۰
plusresetminus
جنجال نامه رئیس بیمارستان نمازی شیراز به ایستگاه آخر رسید؛

تسویه بدهی 750 میلیارد تومانی بیمه ها به علوم پزشکی شیراز؛ شاید وقتی دیگر!

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۵
قائم مقام وزیر بهداشت در استان فارس باز هم به سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت بدهی 750 میلیارد تومانی به دانشگاه علوم پزشکی شیراز مهلت داد و تاکید کرد روال خدمات‌رسانی به بیماران همچون گذشته و با تعرفه دولتی انجام خواهد شد.
تسویه بدهی 750 میلیارد تومانی بیمه ها به علوم پزشکی شیراز؛ شاید وقتی دیگر!
به گزارش "حافظ نیوز"،چند روز پیش بود که انتشار نامه رئیس بیمارستان نمازی شیراز در فضای مجازی، جنجالی جدید به پا کرد.
محمدرضا ادراکی در نامه‌ خود خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انتقاد از شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد درمان کشور و مشکلات فراوان به‌ویژه در تأمین دارو و لوازم مصرفی حیاتی برای بیماران اورژانسی، به معوقات ۱۳ ماهه از دو سازمان‌ بیمه‌گر سلامت و تأمین اجتماعی اشاره کرده و گفته بود دیگر قادر به ارائه خدمات به بیماران نیستیم!
رئیس یکی از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بیمارستان‌های جنوب کشور در ادامه نامه خود بابیان اینکه بسیاری از خدمات درمانی غیراورژانسی هم‌اکنون تعلیق شده‌اند که تبعات انسانی، وجدانی و قانونی آن گریبان مسؤولان درمانی استان را خواهد گرفت، خاطرنشان ساخته بود: عدم پرداخت 13 ماهه مبالغ کارانه پزشکان و نیز معوقات 7 ماهه کارانه پرسنل، تأثیر منفی بر روحیات کادر درمانی ایجاد می‌کند و احتمال کاهش کیفیت فعالیت‌های درمانی وجود دارد.
ادراکی در پایان این نامه با بیان اینکه بیمارستان نمازی شیراز بیش از این قادر به پاسخگویی نیست، از قائم مقام وزیر بهداشت در استان فارس خواسته بود با آزاد شدن نرخ وصول از بیماران از تاریخ 18 خرداد 96 موافقت کند.
این نامه در حالی منتشر شد که رئیس بیمارستان شهید فقیهی شیراز هم در نامه‌ای مشابه، بر همین تقاضا تاکید کرده بود.
مردم نگران نباشند؛ ادامه خدمت‌رسانی به روال قبل
بدنبال انتشار گسترده این نامه در فضای مجازی که برخی از آن به عنوان سندی بارز از «سراشیبی طرح تحول سلامت» یاد کردند، مدیریت درمان تامین اجتماعی فارس با انتشار اطلاعیه‌ای واکنش نشان داد.
در اطلاعیه روابط عمومى مدیریت درمان تامین اجتماعى استان فارس با اشاره به نامه رئیس بیمارستان‌هاى نمازى و شهید فقیهى شیراز و ایجاد نگرانى در میان قاطبه مردم بخصوص بیمه‌شدگان تامین اجتماعى، تاکید شد: با برگزاری جلسه مدیر درمان تامین اجتماعی فارس و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکى شیراز و همچنین رایزنى‌هایی که با معاونت درمان سازمان تامین اجتماعى انجام شده است، به منظور حفظ کرامت بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و دریافت به موقع و مناسب خدمات درمانی، مقرر گردید خدمات به بیمه‌شدگان تامین اجتماعى مانند قبل در کلیه مراکز دولتى-دانشگاهى انجام پذیرد.
نامه‌ای با چاشنی تهدید: فعلا مقدور نیست، اما ...
از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در پاسخ به نامه رئیس بیمارستان نمازی شیراز دست به قلم برد و ضمن تشکر از رئیس، استادان و پرسنل بیمارستان نمازی که صبورانه و ایثارگرانه، مشغول خدمت‌رسانی به نه تنها مردم فارس، بلکه سایر نقاط کشور هستند، یادآور شد: در آخرین گزارش مربوط به اردیبهشت‌ماه امسال از 6 هزار و 200 بیمار مراجعه‌کننده به بیمارستان نمازی، 2 هزار و 360 بیمار از خارج استان فارس بوده است.  
محمدهادی ایمانیه در ادامه نامه خود آورده است: علیرغم آنکه از شدت فشار کمبود نقدینگی به بیمارستان اطلاع دارم، اما به دلیل آنکه دریافت نقدی از بیماران باعث آسیب به‌ویژه به نیازمندان خواهد شد، لذا مجددا با امید به اینکه بیمه‌های تامین اجتماعی و سلامت ایران موضوع را جدی‌تر از قبل پیگیری نمایند و نسبت به انجام وظیفه قانونی خود از پرداخت بدهی در حداکثر 2 ماه پس از پایان هر ماه اقدام نمایند، با درخواست دریافت نقدی از بیماران غیراورژانسی فعلا موافقت نمی‌شود.
قائم مقام وزیر بهداشت در استان فارس البته نامه خود را با چاشنی تهدید به پایان رساند و یادآور شد: بدیهی است این موضوع به معنای پایان ناپذیربودن تحمل بیمارستان‌ها نیست و مسؤولان کشوری بیمه در اسرع وقت باید مشکل جدی جاری را حل کنند.
بدهی 750 میلیارد تومانی سازمان‌های بیمه‌گر در فارس
گفتنی است رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اخیرا با اشاره به اینکه سازمان‌های بیمه‌گر به این دانشگاه 750 میلیارد ریال بدهی دارند گفته بود: تأمین اجتماعی حدود 9 ماه است که بدهی‌های خود را پرداخت نکرده، این در حالی است که سازمان‌های بیمه‌گر باید 60 درصد بدهی خود را حداکثر تا پایان همان ماه پرداخت کنند.
وی گریزی هم به تعویق 10 ماهه کارانه پزشکان و 7 ماهه کارکنان بیمارستان‌های فارس زده و همچنین گفته بود: بیمه سلامت ایرانیان تنها یک نوبت در سال جدید و بعد از نوروز بدهی‌های خود را پرداخت کرده و با ادامه این روند با مشکلات جدی در ارائه خدمات درمانی به مردم مواجه خواهیم شد.
ایمانیه البته این نکته را هم گفته بود که خود سازمان‌های بیمه‌گر هم مدعی طلب میلیاردی از دولت هستند و به همین دلیل است که در پرداخت بدهی‌های خود به علوم پزشکی با مشکلات فراوان دست‌وپنجه نرم ‌می‌کنند.
حال باید منتظر ماند و دید یا ادامه طرح تحول سلامت و خدمات‌رسانی به بیماران با توجه به مشکلاتی که همچون کلاف سردرگم به هم پیچیده‌اند، امکان‌پذیر است؟
 
کد مطلب : ۱۶۹۷۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما