۰
plusresetminus
نیویورک مگزین؛

عبور ترامپ از برجام/ جنگ با ایران جدّی است!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۲
«این نارضایتی به‌حدی است که یک گروه موازی از مقامات کم‌سابقه و سطح پایین به مشاوره دادن به رئیس‌جمهور برای "بازبینی توافق" اقدام کرده‌اند.»
عبور ترامپ از برجام/ جنگ با ایران جدّی است!
به گزارش "حافظ نیوز"، نشریه نیویورک مگزین در یادداشتی با عنوان «بازی خطرناک ترامپ با ایران» به تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا اشاره کرده و نوشت: روز جمعه کره شمالی یک موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرد که منجر به بروز نگرانی‌هایی در جامعه امنیتی شد. با این‌حال طی هفته جاری و هفته گذشته کاخ سفید تمرکز کمتری روی پیونگ یانگ و تسلیحاتش داشت و علیرغم توافق هسته‌ای، بیشتر روی ایران متمرکز بود.
منبع یادشده افزود: وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته با تأیید پایبندی ایران به مفاد توافق سال 2015 منتقدان خود را شگفت‌زده کرد، اما طی هفته جاری دونالد ترامپ در گفتگو با وال استریت ژورنال در نطقی کاملا متفاوت پایبندی ایرانی ها به توافق برجام را رد کرد.  این مسأله بیش از آنکه به ایران مربوط شود، به نارضایتی ترامپ از کابینه خود -که از توافق ایران حمایت می‌کنند- مربوط می‌شود و بر اساس گزارش‌ها، این نارضایتی به‌حدی است که یک گروه موازی از مقامات کم‌سابقه و سطح پایین به مشاوره دادن به رئیس‌جمهور برای "بازبینی توافق" اقدام کرده‌اند.
این نشریه در ادامه نوشت: تهدید جنگ با ایران جدی است و به‌نظر می‌رسد که دولت ترامپ نیز خواهان آن است. باید گفت تقریباً اکثر اعضای کلیدی حوزه امنیت ملی و متحدانشان در کنگره، افزایش فعالیت نظامی آمریکا در منطقه را برای مقابله با ایران مهم می‌دانند. آن‌ها معتقدند ایران حتی بدون تسلیحات هسته‌ای هم برای آمریکا و متحدانش یک تهدید وجودی است. آن‌ها بر این باورند که «تغییر رژیم» تنها راه‌حل درازمدت برای مقابله با این تهدید است.
نیویورک مگزین اضافه کرد: کاخ سفید از کمک کنگره برای تشدید تنش‌ها استفاده کرده است. مجلس نمایندگان و سنا حال هردو نسخه‌ای از لایحه دوحزبی تحریم‌ها را دارند. آن‌ها علاوه بر تحریم ایران، تحریم‌هایی را نیز علیه روسیه به تصویب رسانده‌اند. حال باید دید آیا ترامپ لایحه‌ای را که علیه مسکو تنظیم شده، امضا خواهد کرد یا وتو؟
این نشریه در پایان خاطرنشان ساخت: هیچ‌گاه قرار نبود توافق هسته‌ای تمام مشکلات میان ایران و آمریکا را حل کند. این توافق قرار بود به سؤالاتی در مورد تسلیحات هسته‌ای پاسخ دهد که همه طرف‌ها معتقد بودند می‌تواند به‌راحتی آغازگر یک جنگ باشد. اما با توجه به اختلافات واشنگتن و تهران در مورد مسائل کلیدی -از حقوق بشر گرفته تا سوریه- در حال حاضر دقیقاً دوباره شرایط تنش‌آمیز ایجاد شده است.
گفتنی است این تهدید دولت جدید آمریکا مانند دیگر تهدیدات غرب، یک تهدید تو خالی است و سیاست کنونی تیم ترامپ بر این است که ایران را دچار خطای محاسباتی کرده و تنش و تهدیدات لفظی را افزایش دهند تا هر طور شده از اوضاع پیچیده و تنش آمیز امتیازات دیگری را از ایران بگیرند.
نکته مهم دیگر این که ایران درست است که در منطقه سیاست های خود را بیش از پیش دنبال می کند اما مشخصا سیاست ایران حمایت از مقاومت بوده و لزوم حضور ایران در منطقه به نفع امنیت داخلی کشور می باشد و در شرایط حساس کنونی عقب کشیدن در هر عرصه خود امتیاز بزرگی برای دشمنان جمهوری اسلامی محسوب می شود.
 
 


 
کد مطلب : ۱۷۴۳۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما