۰
plusresetminus

آغاز طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج از امروز

تاریخ انتشاريکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶
طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج از صبح امروز در کل بانک‌های کشور آغاز می‌شود و قرار است تا پایان شهریورماه همه کسانی که در لیست انتظار این تسهیلات بودند وامشان را دریافت کنند.
آغاز طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج از امروز
به گزارش "حافظ نیوز"،طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج ۲۰ میلیونی به زوج‌های جوان در حالی از امروز آغاز می‌شود که نحوه تقسیط این وام در بانکها متفاوت است، اما به طور میانگین مبلغ هر قسط ۲۱۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.
 
بر اساس توافق انجام شده بین بانک مرکزی و ١١ بانک قرار بر این شده تا از ابتدای مرداد تا پایان شهریور ماه حدود ٥٠٠ هزار فقره تسهیلات ازدواج به منظور کاهش صف متقاضیان در انتظار پرداخت قرار گیرد.
 
در این طرح ١٠ بانک و یک صندوق قرض الحسنه حضور دارند که سهمیه‌ای بیش از ٥٠٠ هزار فقره را تقبل کرده‌اند. بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، رفاه، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان مجموع بانک‌هایی هستند که برای این طرح با بانک مرکزی به توافق رسیده‌اند.
 
به کلیه بانکها تاکید شده تا وجود تنها یک ضامن را مدنظر قرار داده و در این باره سخت گیری غیرمعمول نداشته باشند و مناطق محروم و کم برخوردار در اولویت قرار دارد. در مرحله افرادی هستند که زمان بیشتری در صف قرار داشته‌اند.سهمیه تعیین شده برای بانکها بین ٣٠ هزار تا ٩٠ هزار فقره است، که کمترین سهم با ٣٠ هزار فقره برای بانک قرض الحسنه مهر ایران و بیشترین به ٩٠ هزار سهم و بانک ملی اختصاص دارد.
 
همچنین طبق اطلاعاتی از این طرح که در خبرگزاری مهر منتشر شده، دو سناریوی بانکی برای تقسیط وام ده میلیون تومانی مدنظر نظام بانکی قرار گرفته است، به این معنا که برخی بانک‌ها کارمزد ۴ درصد سال اول را در همان ابتدای پرداخت تسهیلات برداشت می کنند؛ این در حالی است که برخی از دیگر بانک ها نیز، به طور کلی کارمزد سالانه را به علاوه اصل وام، تقسیط می‌نمایند. به همین دلیل است که مبلغ قسط ماهیانه، حدود ۲۱۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان برای هر یک از زوجین محاسبه می‌شود.
 
اما اگر یک متقاضی بخواهد از مرحله صفر وارد پروسه دریافت وام ازدواج شود باید چند نکته را رعایت کند، اول اینکه متقاضیان برای دریافت وام ازدواج، ابتدا باید با مراجعه به سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی https://ve.cbi.ir/ اقدام به ثبت‌نام به منظور اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کنند. در این مرحله، فرد باید اطلاعات فردی مربوطه همچون شماره شناسنامه و شماره ملی خود را به همراه تاریخ تولد وارد سامانه کرده و سپس فرم درخواست تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را تکمیل کند.  
 
متقاضی پس از تکمیل اطلاعات باید، کد رهگیری و کد ملی را نزد خود نگه دارند؛ در این مرحله پیشنهاد می‌شود فرد درخواست کننده تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، شعبه پیشنهادی را نزدیک محل سکونت و یا محل کار خود انتخاب کند. پس از طی این مرحله و دریافت کد رهگیری، کد ملی درج شده، به منظور استعلام و اطمینان از صحت و سقم آن از سوی ثبت احوال مورد بررسی قرار گرفته و تائید و یا عدم تایید آن اعلام می شود.
 
پس از این مرحله فرد در انتظار تعیین شعبه از سوی بانک قرار می گیرد. لازم به ذکر است در این مدت، فرد باید با مراجعه به سامانه قرض‌الحسنه ازدواج از تعیین شعبه خود آگاه شود. پس از تعیین شعبه که از سوی سرپرستی های بانک ها انجام می‌شود، متقاضی حداکثر به مدت ۱۲ روز کاری فرصت دارد تا به شعبه تعیین شده از سوی بانک مراجعه کند.
 
در مرحله بعد، متقاضی دریافت وام ازدواج یک ماه فرصت دارد تا نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کند. در صورتی که متقاضی ظرف این یک ماه، مدارک خود را تکمیل نکند، بانک می تواند فرد را از لیست متقاضی در صف (مرحله تکمیل مدارک) حذف کند.
 
نکته دیگر این است که در همین مرحله، متقاضی ملزم به ارایه یک ضامن معتبر برای دریافت تسهیلات خود است. البته ذکر این نکته ضروری است که تلاش نظام بانکی و بانک مرکزی بر آن است که در زمینه ضمانت وام ازدواج، این امر را برای متقاضیان تسهیل کند. از این رو سختگیری بانک ها از آن باب است که متاسفانه برخی از متقاضیان نسبت به پرداخت اقساط به موقع خود اقدام نکرده و مطالبات بانک‌ها از این منظر افزایش می یابد.
 
در نهایت حداکثر ظرف یک ماه پس از تکمیل مدارک، بانک موظف است نسبت به پرداخت وام به متقاضی اقدام کند. تسهیلات پرداختی قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین ۱۰ میلیون تومان و برای یک زوج ۲۰ میلیون تومان است. نرخ کارمزد تسهیلات مورد اشاره ۴ درصد و با اقساط ۴ ساله یا همان ۴۸ ماهه ‌است.
 
به گزارش شبستان، پرداخت وام ازدواج و مشکلاتی که بر سر راه آن ایجاد شده بود باعث شده بود تا زوج های زیادی در صف انتظار این تسهیلات باقی بمانند و یکی از ایراداتی که بر بانک مرکزی وارد می شد این امر بود که در نهایت با تدبیر اتخاذ شده از سوی این سازمان در عرض ۲ ماه قرار شده سایه این ایراد از سر بانک مرکزی برداشته شود.
کد مطلب : ۱۷۳۱۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما