۰
plusresetminus
تاملی بر روند نگرش و روند انتخاب شهردار در شورای پنجم شهر شیراز؛

شهردار آینده شیراز کیست؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۳
تلاش جریان سیاسی اصلاحات و نگرش کلی منتخبین شورای پنجم برای انتخاب شهردار سیاسی در حالی صورت می گیرد که مطالبه مردم و برخی از رسانه ها از اعضاء شورای پنجم انتخاب شهرداری متخصص، مدیر و توانمند است.
شهردار آینده شیراز
شهردار آینده شیراز
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر شیراز لیست مورد حمایت جریان اصلاحات توانست اکثریت آراء را کسب کند. اعضای شورای شهر موظفند بلافاصله پس از آغاز به کار، شهردار واجد شرایط را انتخاب نماید.
جریان اصلاحات در انتخابات 29 اردیبهشت ماه اولویت اول گزینش افراد را برای حضور در لیست امید سیاسی بودن آنها عنوان کرد.
گلرخیان، سخنگوی شورای اصلاح طلبان استان فارس قبل از انتخابات گفته بود: ”حوزه عمل شورای شهر سیاسی است و تخصص مقدم بر سیاست نیست.“
نتیجه این اولویت بندی شورای اصلاحات آن شد که هیچ کدام از 13 نفره برگزیده برای حضور در لیست امید، تخصص عمرانی و شهری را دارا نبودند و صرفا به واسطه اینکه در تشکل های سیاسی اصلاحات حضوری فعال داشتند و از طرفی تعهد دادند که پایبند تصمیماتی که بزرگان این جریان در فاس اتخاذ می کند باشند، نامشان در لیست قرار گرفت.
حال منتخبین شورای شهر شیراز با یک آزمون و یک چالش مواجه هستند. انتخاب فردی به عنوان شهردار شیراز که در حد و اندازه این کلانشهر باشد، اولین آزمون اعضا شورای پنجم است. درست است که ملاک انتخاب لیست امید برای حضور در شورای شهر سیاسی بوده اما اگر چنانچه معیار انتخاب شهردار نیز سیاسی باشد باید فاتحه شهر را برای یک دوره چهار ساله خواند.
در همین رابطه، جریان سازی و مقدمه چینی رسانه ای حامیان دولت و جریان اصلاحات برای اقناع افکار عمومی نشان می دهد شیراز باید خود را برای آمدن یک شهردار سیاسی آماده کند چرا که در چند روز گذشته نیز برخی رسانه های حامی دولت در فضای مجازی نام افرادی را به عنوان گزینه های شهردار جدید شیراز مطرح کردند که در کارنامه اکثر آنها مسئولیت های سیاسی مشاهده می شود.
از حیدر اسکندرپور فرماندار سابق شیراز و عبدالحمید معافیان مسئول سابق آموزش و پرورش فارس گرفته تا سید احمد موسوی، عنایت الله رحیمی، اسماعیل ارزانی و نهایتا مهدی خانی عضو پرحاشیه شورای سوم شیراز همگی از جمله گزینه های مطرح شهرداری شیراز هستند که بسیار بیشتر از آنکه سابقه اجرایی داشته باشند، سابقه سیاسی در جریان اصلاح طلب را داشته اند و بیش از یک چهره عمرانی و یا اجرایی و یا متخصص امور شهری، به عنوان یک چهره سیاسی شناخته می شوند.
همچنین، برخی اخبار تایید نشده حکایت از ملاقات برخی منتخبان شورای پنجم با پاک فطرت شهردار شیراز دارد که گویا در این دیدار، به پاک فطرت پیشنهاد می شود به مدت 1 سال دیگر شهردار شیراز باقی بماند اما معاونین وی با نظر شورای پنجم تعیین شود که پاک فطرت با این پیشنهاد مخالفت جدی داشته و تاکید می کند تا روزی که شهردار است، باید مدیریت شهرداری در دست وی باقی بماند و البته هیچ اصراری بر شهردار ماندن نیز ندارد.
اما تلاش جریان سیاسی اصلاحات و نگرش کلی منتخبین شورای پنجم برای انتخاب شهردار سیاسی در حالی صورت می گیرد که مطالبه مردم و برخی از رسانه ها از اعضاء شورای پنجم انتخاب شهرداری متخصص، مدیر و توانمند است.
طی چند روز اخیر مطالبه گسترده از اعضاء شورای پنجم برای انتخاب شهرداری کارآمد با واکنش سید احمد رضا دستغیب نفر اول منتخب شورای پنجم همراه بود.
وی در گفتگو با یک کانال خبری در فضای مجازی بیان داشته است: ”به رای مردم خیانت نمی کنیم و شهردار آینده یک متخصص توانمند معتقد به اصلاحات خواهد بود‌‌.“
وی همچنین در یادداشتی که امروز در روزنامه جهان اقتصادی به چاپ رسیده است در مورد شهر شیراز و ملاک انتخاب شهردار نوشته است: ”شهر شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران اسلامی و سومین حرم اهل بیت (ع) دچار مشکلات ریز و درشتی است اعم از مهاجرت و حاشیه نشینی ، فضای سبز و حفظ باغات حمل و نقل عمومی ، مبلمان و منظر شهری و . . . که نیاز به تغییر نگاه در سطح ملی و کلان و بازنگری قوانین بالا دستی دارد. موضوع انتخاب شهردار از دیگر موضوعات مهم و حیاتی شوراهاست که اگر اشتباهی در این انتخاب صورت پذیرد لطمات جبران ناپذیری به شهر وارد خواهد شد. در این زمینه موارد زیر بایستی مدنظر قرارگیرد.“
حال باید دید کلید شهرداری کلانشهر شیراز با قریب 2 میلیون جمعیت به دست چه کسی سپرده خواهد شد؟ یک شهردار متخصص یا یک شهردار سیاسی؟
تهیه و تنظیم: سجاد زارع
 
کد مطلب : ۱۷۲۴۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
morteza
feedback
Iran, Islamic Republic of
چرا همیشه همه جا جناح بندی ....
چرا نمیاییم سوابق و تحصیلات و کارایی رو بررسی کنیم