولویت های مهم،  شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) است.
واقعیت آن است که مسئولانی که طی سالهای گذشته در شیراز و فارس بر مسند امور نشسته اند، چندان با مفهوم عمیق سومین حرم اهل بیت(ع) و ظرفیت اثرگذاری آن آشنا نبوده اند و هرگاه سخن از استفاده از محوریت قرار گرفتن حرم احمدی(ع) و محمدی(ع) به میان آمده، همه چیز در چند برنامه سخنرانی و همایش و یا چند تیزر تلویزیونی خلاصه شده است.
در سوی دیگر، برخی مسئولان گمان می کنند با توسعه فیزیکی و افزودن چند صحن و رواق و افزایش زیرساخت ها، حق مطلب درباره توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) انجام داده اند حال آنکه این افزایش زیرساخت های فیزیکی، تنها بستر لازم برای توسعه فرهنگی و اثرگذاری اجتماعی را فراهم می آورد و اگر از محتوا خبری نباشد، در واقع هیچ اتفاق شگرفی رخ نداده است.
در واقع مسئولان شهری و استانی تا امروز به درستی درنیافته اند که اگر بخواهند از ظرفیت و مفهوم سومین حرم اهل بیت(ع) استفاده کنند باید چه رویکردهایی را در پیش گیرند و از چه اقداماتی بپرهیزند بنابراین یک مشکل همیشگی در این عرصه این است که  همواره با اقداماتی روبنایی و نمادین در این عرصه مواجه هستیم.
پایگاه خبری "حافظ نیوز" بنا بر رسالت خود، طی هفته های آتی با کارشناسان و صاحب نظران این عرصه درباره اقتضائات سومین حرم اهل بیت به گفتگو خواهد نشست.
مخاطبان گرانقدر این هفته نامه نیز می توانند نظرات خود جهت انعکاس در این رسانه را به سامانه:
5005155299
پیامک نمایند.
 
 
کد مطلب : ۱۶۸۲۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما