۰
plusresetminus
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

نیروی انسانی و ساختار ستاد مبارزه با قاچاق کالا با هم همخوانی ندارد

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد پوشاک کشور قاچاق است، گفت: موافق کاهش نرخ قاچاق هستم اما دولتها وزن سبد کالاها را تغییر می دهند.
نیروی انسانی و ساختار ستاد مبارزه با قاچاق کالا با هم همخوانی ندارد
به گزارش "حافظ نیوز"،رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری  گفت: از آنجا که قانون قبلی قاچاق به سال 1312 بر می گردد این قانون در سال 92 مورد اصلاح مجلس قرار گرفت در حال حاضر بنده موافق کاهش نرخ قاچاق هستم اما دولتها وزن سبد کالاها را تغییر می دهند برای مثال بانک مرکزی قیمت سبد کالایی را یک طور و دولت دیگر طور دیگری تعریف می کند.
او افزود: در حال حاضر 70 درصد پوشاک کشور قاچاق است و دیگر محصولات هم به همین تناسب و اگر 12.6 میلیارد دلار حجم قاچاق را با نرخ آزاد حساب کنیم می شود 45 هزار میلیارد تومان و با نرخ مصوب دلار 3300 تومان برای سال 96 معادل 40 هزار میلیارد تومان است.
سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: نرخ اشتغال بانوان در کشور 23 درصد است نباید نادیده گرفت که وضعیت اشتغال ما از درآمد نفت و کشاورزی است و صنعت و خدمات فقط یک درصد را پوشش می دهد به این دلیل فرمول کاهش نرخ قاچاق برای ما مشخص نیست که چگونه 25 میلیارد دلار در 4 سال به نصف کاهش یافته است.
عضو کمیسیون اقتصادی افزود: روی هم رفته در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم افزایش وجود ندارد.
در سوی دیگر این گفتگو زارعی، مدیر کل برنامه ریزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز   تاکید کرد، نرخ حجم قاچاق کالا با 50 درصد کاهش نسبت به برآورد سال 92 به 12.6 میلیارد دلار رسیده است.
به گفته زارعی طبق قانون مصوب مجلس متولی برآورد حجم قاچاق در کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و متولی باید نسبت به عملکرد و برآوردها پاسخگو باشد.
او افزود: از 24 روشی که در دنیا برای برآورد حجم اقتصاد پنهان وجود دارد 4 روش برای کشورمان قابلیت الگوگیری را داشت از جمله روش میدانی، روش درصد کشفیات، روش تجارت بین کشوری و روش تحلیل شکاف عرضه و تقاضاست که در کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد از این میان تحلیل شکاف عرضه و تقاضا بعنوان بهترین روش برآورد حجم قاچاق شناخته شده است.
زارعی تاکید کرد؛ نباید موضوعاتی که ماهیتاً پنهان هستند با شاخصهای معین و رسمی سنجید، کالاهای وارداتی به ایران عمدتاً با سه مرحله گردش در ایران وارد می شود یعنی از طریق دبی به ایران وارد می شود.
زارع گفت: از سال 91 تاکنون حجم تجارت ایران 67 صدم درصد از حجم کل تجارت دنیا بوده که این رقم به 37 صدم درصد رسیده درست است که تراز تجاری ما مثبت شده اما امروز واردات ما به دو دسته واقعی و مخرب تقسیم می شود زمانی سال 93 حجم تجارت ما 102 میلیارد دلار بود الان 86 میلیارد دلار شده که این را هم باید در پدیده قاچاق محاسبه و بررسی کنیم، که البته بخشی از این اتفاق سیستماتیک بوده است.
زارعی حجم واردات کشور در سال 95 را 43 میلیارد دلار و 18 هزار و صد میلیارد تومان حجم درآمد های گمرکی کشور عنوان کرد.
کد مطلب : ۱۷۲۰۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما