ششم ذیقعده بزرگداشت خورشید درخشان آسمان شیراز

8 مرداد 1396 ساعت 14:24

ششم ذیقعده سالروز بزرگداشت احمد ابن موسی (ع) خورشید درخشان آسمان شیراز است.


به گزارش "حافظ نیوز"، اردیبهشت ماه ۸۷ در سفر رهبر معظم انقلاب به استان فارس و شهر شیراز، این شهر به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی نام گرفت که این نامگذاری اتحاد و وحدت ویژه ای را بین حرم های مطهر امام رضا(ع) در مشهد، حضرت معصومه(س) در قم و حضرت احمدبن موسی(ع) در شیراز ایجاد کرد.
حضرت سید امیر احمد(ع) ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم(ع) و مادر وی، مشهور به ام احمد، مادر بعضی از فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) بوده است در میان فرزندان حضرت موسی الکاظم(ع) وی به کرم، جلالت، شجاعت و عبادت امتیاز داشت و شب ها تا صبح به عبادت مشغول بود .
ایشان حدود سال ۲۰۰ هجری قمری به همراه برادران ،برادرزادگان و خویشاوندان و شیعان به قصد زیارت و وصال امام رضا (ع) از مدینه عازم طوس می شود .
روز ولادت حضرت احمد ابن موسی (ع) مشخص نیست از این رو، ششم ذیقعده یعنی حد فاصل ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) تعیین شد .
حجت الاسلام والمسلمین تجرد عضو جامعه روحانیت شیراز گفت: از اول ذیقعده تا یازدهم ذیقعده که دهه کرامت است به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا (ع) در این دهه روز ششم ذیقعده بزرگداشت احمد ابن موسی(ع) نامگذاری شده است .
حجت الاسلام والمسلمین جاوید مدیر حوزه علمیه رضویه شیراز نیز بیان کرد: در خصوص احمد ابن موسی (ع) باید به ویژگی بسیار ممتاز وی اشاره کرد از جمله تقید ایشان نسبت به اعلام امامت امام رضا (ع) که پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) و حرکت جمعی مردم به در خانه ام احمد و اعلام بیعت با ایشان آن حضرت به عنوان امین ولایت رسما پایبندی خود به امامت برادر بزرگوارشان اعلام کرد .
وی تصریح کرد: از جمله ویژگی اخلاقی ایشان نیز می توان به آزادکردن کسانی که به عنوان بنده نگهداری می شوند و کتابت قرآن کریم اشاره کرد.
تجرد افزود: مبارزه با خلفای ستمگر و ظالم و مبارزه با ضد پیروان اهل بیت از ویژگی های دیگر این حضرت است .
پس از ورود امام رضا (ع) به ایران تعدادی از بنی هاشم از جمله حضرت احمد ابن موسی و برادرانش برای بیعت با آن حضرت به سوی ایران حرکت کردند .
مدیر حوزه علمیه رضویه شیراز ادامه داد: حضرت شاهچراغ (ع)، برادران و همراهان در منطقه خانه زنیان با سپاهان مامون عباسی مواجه شدند که پس از نبرد با آنان، هر کدام آن ها به صورت مخفیانه به شیراز آمدند.
جاوید افزود : حضرت احمد ابن موسی (ع) در محله ای به نام سردزک سکنی گزیدند و بعد از پی بردن ماموران حکومتی به محل ایشان بی رحمانه به آن محل یورش بردند و آن حضرت پس از نبردی جانانه به شهادت رسیدند .
رقیه فرخ زاده مدیرروابط عمومی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس نیز از ویژه برنامه های این کانون ها به مناسبت بزرگداشت شاهچراغ (ع) خبرداد و گفت :تشرف کاروان های پیاده کانون های فرهنگی هنری مساجد به حرم احمدابن موسی (ع)، برگزاری اردوهای فرهنگی زیارتی حرم مطهر احمدابن موسی (ع) به وسیله کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس، دعوت ار روحانیون، علما و ائمه جماعات جهت تبیین شخصیت این بزرگوار در مساجد کانون های فرهنگی استان، برگزاری نشست های تخصصی با محوریت زندگی حضرت شاهچراغ (ع) از جمله ویژه برنامه های این روز است .
فرخ زاده ادامه داد: تجلیل از امام زادگان به ویژه حضرت احمد ابن موسی (ع)، آماده سازی مساجد و آذین بندی میادین منتهی به کانون های فرهنگی هنری مساجد، برگزاری مسابقات فرهنگی ورزشی، برگزاری جشن در همه کانون های فرهنگی هنری شهری و روستایی مساجد استان و ارسال پیامک مناسبتی نیز از برنامه های شاخص این روز است .
اینک آستان ملک پاسبان حضرتش همچون قطعه ای از بهشت پذیرای زائران عاشق در شهر شیراز است.
در میان امام زادگان سومین حرم اهل بیت (ع)، شاهچراغ تا ابد نگین درخشان است و سرمشقی ماندگار برای همه رهروان امامت و ولایت است.


کد مطلب: 17396

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/17396/ششم-ذیقعده-بزرگداشت-خورشید-درخشان-آسمان-شیراز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir