۰
plusresetminus
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

تغذیه با شیر مادر مؤثر در کاهش مرگ‌ومیر نوزادان/موفقیت مادران در شیردهی با حمایت جامع

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۲
دهم تا شانزدهم مرداد هرسال، هفته جهانی تغذیه با شیر مادر است که امسال شعار جهاني «حمایت همه‌جانبه از مادران برای تداوم شیردهی؛ باهوش و قوی با شیر مادر» بر حمايت مادر و تشكيل گروه‌های حامی تأکید دارد.
تغذیه با شیر مادر مؤثر در کاهش مرگ‌ومیر نوزادان/موفقیت مادران در شیردهی با حمایت جامع
به گزارش "حافظ نیوز"، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان فارس گفت: موفقیت مادر در امر شیردهی علاوه بر دریافت حمایت سیستم بهداشتی، نیازمند کسب حمایت سطوح مختلف شامل خانواده، شبکه اجتماعی، محیط کار، قوانین موجود و پشتیبانی در شرایط سخت و بحران‌ها است.
دکتر محسن مقدمی یک‌راه هزینه اثربخش و باصرفه برای تأمین حمایت موردنیاز مادران و تکمیل کمک‌های حرفه‌ای و تخصصی کارکنان بهداشتی درمانی را مشاوره مردمی یا حمایت مردمی عنوان کرد که رسیدگی به تعداد بیشتری از مادران و به‌دفعات بیشتر را ممکن می‌سازد.
وی ادامه داد: مشاوران مردمی می‌توانند هر فردی از جامعه باشند که اغلب زن هستند و باهدف حمایت از مادران، آموزش می‌بینند و با آمادگی، در دسترس و نزدیک منزل مادر، به او کمک می‌کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه اضافه کرد: حمایت مادران به روش‌های مختلف، راه مؤثری برای بهبود شاخص‌های تغذیه با شیر مادر ازجمله تغذیه انحصاری یا سایر روش‌های تغذیه با شیر مادر بوده است.
دکتر مقدمی با معرفی اهداف شعار جهانی سال2017 میلادی گفت: جلب‌توجه به اهمیت حمایت مردمی تغذیه با شیر مادر برای کمک به مادران برای استقرار و حفظ تداوم تغذیه با شیر مادر، آگاه کردن مردم در مورد فواید بسیار مؤثر مشاوره مردمی و کوشش‌های متحد برای گسترش برنامه‌های مشاوره مردمی، تشویق حامیان تغذیه با شیر مادر بدون توجه به سوابق آموزشی آنان، برای کسب آموزش جهت حمایت از مادران و شیرخواران، شناسایی ارتباطات حمایتی جامعه محلی برای مادران شیرده جهت مراجعه پس از زایمان برای دریافت کمک و حمایت و فراخوان دولت‌ها و بیمارستان‌ها برای اجرای فعالانه ده اقدام دوستدار کودک، به‌ویژه حمایت مادران باهدف ارتقای طول مدت و میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر، به این مناسبت پیش‌بینی‌شده است.
وی با اشاره به‌ضرورت وجود حمایت همه‌جانبه در تمامی عرصه‌ها و مراکز اعم از بیمارستان‌های دولتی،‌ خصوصی و عمومی درزمینهٔ تغذیه با شیر مادر، اضافه کرد: هم‌اکنون در اکثر مراکز درمانی، فردی مسؤول آموزش به مادر از پیش از دوران شیردهی در خصوص نحوه شیردهی پیش‌بینی‌شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه با تأکید بر تأثیر شروع شیردهی از نخستین ساعت بعد از زایمان در تداوم تغذیه با شیر مادر، شمار بیمارستان‌های دوستدار مادر و کودک را در استان رو به افزایش برشمرد و افزود: در هر مرکز درمانی با واحد فعال زایمان، به شیردهی در ساعت نخست و مراقبت کودکان زیر دو سال با همراهی مادر توجه ویژه‌ای شده است.
دکتر مقدمی بابیان اینکه شیر مادر مائده الهی پروردگار عالم به انسان است، افزود: به دلیل مزایای بی‌نظیر و بدون جانشین آن، همواره ترویج تغذیه با شیر مادر به‌عنوان راهکار مؤثر کاهش مرگ‌ومیر و ارتقای سلامت کودکان، از اجزای مراقبت‌های بهداشتی کشور محسوب شده است.
وی با اشاره به گزارش‌های جهانی، اعلام کرد: اگر تمام نوزادان، بلافاصله پس از تولد، در تماس پوست باپوست با مادران قرار گیرند، به مدت 6 ماه به‌طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شوند و تغذیه با شیر مادر تا دو سال یا بیشتر همراه با غذاهای کمکی مناسب ادامه یابد، مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال در سطح جهان13 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت.
این مقام بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تغذیه با شیر مادر را موجب افزایش تکامل شناختی و ارتقای هوش کودکان عنوان کرد که در کاهش بیماری‌های مزمن در آینده نظیر بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و چاقی نقش دارد.
وی افزود: کودکان تغذیه‌شده با شیر مادر، کمتر دچار بیماری شده و مراجعات کمتر به پزشک و بیمارستان دارند و این به معنی غیبت کمتر مادر از کار و هزینه‌های کمتر درمانی و بهبود تولید کار برای جامعه است؛ در ارتباط با تأثیر روش‌های بیمارستانی برافزایش میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر، مشاوره و ارائه بسته‌هایی در حمایت از تغذیه با شیر مادر هنگام ترخیص، آموزش کارکنان بیمارستان در مدیریت شیردهی و ملاقات در منزل نیز بسیار مؤثر بوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه ابراز امیدواری کرد در سطح ملی و جهانی، اقدامات گسترده‌تر و جامع‌تری برای حمایت از تغذیه با شیر مادر صورت بگیرد؛ چراکه تغذیه سالم ضامن نسل سالم و پویا است و نسل سالم و پویا سازنده جامعه‌ای سالم و پیش رو است.
کد مطلب : ۱۷۴۳۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما