۰
plusresetminus
بررسی ادعای روحانی در خصوص ساخت موشک در دولت یازدهم

کاهش 85درصدی بودجه دفاعی کشور در دولت روحانی

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
رئیس جمهور مدعی است نه ساخت موشک را شهیدحسن تهرانی مقدم انجام داده است و نه فعالیت های هسته ای را دانشمندان شهیدهسته ای انجام داده اند بلکه تمام این فعالیت ها کار دولت بوده است.
کاهش 85درصدی بودجه دفاعی کشور در دولت روحانی
 به گزارش "حافظ نیوز"،« ما متوقف کردیم؟ ما کامل کردیم فناوری هسته ای را» این جمله ای است که حسن روحانی با اعتماد به نفس کامل در سال 92 گفت و مدعی شد که نه تنها فعالیت هسته ای در سال های 82 تا84 توسط وی متوقف نشده است که او این چرخه راهبردی را کامل کرده است! و اتفاقا ایشان در ادامه کامل کردن چرخه هسته ای بار دیگر در سال 92 همه فعالیت های صلح آمیز هسته ای را تعلیق کردند!
 
حالا حسن روحانی ادعایی جدید را مطرح کرده است. وی که در اولین سال ریاست جمهوری خود بودجه دفاعی کشور را به شدت کاهش داد امروز در جشنواره عمران سلامت در صحبت هایی کاملا مرتبط با موضوع همایش(!) گفت: « آنها که از خاکمان با موشک یک مرکز تروریستی را هدف قرار دادند فداکاری کردند، اما موشک را کی درست کرد؟ سازنده این موشک دولت و وزارت دفاع است و پول آن را بخش اقتصادی کشور تامین می‌کند.» وی ادامه داد: «سلاح‌های راهبردی ساخته شده در دولت یازدهم حدود ۸۰ درصد کل میزان قبلی است.»
 
حسن روحانی که در مناظرات انتخاباتی با حمله به اقتدار موشکی سپاه، نه تنها به شهرهای موشکی سپاه اعتراض کردکه شعارنویسی روی موشک ها را نیز تحمل نکرد و نسبت به آن انتقاد شدید کرد اما امروز در واکنشی کاملا متفاوت نمادهای اقتدار کشور را به نام دولت خود ثبت کرد.
اما بودجه دفاعی کشور در دولت حسن روحانی چقدر بوده است؟
 
بودجه دفاعی کشور علیرغم افزایش هر ساله که در دولت های قبل رایج بوده است، در آغاز دولت یازدهم به یک هفتم رسید. یعنی حسن روحانی در ابتدای ورود خود در جهت حمایت از صنایع دفاعی کشور 85 درصد از بودجه آن را حذف کرد!
 
بودجه دفاعی کشور تا حدی کم شد که با وجود افزایش سالانه آن هنوز هم نتوانسته به رقم 4سال گذشته خود برسد.
میزان این بودجه از سال های92 تا 96 عبارت بودند از:
سال 92: 13.5 هزار میلیارد تومان
سال 93: 2 هزار میلیارد تومان (11.5هزار میلیارد تومان کاهش)
سال 94: 2.3 هزار میلیارد تومان
سال 95: 3.1 هزار میلیارد تومان
سال 96: 4.2 هزار میلیارد
 
دولت یازدهم بدون اشاره به کاهش 11.5 هزار میلیاردی بودجه دفاعی کشور در سال 92، صرفا به افزایش های جزئی در این ردیف بودجه در سالهای مختلف اشاره کرده و با بازی با آمار، خود را طرفدار افزایش بودجه دفاعی کشور و صاحب موشک های سپاه نشان می‌دهد.
 
سال گذشته نیز دولت روحانی در لایحه بودجه 95، مجموع بودجه نهادهای نظامی را 5 هزارمیلیارد تومان کاهش داده بود که با واکنش تند مجلس روبرو شد. نوبخت در واکنش به این واکنش مجلس اعلام کرد که برای تقویت بنیه دفاعی اصلا پولی وجود ندارد! این در حالی است که همین میزان بودجه نیز هیچگاه توسط دولت محقق نشد و سال گذشته سرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از تحقق تنها 20% از بودجه نظامی کشور از سوی دولت خبر داده بود.
 
بهتر است آقای روحانی به جای اینکه ساخت موشک های شهیدتهرانی مقدم و فعالیت های هسته ای احمدی روشن ها را به نام خود ثبت کند به مانع گذاری در توسعه دفاعی کشور و فعالیت های صلح آمیز هسته ای پایان دهد.
 
کد مطلب : ۱۷۲۵۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما