۰
plusresetminus
آغاز اعتراضات هواداران روحانی علیه او؛

آیا روحانی به هواداران خود پشت کرده است؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۹
نارضایتی از رئیس جمهور با آغاز زمزمه‌های عدم حضور مولاوردی به عنوان معاونت زنان ریاست جمهوری در دولت بعدی شدت یافت و همچنین این بحث نیز به میان آمد که به استثنای حضور یک زن به عنوان معاون زنان، احتمال حضور زن دیگری در کابینه تقریبا منتفی است. این اعتراضات در فضای مجازی با بکارگیری هشتگ" وزیر زن" ادامه پیدا کرد
آیا روحانی به هواداران خود پشت کرده است؟
به گزارش "حافظ نیوزبا فرا رسیدن زمان چینش عناصر کابینه دولت دوازدهم، توسط رئیس جمهور، بازار گمانه‌زنی‌ها در رابطه با نوع گزینش وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی و همچنین انتصاب معاونت‌های ریاست جمهوری بسیار داغ و جذاب شده و هر روز اخبار متعددی راجع به میزان نفوذ مهره‌های اثرگذار و تصمیم‌گیر بمنظور گزینش مسئولین رده بالای دولت دوازدهم به گوش می‌رسد. با یک بررسی کوتاه و سطحی نیز به راحتی می‌توان دریافت که کنکاش و اظهار نظر پیرامون مسائل مربوط به هیئت دولت جدید، بخش قابل توجهی از موضوعات مطرح شده در میان کاربران شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص داده است.

گذشته روحانی و نارضایتی هوادرانش
بنظر می‌رسد با توجه به سابقه‌ای که رئیس جمهور در گزینش اشخاص کابینه از خود به نمایش گذاشته است، حامیان مجازی وی که پیروزی روحانی را مرهون تلاش‌های اصلاح طلبان می‌دانند، نگران رویه رییس جمهور منتخب در انتخاب اعضای دولت دوازدهم هستند. در همین راستا چند روزی است که فضای شبکه‌های اجتماعی پر از قرار‌های ساعتی بین کاربران برای پست کردن مطالبی است که در آن ضمن اعتراض به روحانی از هشتگ‌های هماهنگ برای نشان دادن نارضایتی خود از رییس‌جمهور محبوبشان استفاده می‌کنند.
به عنوان مثال میتوان به توئیت ابراهیم اصغرزاده، فعال اصلاح طلب اشاره کرد که گفت:

تکرار وعده‌های فراموش شده
نگاه موشکافانه‌تر به این واکنش‌های مجازی و تحلیل ادبیات بکار رفته از سوی کاربران، حاکی از افزایش شکاف میان بدنه گفتمانی آراء روحانی با عملکرد وی است. به عبارت بهتر اغلب این دسته از فعالین فضای مجازی با اشاره به انحراف احتمالی وی از شعارهایی که قبل از انتخابات سر داده است، خواستار بازگشت او به مسیری هستند که آن‌ها برای گام برداشتن در آن مسیر به رای به روحانی متوسل شده‌اند و امروز منتخبشان را در شرایطی توصیف می‌کنند که با خواسته‌هاشان فاصله نسبتا زیادی ایجاد کرده است.
این نارضایتی حامیان روحانی از بی‌توجهی رییس‌جمهور به مطالباتشان، بطور ویژه در فضای نخبگانی هوادارنش شدت بیشتری پیدا کرده است و روحانی بوسیله این قشرها، تحت فشار قرار گرفته است. چرا که بخشی از این فضای نخبگانی مطالباتی از جنس تلاش برای رفع حصر محصورین، وزیر شدن زنان و سایر خواسته‌هایی از این جنس دارند و عمده نارضایتی‌شان از روحانی، به این دلیل است که احساس می‌کنند روحانیِ پسا انتخابات وعده‌هایش را فراموش کرده و قصد پی‌گیری آن‌ها را ندارد.
 


یکی از این چالش‌هایی که حامیان ناراضی روحانی برای وی ایجاد کرده‌اند، حملات تند و تیز به رییس جمهور بابت بکارگیری اشخاصی مانند رحمانی‌فضلی در دولت یازدهم است که به زعم آن‌ها حضور او سنخیتی با شعارهای روحانی ندارد. یکی از دلایلی که اصلاح‌طلبان برای عدم حضور وزیر کشور کنونی، در کابینه دوازدهم عنوان می‌کنند ، اصولگرا بودن رحمانی فضلی است که سمپات‌های جوان اصلاح طلب رفتن وی از کابینه را در قالب یکی از جدی‌ترین مطلبات خود می‌دانند که در همین راستا نیز روز‌های گذشته شاهد استفاده گسترده از هشتگ "کابینه 24 میلیونی" در شبکه‌های اجتماعی از سوی حامیان روحانی بودیم.

استفاده از زنان در کابینه، از شعار تا عمل
چالش بعدی که در چارچوب افزایش نارضایتی هواداران روحانی از او مطرح می‌شود، بحث حضور زنان در کابینه دوازدهم به عنوان وزیر است. این نارضایتی با آغاز زمزمه‌های عدم حضور مولاوردی به عنوان معاونت زنان ریاست جمهوری در دولت بعدی شدت یافت و همچنین این بحث نیز به میان آمد که به استثنای حضور یک زن به عنوان معاون زنان، احتمال حضور زن دیگری در کابینه تقریبا منتفی است.
به محض انتشار چنین فرضیه‌ای در رسانه‌ها و عدم تکذیب آن اعتراضات فراوانی شکل گرفت که نمود آن در فضای مجازی با بکارگیری هشتگ" وزیر زن" به وضوح مشخص شد. تمامی این کش و قوس‌ها و شایعاتی که در رابطه با مخالفت روحانی با حضور زنان به عنوان وزیر مطرح می‌شود، در حالی رقم خورده است که خود شهیندخت مولاوردی در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد در 29 فروردین سال 95 گفته بود:«در شرایط فعلی و در دوره بعدی استفاده نکردن از ظرفیت زنان در کابینه دیگر قابل دفاع نیست.»

آغاز سهم خواهی‌های سیاسی
موضوع بعدی که نارضایتی حامیان روحانی از وی را تشدید کرده است، گمانه زنی‌هایی است که در رابطه با نفوذ اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه بر رئیس جمهور وجود دارد. به عبارت دیگر بسیاری از اعلام نارضایتی‌های مجازی از روحانی حول محور حمله به نقش وزیر ارتباطات واعظی در چینش کابینه دولت آینده است و حضور واعظی و اعمال نفوذ واعظی را عاملی در جهت دور شدن روحانی از شعارهای قبل از انتخابات معرفی می‌کنند که در این رابطه هم می‌توان زمزمه‌های انتصاب احتمالی واعظی به ریاست دفتر ریاست جمهوری را کاتالیزوری در جهت نهادینه شدن این شایعات به حساب آورد.
همچنین در ادامه روند اعتراضات به نقش واعظی، بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از احتمال انتصاب پروین داداندیش، همسر محمود واعظی به معاونت زنان رییس جمهور خبر می‌دهند که این شایعه نیز با توییت مولاوردی در رابطه با عدم حضورش در این سمت در دولت آینده تقویت شده است.

آغاز خزان پیوند اصلاحات و اعتدال
با هجم انتقاداتی که این روزها از سوی اصلاح طلبان متوجه رئیس جمهور می‌شود و با توجه به اعتراضات علنی به روحانی پیش بینی بحرانی شدن شکاف میان روحانی و هوادارانش در چهار سال پیش رو کار چندان سختی نیست. بنظر می‌رسد بهار روابط بین اصلاح طلبان و عناصر جریان راست سنتی، رو به خزان پیش می‌رود و باید منتظر رویارویی‌های علنی دولت و اصلاح طلبان بود. امری که با مشاهده سهم خواهی‌های اصلاح طلبان چندان دور از ذهن بنظر نمی‌رسد.
 
 
 
کد مطلب : ۱۷۴۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما