۰
plusresetminus

ازدواج ضربتی؛ خوب یا بد؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۸
تقلیل ضامن به یک نفر، افزایش چشمگیر مبلغ اعطای وام، امتیاز بیشتر به بانکها درصورت اعطای وام به مناطق محروم و تلاش برای ناامید بیرون نرفتن متقاضیان همه و همه در جهت از بین بردن معایب وامهای معمول و یک کلام: راه اندازی کار مردم است.
ازدواج ضربتی؛ خوب یا بد؟
به گزارش "حافظ نیوز"، در شرایط محیطی جامعه کنونی کشش و اقبال برای ازدواج به علت بیکاری وسیع بسیار کم است، بطوریکه مثلا اگر زمان اعطای این وام در زمان اشتغال جوانان و قدرت خرید بالاتر مردم بود، مسلما نتایج بهتری داشت.
طرح ضربتی وام ازدواج از امروز اول مرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریور به مدت ۹ هفته ادامه دارد. در همین زمینه، سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی هفته پیش در جمع خبرنگاران با اشاره به صف نیم میلیونی متقاضیان وام قرض الحسنه ازدواج گفته بود:«این طرح برای کاهش زمان انتظار و خارج شدن این ۵۰۰ هزار نفر از صف اجرا می‌شود.بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، مسکن، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان این ۵۰۰ هزار وام را پرداخت خواهند کرد. اولویت این طرح استان‌های محروم و مناطق کمتر برخوردار است و هر چقدر این وام در استان‌های محروم داده شود بانک‌های عامل امتیاز بیشتری می‌گیرند و اولویت بعدی آن است که افرادی که در زمان بیشتری در صف انتظار بودند زودتر این وام را دریافت کنند. برای دریافت هر فقره از این وام یک ضامن کافی است و ما به بانک‌ها ابلاغ کرده ایم که طوری با مردم رفتار شود و آسان بگیرند که کسی نا امید از شعبه بیرون نرود.»
طرح وام ضربتی ازدواج
درادامه به وجوه مثبت و منفی طرح ضربتی وام ازدواج می‌پردازیم:
درابتدا با توجه به اهمیت خانواده و اینکه معمولا در اکثر مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی ریشه خانواده ملموس است؛ اختصاص تسهیلات و بستر مناسب جهت ازدواج امری بدیهی و لازم است.
به نظر می‌رسد با توجه به عنوان وام ازدواج«ضربتی»، این طرح، تحولی هر چند مقطعی، در زمینه ازدواج را مد نظر دارد؛ مورد دیگر که باعث تمایز این طرح شده، عامل توجه بیشتر به شهرستان‌ها و مناطق محروم است. توجه بیشتر و اولویت به مناطق محروم به دلیل، بالا بودن میزان ازدواج و فرزندآوری در این مناطق و کم بودن آمار طلاق، نکته ای بوده که از چشم طراحان طرح وام ضربتی پنهان نمانده است.
 
طرح ضربتی ازدواج
تقلیل ضامن به یک نفر، افزایش چشمگیر مبلغ اعطای وام، امتیاز بیشتر به بانک‌ها درصورت اعطای وام به مناطق محروم و تلاش برای ناامید بیرون نرفتن متقاضیان همه و همه در جهت از بین بردن معایب وامهای معمول و یک کلام: راه اندازی کار مردم است.
اما این طرح درکنار همه محاسن و توجه ویژه به بنیاد خانواده، داری معایبی است که بدان می پردازیم:
توجه به اقشار ضعیف و شهرستان‌ها اگرچه امری مثبت و قابل دفاع است، اما به دلیل نادیده گرفتن ظرفیت عظیم ازدواج در شهرهای بزرگ و طبقه متوسط، خالی از اشکال نیست؛ هرچند با شاید برخی بگویند با توجه به آمار بالای نرخ طلاق در مناطق شهری و شهرهای بزرگ، بهتر است که هدف گذاری اولیه برای مناطق محروم صورت بگیرد.
با توجه به افزایش روز افزون قیمت ها و گرانی های افسار گسیخته در بخش های مهم همچون مسکن، این مبلغ وام اعطایی، نمی تواند بسترساز حل همه مشکلات محسوب شود، از سوی دیگر عامل وقت بسیار مهم است که امیدواریم مطابق وام‌های معمول وقت‌گیر نباشد.
طرح ضربتی ازدواج
در شرایط محیطی جامعه کنونی، کشش و اقبال برای ازدواج به علت بیکاری وسیع بسیار کم است، بطوری‌که مثلا اگر اعطای این وام همزمان و همراه شود بااشتغال جوانان و قدرت خرید بالاتر مردم، مسلما نتایج بهتری داشت.
با این همه و با توجه نقش بنیادین خانواده که از عوامل تمایز فرهنگ ایران و غرب محسوب می شود، امیدواریم این طرح به مانند نام خود "ضربتی"، "سریع" و "همگانی" باشد. در همین راستا انجام این طرح نقطه پایانی جهت بها دادن به ازدواج از سوی مسئولین تلقی نشود.
کد مطلب : ۱۷۳۲۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما