۰
plusresetminus
همسایگان كارگاه‌های غیرمجاز گازسوز كردن خودروها امنیت می‌خواهند

بمب‌های متحرک، بیخ گوش شیرازی‌ها/ کسی فریادهای قبل از انفجار خونین را می‌شنود؟

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۹
روزانه خودروهای گاز سوز زیادی در سطح شهر تردد می‌کنند که برخی از آنها به دلیل عدم رعایت شرایط اصولی دوگانه‌سوز کردن همانند یک بمب متحرک، حادثه‌ای ناگوار را در انتظار نشسته‌اند. مکان‌های غیرمجازی که این خودروها را به‌صورت غیراستاندارد گازسوز می‌کنند نیز مانند زاغه مهمات هرلحظه زندگی مردم را تهدید می‌کند.
بمب‌های متحرک، بیخ گوش شیرازی‌ها/ کسی فریادهای قبل از انفجار خونین را می‌شنود؟
به گزارش "حافظ نیوز"، متأسفانه استقبال از گازسوز کردن خودروها که به دلایل مختلف افزایش یافته، بهانه‌ای به دست عده‌ای سودجو داده تا به قیمت جان خود و دیگران در روزگاری که بیکاری بیداد می‌کند، بدون ‌هراس از هرگونه نظارت و بازرسی، با این کار خطرناک درآمدزایی کنند.

عمده کارگاه‌های گازسوز کردن خودروها در محلات جنوبی و شرقی شیراز ایجادشده و بی‌توجه به خطرات کار با گاز، تعداد زیادی خودرو در شرایطی غیرایمن گازسوز می‌شوند و در حاشیه کار برای کمک‌خرجی‌شان، کپسول و پیک‌نیک پر می‌کنند.

ساکنان بلوار اتحاد که در همسایگی یکی از این کارگاه‌های پرخطر روزگار می‌گذرانند دردنامه‌ای نوشته و آن را به هر مسئولی که ذره‌ای امید اقدام و عمل از او داشتند ارائه دادند تا جان و اموال خود و خانواده و همسایگانشان را قبل از انفجار نجات دهند، اما تاکنون فریادشان به‌جایی نرسیده است. اهالی این منطقه می‌گویند ما شبانه‌روز با خطر انفجار زندگی می‌کنیم. اکثر ما کارگر فصلی هستیم اما جرات نمی‌کنیم خانواده‌مان را در خانه تنها بگذاریم. معلوم نیست وقتی از سرکار برمی‌گردیم خانه و خانواده‌ای برایمان باقیمانده یا همه‌چیز با یک انفجار خاکستر شده است؟

کارگران زحمتکش این محله می‌گویند ما هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام دادیم، استشهاد محلی تهیه کرده و به شهرداری و آتش‌نشانی تحویل دادیم؛ به کلانتری محل هم اطلاع دادیم که گفتند شکایت کنید و حکم قضایی بگیرید، اما این روند چند ماه دوندگی دارد. اگر در این مدت حادثه‌ای رخ دهد و خانه و زندگی و عزیزان خود را از دست دهیم چه کسی پاسخگو است؟ چرا مردم عادی و بی‌پناه باید برای مقابله با متخلفان در دادگاه‌ها سرگردان شوند و ترس انتقام‌جویی متخلفان را هم علاوه بر ترس انفجار به جان بخرند؟ به شهردار منطقه مراجعه کردیم می‌گویند اخطار دادند، سازمان میادین هم اخطار داده است اما نتیجه عملی نداشته چراکه باید این مکان‌ها جایی در خارج از شهر ساماندهی شود. اما چون برای ساماندهی اقدامی نشده، اخطارشان هم به‌جایی نمی‌رسد. چرا ما باید قربانی این اخطارهای عملی نشده و بی‌نتیجه باشیم؟

اهالی این محله که در جنوب شرقی شیراز واقع‌ شده می‌گویند ما هم حق حیات و امنیت داریم. انتظار داریم مسئولین و رسانه‌ها فریادهای ما را قبل از انفجار خونین و تلفات جانی مردم محله و نیروهای ایثارگر آتش‌نشانی بشنوند. بعد از انفجار هرچقدر هم گزارش تهیه شود و مسئولین عذرخواهی کنند و توضیح بدهند و تقصیر را گردن هم بیندازند، کسی زنده نخواهد شد! ما الآن انتظار رسیدگی و نظارت و برخورد قانونی توسط متولیان امر را داریم.

اماکنی که در سطح شهر ماشین‌های بنزینی را با نصب کپسول گازسوز می‌کنند غیرمجاز هستند 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز هم در این خصوص دل پردردی داشت. محمد فرخ زاده گفت: اخیراً دراین‌باره با شرکت پخش و پالایش جلسه گرفتیم، اما هیچ‌کس وظیفه‌ای دراین‌باره به عهده نمی‌گیرد. پخش و پالایش گفته که عاملین غیرمجاز، کپسول‌های خود را از سه شرکت بوتان، پرسی ایران گاز و پارس گاز می‌گیرند که این سه شرکت باید در سطح شهر نمایندگی‌های مجاز برای پر کردن کپسول و پیک‌نیک داشته باشند، نه اینکه این کار خطرناک را به هرکسی بسپارند.

وی تصریح کرد: استفاده از این گاز در خودروها مجاز نیست و تقاضا داریم مردم با جان خود بازی نکنند.

فرخ‌زاده ابراز داشت: این مخازنی که برای گازسوز کردن خودروهای بنزینی در ماشین‌ها نصب می‌کنند غیراستاندارد بوده و فقط مخازنی که توسط خودروسازها در قالب طرح استاندارد در خودروها نصب می‌شود، مورد تأیید است. تمام اماکنی که در سطح شهر ماشین‌های بنزینی را با نصب کپسول گازسوز می‌کنند هم غیرمجاز هستند. مردم‌ فریب نخورند؛ انفجار پمپ گاز احمدآباد که دو ماه گذشته رخ داد و منجر به فوت شد هم به خاطر استفاده از مخازن غیراستاندارد بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز افزود: ما مکرراً اعلام کردیم هیچ مکان مجازی وجود ندارد که خودرو بنزینی را گازسوز کند. از رسانه‌ها هم تقاضا داریم برای این‌گونه مکان‌های غیرمجاز تبلیغ نکنند. دراین‌باره اصناف باید بر این‌ها نظارت داشته باشند و نسبت به تعطیلی مکان‌های غیرمجاز اقدام کنند. 

جای خالی نظارت و برخورد قانونی متولیان

فرخ‌زاده تأکید کرد: تنها مرجع رسمی توزیع سوخت گاز فقط جایگاه‌های CNG سطح شهر هستند که زیر نظر پخش و پالایش فعالیت می‌کنند. هر نوع سوخت‌گیری در اماکن غیرمجاز ممنوع، غیرایمن و تهدید جان شهروندان است؛ چراکه حادثه خبر نمی‌کند و هر حادثه‌ای تبعات قانونی، قضایی، انتظامی، روحی و روانی، هزینه‌های پزشکی درمانی و تلفات جانی خاص خود را به دنبال دارد و در این موضوع خاص همه این تبعات بابت یک سهل‌انگاری و عدم نظارت دستگاه‌های متولی به جامعه تحمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با نظارت و پیشگیری توسط متولیان امر بسیاری از این هزینه‌ها را می‌توان مدیریت کرد ادامه داد: می‌توان هزینه‌های ناشی از حوادث را با نظارت به‌موقع در ایجاد زیرساخت‌های استاندارد، تولید و اشتغال هزینه کرد. این سهل‌انگاری‌ها هم برای مردم خطرناک است، هم‌ بار کاری سنگین و خطرات جانی برای نیروهای آتش‌نشانی به دنبال دارد. به‌طوری که سالانه فقط در شهر شیراز از بیش از 200 هزار تماس آتش‌نشانی، ما 14 هزار تماس منجر به عملیات داریم.

فرخ‌زاده یادآور شد: نماینده اصناف در جلسه با سازمان آتش‌نشانی اعلام کرده اکثر این مکان‌ها که اقدام به پر کردن کپسول و پیک‌نیک می‌کنند فاقد مجوز هستند و فقط 3 مکان در سطح شیراز و 15 مکان روستایی برای پر کردن کپسول مجوز دارند. کارشناسان ما از همان سه مکان شهری مجاز هم بازدید کرده و اعلام کردند که حتی این مکان‌ها هم ایمن نیستند و صنعت و معدن و اصناف که متولی صدور مجوز هستند باید در این خصوص اقدام کنند.

وی در پایان گفت: بنابر اعلام سازمان استاندارد، 91 نمایندگی غیرمجاز در سطح شیراز وجود دارد که لیست آن‌ها به اماکن اعلام‌شده، اما تاکنون اقدامی برای برخورد قانونی و پلمب این اماکن غیراستاندارد و خطرساز صورت نگرفته است.
 
کد مطلب : ۱۷۰۶۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما