۰
plusresetminus
و اینک زیر پوست شهر؛

یک سوم جمعیت شیراز زیر خط فقر و در محرومیت زندگی می کنند/ امام جمعه شیراز: نمی‌دانم چرا مسؤولان وقتی بحث کمک به محرومان پیش می‌آید دستشان می‌لرزد!

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۷
باید قبول کرد حجم کارهای صورت گرفته در برابر حجم محرومیت ها و عقب ماندگی هایی که حاصل سالها برنامه ریزی غلط در توزیع نابرابر ثروت و امکانات در سطح جامعه بوده است، بسیار ناچیز است.
محرومیت در شیراز
محرومیت در شیراز
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی اینجا شیراز است، کلانشهری که آوازه اش در سراسر جهان پیچیده و هر ساله خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.
اما در زیر پوست این شهر خبرهای ناگواری هست!
به انتهای بلوار رحمت که بروی  عده‌ای از مردم سال‌ها است که با بی‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
اینجا محله یا به عبارت دیگر روستای سلطان آباد است؛ جایی که مردم مدتهاست با نبود آب دست و پنجه نرم می کنند و فریاد اعتراضشان نیز مدتهاست به آسمان بلند شده است.
سلامتی2 هزار خانوار از مردم روستای سلطان‌آباد شیراز در فصل گرما در خطر است چرا که
سلطان آباد اما تنها یکی از مناطق محروم شیراز است و مناطق به مراتب محروم تر از سلطان آباد نیز در شهر شیراز و حاشیه آن به وفور می توان یافت.
که آب‌رسانی به آنها از طریق تانکر و تنها هفته‌ای یک نوبت انجام می‌شود و حتی با آغاز ماه مبارک رمضان نیز هیچ‌یک از وعده‌های مسؤولین تحقق نیافته است.
سلطان آباد اما تنها یکی از مناطق محروم شیراز است و مناطق به مراتب محروم تر از سلطان آباد نیز در شهر شیراز و حاشیه آن به وفور می توان یافت.
از سنگ سیاه و محله دروازه کازرون گرفته تا شهرک رکن اباد و جوادیه و سهل آباد و شریف آباد و ترکون و شرقون و بسیاری دیگر از محلات جنوبی و حاشیه ای شهر شیراز که بروی، از آن زرق و برق مناطق توریستی و زیبای شمال شهر دیگر خبری نیست بلکه اینجا با صحنه های تاسف برانگیز بسیاری مواجه می شوی که نشان می دهد مسئولان شهری و استانی طی سالهای گذشته، بسیار بیشتر از آنکه عمل کرده باشند تنها شعار داده اند و اینک مردم شیراز مانده اند و خیل عظیم شعارهای عمل نشده از جانب مسئولان و شهری که در زیر پوست خود، شاهد بی عدالتی و نابرابری های بسیار
گزافه نیست اگر بگوییم قریب یک سوم جمعیت مردم شیراز زیر خط فقر و محرومیت زندگی می کنند و جالب آنکه این کلام آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز است.
در توزیع امکانات و ثروت عمومی است.
نه اینکه در این مناطق کاری صورت نگرفته باشد؛ خیر اما باید قبول کرد حجم کارهای صورت گرفته در برابر حجم محرومیت ها و عقب ماندگی هایی که حاصل سالها برنامه ریزی غلط در توزیع نابرابر ثروت و امکانات در سطح جامعه بوده است، بسیار ناچیز است و برای مواردی چون محرومیت زدایی، اشتغالزایی و مهار تورم و تولید ثروت و ... کار چندانی صورت نگرفته است. بر همین اساس، گزافه نیست اگر بگوییم قریب یک سوم جمعیت مردم شیراز زیر خط فقر و محرومیت زندگی می کنند و جالب آنکه این کلام آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز است.
امام جمعه شیراز شنبه گذشته در حسینیه محله محروم شُرقان در شرق شیراز  با انتقاد از مسؤولانی که در رفع مشکل محرومان دستشان می‌لرزد، اظهار داشت: نمی‌دانم چرا مسؤولان وقتی‌که بحث کمک اجتماعی به محرومان و رفع محرومیت آن‌ها پیش می‌آید، دستشان می‌لرزد.
وی با اشاره به اینکه وجود مشکل در محله‌ها، شیراز را بدنام خواهد
دریکی از مناطق شیراز 13 مدرسه تعطیل‌شده است و به هر محله‌ای که رفتم مشکل مدرسه داشتند و دریکی از مناطق متصل و نزدیک به شیراز با داشتن 80 هزار نفر جمعیت، دبیرستان وجود نداشت.
کرد، افزود: دریکی از محله‌ها می‌گویند یک هزار معتاد وجود دارد که اگر این مسئله خوب است پس افتخارش برای مسؤولان است و اگر بد است بازهم افتخارش برای آن‌ها خواهد بود، چراکه نباید اجازه می‌دادند که چنین وضعیتی به وجود آید.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه یک‌سوم جمعیت شیراز زیر خط فقر و محرومیت به سر می‌برند، گفت: این فقر و محرومیت به خاطر این است که حس کمک اجتماعی در مسؤولان وجود ندارد یا ضعیف است وگرنه نباید این‌همه محرومیت در این شهر وجود داشته باشد.
امام‌جمعه شیراز فهم بد از دین اسلام را در انفعال مسؤولان در رفع محرومیت‌ها بی‌تأثیر ندانست و اظهار داشت: مگر دیانت و سیاست در اسلام از یکدیگر جداست که برخی در حل مشکلات مردم هیچ اراده‌ای ندارند، مگر این کار ثواب نیست؟ چطور مسؤولی وقتی به آدم نیازمندی می‌رسد، هزار تومان از جیب خود درآورده و به او کمک می‌کند، اما وقتی به جامعه می‌رسد، حالت انفعال به خود می‌گیرد؟
ایمانی افزود:
مشکلات مناطق به اسم شهر شیراز معدل‌گیری می‌شود؛ بنابراین مدیران همان‌گونه که در مقابل شمال شهر مسؤول هستند، در مقابل جنوب شهر هم باید پاسخگوی مشکلات مردم باشند.
مسؤولان باید بدانند که کمک به رفع محرومیت‌های جامعه کمتر از دادن نان شب به محتاجان نیست و باید حس کمک اجتماعی را در خود قوی کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث عدم وجود مدرسه در مناطق محروم اشاره کرد و اظهار داشت: دریکی از مناطق شیراز 13 مدرسه تعطیل‌شده است و به هر محله‌ای که رفتم مشکل مدرسه داشتند و دریکی از مناطق متصل و نزدیک به شیراز با داشتن 80 هزار نفر جمعیت، دبیرستان وجود نداشت.
امام‌جمعه شیراز با انتقاد از آموزش‌وپرورش ادامه داد: چطور خیّران در بلوارهای گران‌قیمت و پیشرفته شهر مدرسه می‌سازند، اما در مناطق محروم نه؟ پس یا ما یادش ندادیم که کجا مدرسه بسازد یا اینکه در اصل به فکر مناطق محروم نبودیم.
ایمانی با بیان اینکه مدیرکل آموزش‌وپرورش باید در این زمینه پاسخگو باشد، تصریح کرد: اگر بانی مدرسه‌ساز ندارید بروید خیّران را پیداکرده و به مناطق محروم هدایت کنید تا در آنجا مدرسه بسازند.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه
متأسفانه در بیشتر محلات مردم مشکل بهداشت دارند و حرف بنده نیز با مسؤولان این است که با هم‌افزایی و کار جهادی مشکلات مردم را حل کنند، نه با روحیه اداری.
مسؤولی که در شیراز است نباید بین شمال غرب و جنوب شهر فرق قائل شود، اظهار داشت: مشکلات مناطق به اسم شهر شیراز معدل‌گیری می‌شود؛ بنابراین مدیران همان‌گونه که در مقابل شمال شهر مسؤول هستند، در مقابل جنوب شهر هم باید پاسخگوی مشکلات مردم باشند.
وی با اشاره به مشکل فاضلاب در بیشتر محله‌های شهر شیراز گفت: در برخی نقاط شهر با وجودی که هیچ نیازی به فاضلاب نبوده، می‌بینیم که فاضلاب کشیده شده، اما در نقطه‌ای دیگر که 20 سانتی‌متر خاک را می‌کنیم و آب بالا می‌آید، هیچ خبری از فاضلاب نیست.
ایمانی ادامه داد: این مسائلی که مطرح می‌کنم مشکلات شهر شیراز است نه‌فقط مشکل یک محله خاص و متأسفانه در بیشتر محلات مردم مشکل بهداشت دارند و حرف بنده نیز با مسؤولان این است که با هم‌افزایی و کار جهادی مشکلات مردم را حل کنند، نه با روحیه اداری. چراکه با قوانین اداری، این محرومیت‌ها حل نخواهد شد.
تهیه و تنظیم: سجاد زارع
 
 
کد مطلب : ۱۷۰۳۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما