۰
plusresetminus
اشاره عراقچی به نقض برجام توسط آمریکا

نقض برجام صورت گرفته؛ اما هنوز تا نقض فاحش و اساسی برجام فاصله داریم

تاریخ انتشارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۶
رییس ستاد پیگیری برجام گفت: وزارت امور خارجه با پیش‌نویسی که دوستان در کمیسیون امنیت ملی تهیه کردند کاملا موافق است.
نقض برجام صورت گرفته؛ اما هنوز تا نقض فاحش و اساسی برجام فاصله داریم
به گزارش "حافظ نیوز"،سیدعباس عراقچی  رییس ستاد پیگیری برجام و معاون حقوقی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت امور خارجه با پیش‌نویسی که دوستان در کمیسیون تهیه کرده بودند، کاملا موافق است و نیاز است که در مقابل حرکات خصمانه و خبیثانه آمریکا به خصوص به خاطر آثاری که در اجرای برجام می‌گذارد و منافع جمهوری اسلامی ایران از این توافق را کاهش می‌دهد اقدام مقتضی صورت گیرد.
آمریکا بندهای 26، 28 و 29 برجام را نقض کرد
معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه نقض بندهای 26 ،28 و29 برجام را از سوی آمریکایی‌ها شاهد هستیم و نیاز به عکس العمل مناسب دارد، افزود: خوشحالیم که یک اتفاق نظر کامل در کمیسیون در این باره وجود داشت و انشالله قانون مراحل خود را طی خواهد کرد و پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران به این اقدام آمریکا نشان داده خواهد شد.
درخواست مکتوب ظریف از موگرینی
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در کمیسیون نظارت بر اجرای برجام به اقدامات آمریکایی‌ها اعتراضی شد یا خیر، عنوان کرد: هفته گذشته کمیسیون مشترک ایران و 5+1 تشکیل جلسه داد. ما همواره نقض برجام توسط آمریکا را به این کمیسیون گزارش و ثبت کرده‌ایم. چندین نامه تاکنون از سوی ظریف وزیر امور خارجه برای موگرینی نوشته شده و از او خواستیم بین کشورهای عضو برجام توزیع شود.
عراقچی ادامه داد: موارد نقض برجام، بدعهدی‌ها، تعلل‌ها و پیمان شکنی‌ها توسط آمریکایی‌ها همگی ثبت شده و از نظر ما مستند است و در کمیسیون مشترک هفته گذشته نیز بحث شد و اگر در بیانیه پایانی این کمیسیون هم ملاحظه کرده باشید این است که تمامی مفاد برجام توسط طرف‌های برجام باید در فضای سازنده و همراه با حسن نیت انجام شود.
تا نقض فاحش برجام فاصله داریم
معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تأکید کرد: کمیسیون مشترک انتقادات ایران را مورد توجه و تایید قرار داد که اجرای برجام توسط آمریکا به صورت کامل صورت نگرفته است. ما تمامی موارد را به طور کامل به هیات نظارت گزارش می‌دهیم .
وی اضافه کرد: نقض برجام صورت گرفته؛ اما هنوز تا نقض فاحش و اساسی برجام فاصله داریم و موارد را به هیات نظارت گزارش می‌دهیم و درباره نحوه عکس العمل هم پاسخ مقتضی را هیات نظارت اتخاذ خواهد کرد.
معاون ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کلیات این طرح اکنون در کمیسیون امنیت ملی مجلس به تصویب رسید، وزارت خارجه و هیات مذاکره کننده در جلسات بعدی بیشتر روی چه مواردی تاکید خواهند داشت، افزود: دیدگاههای ما هم در مشورت‌هایی که پیش از این وجود داشته و هم در جلسه امروزه به طور مفصل به کمیسیون منتقل و توضیح داده شده است.
حمایت از اشخاص و نهادهایی که در تحریم‌های آمریکا متضرر می‌شوند
عراقچی با بیان اینکه خوشبختانه پیش‌نویسی که توسط کمیسیون تهیه شد و امروز کلیات آن به تصویب رسید، قانون کاملا جامعی است و اقدامات متقابل در برابر تحریم‌های آمریکا را در بر می‌گیرد، گفت: علاوه بر این در این پیش‌نویس اقدامات حمایتی از نیروهای مسلح و امنیتی ایران و همچنین اتباع ایرانی که از اقدامات اخیر آمریکا متضرر می‌شوند، دیده شده است.
عراقچی تاکید کرد: باید ابهت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران به آمریکا نشان داده شود که شکر خدا این قانون چنین قابلیتی را دارد.
کد مطلب : ۱۷۳۷۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما