۰
plusresetminus

نماینده 30 کشور برای گفت‌وگو درباره ریزگردها دوشنبه به تهران می‌آیند

تاریخ انتشارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۳
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه نمایندگان 30 کشور دنیا از روز دوشنبه در کنفرانس بین‌المللی مقابله با ریزگردها حضور خواهند یافت، گفت: امیدواریم به کمک جامعه جهانی بتوانیم معضل ریزگردها را حل و فصل کنیم و پیشنهادات تخصصی در این زمینه از سوی نمایندگان این کشورها ارائه شود.
نماینده 30 کشور برای گفت‌وگو درباره ریزگردها دوشنبه به تهران می‌آیند
به گزارش "حافظ نیوز"،معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اهمیت روزافزون طوفان‌های گرد و غبار از جهت افزایش تعداد و شدت آنها در سال‌های اخیر اظهار داشت: برگزاری این کنفرانس بین‌المللی یک رخداد مهم برای کشور ما منطقه و بسیاری از کشورهای جهان است.
وی افزود: طوفان‌های گرد و غبار از لحاظ اقتصادی و اجتماعی آسیب‌های فراوانی به ایران و کشورهای مختلف می‌زند و به همین دلیل مقابله با آن در دستور کار دولت قرار گرفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری نخستین سفر خود به کشور عراق در اسفند ماه سال 92 گفت: از آن روز تاکنون پیگیری‌های مختلفی برای کنترل کانون‌های ریزگرد در کشور عراق در گفت‌وگو با سطوح مختلف دولتی آن کشور داشته‌ایم و از دو ماه پیش چارچوب‌های مشترکی عملیاتی اجرایی در این خصوص تدوین شده که ماه گذشته با حضور معاون وزیر محیط زیست عراق تفاهم‌نامه برنامه اجرایی مشترک تدوین و امضا شد.
ابتکار تصریح کرد: براساس این تفاهم‌نامه مشترک 200 هکتار مزرعه آموزشی و توان‌افزایی به ایران تحویل داده شد تا در ابعاد مختلف برای مقابله با ریزگردها از جمله سنجش کیفیت هوا، نحوه مدیریت عرصه‌های سرزمینی، چگونگی کاشت نهال و ... را مورد بررسی قرار دهند.
به گفته وی ستاد عتبات اقدامات اولیه را برای اجرایی شدن این برنامه در خاک عراق آغاز کرده و با بازگشت آرامش و صلح در این کشور شرایط بهتری برای احیای تالاب‌ها و مقابله با گرد و غبار بوجود آمده است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه عربستان سعودی نیز یکی از کانون‌های گرد و غبار است، گفت: این کانون‌ها به صورت مستقیم بر روی ایران تاثیر دارند.
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه این کنفرانس با پیشنهاد سازمان ملل متحد و با پشتوانه چندین قطعنامه از روز دوشنبه در ایران آغاز به کار خواهد کرد، اظهار داشت: مهمترین مساله در زمان برگزاری این کنفرانس تبادل تجربیات، راه‌حل‌ها و چالش‌ها درخصوص مقابله با گرد و غبار خواهد بود و ایران هم تجربیات قابل ارائه‌ای در این زمینه خواهد داشت.
وی در ادامه تصریح کرد: به عقیده ما روند فزاینده طوفان‌های گرد و غبار یکی از نتایج تغییر اقلیم است که افزایش دما در برخی از شهرهای ایران یکی از نشانه‌های آن است.
وی با یادآوری این نکته که آخرین اجلاس مربوط به تغییر اقلیم در کشور مراکش برگزار شد، اظهار داشت: یک نشست تخصصی خاص گرد و غبار در حاشیه این اجلاس برگزار شد که دو معاون سازمان ملل درمورد اهمیت این موضوع و برای حل و فصل کردن آن صحبت کردند.
به گفته وی کنفرانس تغییر اقلیم،‌ توافق پاریس، کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و کنوانسیون رامسر هم مرتبط با این موضوع هستند و نمایندگان بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی نیز در کنفرانس بین‌المللی مقابله با ریزگردها برای نشان دادن  همبستگی و عزم حل این مشکل حضور خواهند داشت.
در ادامه این نشست گری لویس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه برای راهبری جهانی و توجه به طوفان‌های گرد و غبار در کنار ایران هستیم گفت: همانطور که ایرانیان با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند بساری از مردم در سراسر جهان هم با آن روبرو هستند.
لویس در ادامه گفت: به همین دلیل جامعه جهانی اهمیت این موضوع را درک کرده و در دسامبر سال گذشته به دلیل فعالیت‌های چشمگیر ایران درخصوص مقابله با ریزگردها میزبانی ایران برای نشست بین‌المللی کنفرانس مقابله با ریزگردها از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تایید شد.
به گفته وی نمایندگانی از 30 کشور دنیا در این کنفرانس حضور خواهند داشت که بیشترین آنها تحت تاثیر طوفان‌های گرد و غبار هستند.
وی اظهار امیدواری کرد با برگزاری سه روز نشست‌های فنی و تخصصی و تعیین خط مشی‌های روابط بین کشورها سه نتیجه مهم از این کنفرانس بین‌المللی داشته باشیم نخست آنکه در پایان این سه روز بیانیه تهران که از سوی وزاری کشورهای حاضر تهیه می‌شود و از جامعه جهانی برای حل معضل گرد و غبار درخواست کمک می‌کند به خوبی ارائه شود دوم اینکه گزارش‌های تخصصی همراه با پیشنهادات برای حل این مشکل ارائه شود و سوم میهمانان این کنفرانس در بازدید میدانی از کاشان و اهواز اقدامات ایران برای مبارزه با گرد و غبار را ببینند و بتوانند در کشورهای خود از این تجربیات استفاده کنند.
وی افزود: تمامی این سه نکته در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر امسال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به حضور وزارت جهاد کشاورزی، نیرو، خارجه و وزارت کشور همچنین حضور سازمان هواشناسی در اجلاس اظهار داشت: مذاکرات وزرا در روز اول انجام خواهد گرفت و چهار جلسه مذاکره فنی و تخصصی نیز در روز سوم در جریان کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار برگزار خواهد شد.
ابتکار اعلام کرد: نشست اول در خصوص هزینه‌های اقتصادی و تاثیرات گرد و غبار، نشست دوم درخصصو سنجش، پیش‌بینی و پایش منابع گرد و غبار، نشست سوم مدیریت، هدایت منابع و فناوری‌های کنترل آن و نشست چهارم هم به همکاری‌های بین‌المللی خواهد پرداخت.
وی تاکید کرد: این کنفرانس صرفا یک کنفرانس تخصصی است و جنبه سیاسی ندارد.
ابتکار در پاسخ به سوالی درخصوص کاهش تعداد کشورهای حاضر در این کنفرانس از عدد 58 به 30 گفت: تعداد حضور نوسان دارد و ما نمی‌توانیم به طور قطعی اعلام کنیم چند کشور و نهاد بین‌المللی حضور خواند یافت چرا که موضوع گرد و غبار یک موضوع تخصصی است و ممکمن است برای همه کشورهای دعوت شده اولویت نداشته باشد.
وی اظهار امیدواری کرد: این کنفرانس درخصوص تصمیم‌گیری‌های سدسازی در کشور ترکیه هم تاثیرگذار باشد.
در ادامه گری لویس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران از حضور تعداد بالای شرکت‌کنندگان در این کنفرانس اظهار خوشحالی کرد و گفت: علاوه بر کشورهای مختلف کارگزاری‌های مختلف سازمان ملل از جمله برنامه محیط زیست سازمان ملل، برنامه عمران سازمان ملل و اداره امور اجتماعی و اقتصادی در کنار 7 کارگزاری دیگر در این کنفرانس شرکت خواهند داشت علاوه بر این اداره هواشناسی جهانی و کارشناسان متخصصین مختلفی از نقاط مختلف جهانی به تهران سفر خواهند کرد.
لویس با بیان اینکه این کنفرانس فرصتی برای همه کشورها از جمله ترکیه خواهد بود که در خصوص گرد و غبار که به هیچ مرزی احترام نمی‌گذارد به گفت‌وگو بپردازند، اظهار داشت: ترکیه هم هیات بزرگ و بلند پایه‌ای را برای این همایش به تهران می‌فرستد.
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه موضوع ریزگردها در سال گذشته برای جامعه جهانی اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است گفت: 4 قطعنامه به کمک کارگزاری‌های سازمان ملل متحد و به همت جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده است.
لویس برگزاری کنفرانس تهران را به خاطر تلاش‌های ایران برای حل این معضل دانست و گفت: سازمان ملل متحد درخصوص اینکه بعد از این کنفرانس چه اتفاقاتی خواهد افتاد اطلاعی ندارد اما امیدواریم نمایندگان و کارشناسان این 30 کشور از این فرصت برای همکاری‌های دو و چند جانبه و حل این معضل جهانی به اجماع برسند.
ابتکار درخصوص حضور عربستان سعودی در این کنفرانس، گفت: کشور عربستان هم مانند دیگر کشورهای درگیر با ریزگردها به این کنفرانس دعوت شده که البته حضور پیدا نمی‌کند اما پاسخ منطقه‌ای کشورها به این کنفرانس امیدوارکننده بوده است و قطعا حضور این کشورها می‌تواند سازوکارهای حقوقی و مقدماتی را فراهم کند تا به چارچوب‌ها برسیم که ابعاد حقوقی وسیع‌تر را اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه ذات کنفرانس نمی‌تواند پایبندی حقوقی برای شرکت‌ کنندگان فراهم کند، گفت: کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و قوانین مربوط به حفاظت از تالاب‌ها می‌تواند سازوکارهای حقوقی داشته باشد اما مساله گرد و غبار یک مساله جدید است که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران شکل‌ بین‌المللی پیدا کرده است.
وی افزود: این کنفرانس فرصتی برای برقراری ارتباط و همکاری با دیگر کشورها است، اما چون ایران بیشترین تاثیر را از محل پدیده گرد و غبار داشته است اقدام به برگزاری این کنفرانس کرده است.
کد مطلب : ۱۷۱۶۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما