۰
plusresetminus

19 شهر فارس در شرایط بحرانی تامین آب / 10 درصد صرفه جویی عبور از تابستان پر مصرف

تاریخ انتشاريکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۷
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت:‌برخی شهرهای فارس در شرایط ریسک پذیر تامین آب هستند، این شهرها شامل 21 شهر استان است و در صورت بروز هرگونه اختلال در برداشت از منابع آب این شهرها، روند تأمین آب شهر دچار مشکل می شود.
19 شهر فارس در شرایط بحرانی تامین آب / 10 درصد صرفه جویی عبور از تابستان پر مصرف
به گزارش "حافظ نیوز"،  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت:‌ 19 شهر استان در شرایط بحرانی تامین آب هستند و با توجه به افزایش دمای هوا در این هفته و افزایش تقاضا برای آب ، شهروندان با 10 درصد صرفه جویی در مصرف آب زمینه را برای عبور از تابستان پر مصرف امسال فراهم کنند.

مهندس محمدعلی قلندری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: رعایت الگوی مصرف و رسیدن به مصرف بهینه را یک الزام در شرایط کنونی دانست وبا بیان اینکه همه باید برای رسیدن به الگوی بهینه مصرف تلاش کنند گفت:صرفه جویی و درست مصرف کردن وظیفه آحاد مردم جامعه است ، همه باید از آب حفاظت کنیم ، چون زندگی ما به آن وابسته است و هیچگاه به دلیل اینکه فرد دیگر مسئول پرداخت آب بها است، نباید آب را هدر دهیم.

قلندری با اشاره به اینکه 19 شهر استان فارس در نقطه ای قرار دارند که در صورت عدم رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان، ارائه خدمات آبرسانی به این شهرها با مشکلات جدی مواجه می گردد گفت: بی تردید با صرفه جویی در مصرف آب توسط مشترکین در شهرهای جنوب و شرق فارس می توان مشکلات حوزه آبرسانی را مدیریت کرد و از دامنه نگرانی ها در ارائه خدمات آبرسانی کاست.

وی ادامه داد: برخی شهرهای فارس در شرایط ریسک پذیر هستند، این شهرها شامل 21 شهر استان است و در صورت بروز هرگونه اختلال در برداشت از منابع آب این شهرها، روند تأمین آب شهر دچار مشکل می شود و وضعیت آبرسانی با بحران مواجه می شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس همچنین گفت: 42 شهر فارس نیز در ردیف شهرهای در نقطه سر به سر قرار دارند که میزان تولید و مصرف آب در این شهر ها در نقطه سر به سر است. در عین حال دراین مناطق نیز باید الگوی مصرف آب رعایت شود و مردم از اسراف در مصرف پرهیز کنند.

قلندری با ارائه راهکارهایی ساده برای صرفه جویی در مصرف آب اضافه کرد: رسیدن به مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف آب راهکارهایی ساده دارد، راهکارهایی که بدون به زحمت افتادن و فقط با کمی تدبیر و اندیشه قابل اجرا و دسترسی است، قطعا اجرای این راهکارها هیچ خللی در رفاه و آسایش و زندگی عادی هیچکسی ایجاد نخواهد کرد.

برخی از راهکارهای ارائه شده برای صرفه جویی در مصرف آب که مورد تاکید کارشناسان و مسئولان تامین آب است و به مصرف کنندگان توصیه شده شامل این موارد است:موقع مسواک زدن شیر آب تصفیه شده را باز نگذارید. موقع شامپو و چنگ زدن موهای سر در هنگام حمام کردن، شیر آب را ببندید. سعی کنید مدت حمام کردن کوتاه باشد. آب پخش کن دوش حمام را با نوع جدید آن و سردوش کاهنده مصرف تعویض کنید.

این کارشناسان همچنین توصیه می کنند برای آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گل ها از آبیاری قطره ای صرفه جویی کننده آب استفاده کنید. برای دوش گرفتن در حمام، زمان بگیرید و آنرا به کمتر از 5 دقیقه برسانید، چون در این صورت ماهیانه حدود چهار هزار لیتر آب صرفه جویی خواهد شد.

بهتر است برای شستن سبزی ابتدا آنها را در ظرفی بخیسانید و سپس آب بکشید.از جریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنیدو برای آب شدن یخ مواد خوراکی منجمد، آن را در هوای آزاد قرار دهید. فرزندانتان را در مورد نیاز به حفاظت از آب آگاه سازید.

از خرید اسباب بازی ها و سرگرمی هایی که به جریان ثابت آب نیاز دارند، پرهیز کنید.هنگام استفاده از دستشویی شیر آب را بطور مداوم باز نگذارید ، برای نظافت حیاط بجای مصرف آب بهتر است از جارو استفاده شود. در باغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیاز دارند و تحمل ماه های گرم تابستان را دارند؛ بکارید.

این گونه ها هنگام کاشت، نیازی به آبیاری مرتب ندارند و معمولاً یک دوره خشکی را بدون آبیاری، به خوبی تحمل می کنند در یک منطقه گیاهانی را در کنار هم بکارید که نیازی مشابه داشته باشند. بهتر است از روش آبیاری قطره ای استفاده شود. از کاشت گیاهانی مانند چمن و شمشاد که هر روز نیاز به آبیاری فراوان دارند؛ خودداری کنیم.
کد مطلب : ۱۷۳۹۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما