سوءاستفاده از احساسات مردم برای بازی‌های سیاسی؛

جریان روشنفکری، قاتلین جدید «آتنا»

5 مرداد 1396 ساعت 18:31

با نگاهی به اتفاقاتی همچون آنچه که بر آتنا گذشته است میتوان دریافت که قصاص به عنوان یک قانون بازدارنده با موفقیت عمل کرده است. همانطور که بالاتر هم گفته شد، میزان تجاوز در کشوری همچون ایران قابل مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی نیست. این آمار در خصوص قتل عمد هم وجود دارد. بسیاری ازکشورها، همچون ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، آرژانتین و... میزان قتل عمد بالاتری نسبت به ایران دارند.


به گزارش "حافظ نیوز"،  مدتی است که حواشی مربوط به قتل آتنا اصلانی دختر خردسال پارس‌آبادی در صدر پر بازدیدترین‌های شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و کمتر کسی را می‌توان یافت که از این فاجعه بی‌خبر مانده باشد. شبکه‌های اجتماعی نیز مانند همیشه به بستری برای ابراز احساسات جریحه‌دار مردم تبدیل شده‌است و گستردگی این واکنش‌های مردمی، "اجتماعی شدن" ماجرای آتنا اصلانی را حکایت می کند.
تا قبل از حل معمای گم شدن آتنا عمده واکنش‌ها به گمانه زنی هایی برای سرنوشت آتنا اختصاص پیدا می‌کرد. با گذشت چند روز از ماجرا و روشن‌تر شدن ابعاد این رخداد تلخ واکنش‌های مردمی از گوشه و کنار کشور نشانگر برانگیخته شدن یک تنفر اجتماعی گسترده نسبت به اعمال شنیع متجاوز و قاتل این پرونده بود. در این بین مردم شهر محل حادثه یعنی پارس آباد از این نگرانی سهم بیشتری نسبت به باقی نقاط کشور داشتند.
در حالیکه روزها و شب های مردم این شهر با نگرانی نسبت سرنوشت آتنا پیوند خورده بود، با پیدا شدن قاتل آتنا جَو اجتماعی پارس آباد،درخواست اشد مجازات برای قاتل بدنام را فریاد می زد و به آتش کشیدن محل کسب مجرم توسط مردم محل، از عمق احساسات جریحه دار شده آنها پرده بر می‌داشت.
با فروکش کردن موج اولیه احساسات، روند بررسی اجتماعی ماجراهایی از این دست پررنگ تر بود و جامعه شناسان و فعالان مدنی علل مختلفی را به عنوان ریشه چنین حوادثی برشمردند. اما آنچه توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرد اظهاراتی بود که تعدادی از هواداران بعضی از جریانات سیاسی در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند و این درد اجتماعی را به لغو سند 2030 مرتبط دانستند.
در همین راستا صبا آذرپیک خبرنگار سرشناس روزنامه اعتماد با انتشار توییتی در صفحه خود با حمله به منتقدین سند آموزشی 2030 نوشت: "اگر اونهمه رگ گردن برای سند 2030 کلفت نمی کردید،بچه ها در مدرسه آموزش مزاحم های جنسی رو می دیدند الان ممکن بود چنین قربانی نداشته باشیم".

در ادامه بسیاری از کاربران توییتر ضمن اعتراض گسترده به این توییت آذرپیک، آن را استفاده ابزاری در مسیر منافع جریانات خاص سیاسی خواندند.
اما ادعای آذرپیک در خصوص "ارتباط آزار جنسی کودکان" با "لغو سند 2030" باعث شد که به سراغ آمار آزارهای جنسی کودکان در برخی از کشورهایی که چندین سال است تجربه اجرایی کردن آموزش‌های این چنینی را در کارنامه خود دارند؛ برویم.
آمار بالای تجاوز در کشورهای اروپایی
به گزارش  NSPCCمرکز جلوگیری از بدرفتاری با کودکان انگلستان در بین دختران و پسرانی با رنج سنی بین 13 تا 18 سال در انگلیس و ولز، یک سوم دختران و 16 درصد پسران مورد خشونت جنسی قرار گرفته‌اند و در سال 2010 بیش از 23000 کودک که کمتر از سنین دبیرستان بوده اند، قربانی تجاوز جنسی شده‌اند. در کانادا نیز 17 درصد دختران زیر 16 سال و 15‌درصد پسران زیر 16سال مورد تجاوز قرار گرفته اند. همچنین در کشوری مانند آمریکا طبق آماری که در سال 94 منتشر شده است، سالانه 5 درصد مردم آمریکا کودکان را مورد آزار جنسی قرار می دهند.
با مقایسه آمارهای تجاوز به کودکان در کشورهایی که سالهاست در حال اجرای سند 2030 هستند با کشورهای دیگر همچون ایران، میتوان گفت ادعای صبا آذرپیک در مورد وقوع تجاوز به دلیل لغو سند 2030 به هیچ عنوان معتبر نیست. آمارها نشان می دهد هیچ ارتباط خاصی بین تجاوز به کودکان و اجرا یا لغو سند مذکور وجود ندارد و چه بسا تجاوز به کودکان در این کشورها بسیار بیشتر از کشورهایی است که زیر بار اجرا کردن این سند نرفته اند و آن را برای فرهنگ کشورشان مضر دانسته اند.
قصاص مروج خشونت یا بازدارنده؟
مبحث دیگری که حول محور ماجرای آتنای 7 ساله مطرح می گردد، مجازات مجرم این اتفاق هولناک است.
چند وقتی است که از سوی برخی جریانات به اصطلاح روشنفکری قانون قصاص مورد تخطئه قرار می گیرد. از نگاه این جریان قصاص یک خشونت محسوب می شود که قرار است با خشونتی دیگر جواب داده شود. با نگاهی به نظرات این جریان که بعضا در فیلم های مختلف شاهد آن بودیم، زیر سوال بردن مفهوم قصاص و تبدیل آن به دستاویزی به جهت حمله به احکام اسلامی، به روندی ثابت تبدیل شده است.
با نگاهی به اتفاقاتی همچون آنچه که بر آتنا گذشته است میتوان دریافت که قصاص به عنوان یک قانون بازدارنده با موفقیت عمل کرده است. همانطور که بالاتر هم گفته شد، میزان تجاوز در کشوری همچون ایران قابل مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی نیست. این آمار در خصوص قتل عمد هم وجود دارد. بسیاری ازکشورها، همچون ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، آرژانتین و... میزان قتل عمد بالاتری نسبت به ایران دارند.
حل مشکلات از نگاه جامعه شناختی و همچنین مجازات مجرمان به طور همزمان، میتواند ضامن این باشد که شاهد قتل، آتناها و ستایش ها  نباشیم.

 


کد مطلب: 17352

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/17352/جریان-روشنفکری-قاتلین-جدید-آتنا

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir