روایت واکنش‌ها به بازی حاج صفی و شجاعی مقابل یک تیم اسرائیلی؛

به خاطر یک مشت دلار/ ورزشکاران بزرگ مقابل اسرائیلی‌ها چه رفتاری داشتند؟

14 مرداد 1396 ساعت 14:27

تیم پانیونیوس یونان در جریان تورنومنتی باید در مقابل یک تیم اسرائیلی به نام مکابی به میدان میرفت. احسان حاج صفی و مسعود شجاعی در بازی رفت که در تل آویو برگزار می‌شد، تیم یونانی را همراهی نکردند اما این دو بازیکن، تیم خود را در بازی برگشت که در یونان برگزار شد، در ترکیب پانیونیوس قرار گرفتند.


به گزارش "حافظ نیوز"، روز گذشته خبر بازی مسعود شجاعی و احسان حاج صفی، مقابل یک تیم اسرائیلی به یک خبر بسیار مهم تبدیل شد که واکنش های گوناگون کاربران شبکه های اجتماعی را با خود به همراه داشت.تیم پانیونیوس یونان در جریان تورنومنتی باید در مقابل یک تیم اسرائیلی به نام مکابی به میدان میرفت. احسان حاج صفی و مسعود شجاعی در بازی رفت که در تل آویو برگزار می‌شد، تیم یونانی را همراهی نکردند اما این دو بازیکن، تیم خود را در بازی برگشت که در یونان برگزار شد، در ترکیب پانیونیوس قرار گرفتند.
اما حضور این دو بازیکن با واکنش های بسیاری همراه شد. مهمترین واکنش را می توان پست توئیتری وزارت خارجه اسرائیل دانست که در توئیتی به تعریف از این رفتار بازیکنان ایرانی پرداخت و نوشت:

 
بسیاری بر این باور بودند که این حمایت وزارت خارجه اسرائیل به خوبی نشان داده است که اقدام ورزشکاران ایرانی در به رسمیت نشناختن، اسرائیلی ها در میادین ورزشی، بسیار موثر بوده است و توانسته است تا تاثیر بسزایی در اذهان عمومی مردم داشته باشد.
اما واکنش مثبت دیگر به این اقدام را علی کریمی و فرهاد مجیدی اتخاذ کردند. علی کریمی و فرهاد مجیدی در صفحه اینستاگرام خود نوشتند:

 
اما در نقطه مقابل، تعداد زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی، به این رفتار این دو بازیکن انتقادهای گوناگونی کردند. این موج انتقادات تا جایی ادامه داشت که هشتگ جنایت سیاسی نیست به عنوان یک هشتگ واحد در بین مطالب کاربران شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شد تا بگویند دشمنی مردم، با رژیم اشغالگر قدس، یک اختلاف نظر سیاسی نیست و منشا انسانی دارد.

 
حال شاید بد نباشد که بر نحوه برخورد ورزشکاران ایرانی و خارجی در قبال ورزشکاران رژیم صهیونیستی مروری داشته باشیم.
هزینه‌ی حمایت از فلسطین؛ از دست دادن کفش طلا
رونالدو، بازیکن پرتغالی تیم رئال مادرید وستاره این تیم، از جمله بازیکنانی است که رفتارهای تحقیرآمیزش در قبال اسرائیلی ها موجب شد تا تحت فشار سازمان ها بین المللی فوتباال قرار بگیرد. رونالدو که کفش طلای خود را به مردم فلسطین تقدیم کرده است معقتد است که حمایتش از مردم فلسطین، موجب شده است تا از دریافت کفش طلا، محروم شود و مورد تمسخر بلاتر، رئیس فیفا قرار بگیرد. او کفش طلای خود را در سال 2011 به فروش می رساند تا خرج ساخت مدرسه در نوار غزه شود.
رونالدو در جریان برنامه سفر رئال مادرید به تل آویو در سال 2012 مسئولان باشگاه را به عدم همراهی تیم در این سفر تهدید می کند و باعث می شود تا تمرینات رئال در تل آویو لغو شود.

مدافع منچستر، از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کند
فردیناند ستاره تیم منچستر یونایتد در خصوص برگزاری همزمان جام جهانی و کشتار مردم غزه توسط رژیم صهونیستی در صفحه توئیتر خود اینگونه می نویسد: « آیا جام جهانی واقعا مهم تر از فلسطین است؟ عشق، سلامت و ایمنی این مردم، همه لغو شده است»
جان لوئیجی بوفون: زنده باد فلسطین؛ زنده باد فلسطین
وفون، اسطوره ایتالیایی باشگاه یوونتوس بازیکن دیگری است که حمایتش از مردم مظلوم فلسطین مورد توجه همگان قرار گرفت. بوفون در سال 2009-2010 در مقابل همین تیم مکابی اسرائیل قرار میگیرد و از دست دادن با دروازه بان این تیم اسرائیلی خودداری میکند. بوفون در جریان بازی بین دو تیم اسرائیل و ایتالیا، بعد از آنکه گل اول توسط ایتالیا به ثمر می رسد، فریاد می زند: «زنده باد فلسطین، زنده باد فلسطین»

انتقاد از سکوت در برابر کشتار کودکان
کانوته بازیکن تیم های سویا اسپانیا و لیون فرانسه نیز از جمله بازیکنانی است که مردم فلسطین را در جریان بازی های فوتبال، مورد حمایت قرار داد. کانوته پس از گلزنی در مقابل تیم اسپانیول، با نمایش پیراهنی که بر روی آن نام کشور فلسطین نوشته شده بود به حمایت از مردم این کشور پرداخت.
کانوته همچنین در جای دیگری گفته بود: بمباران غزه، یک مجازات دسته جمعی و غیرقانونی است. جهان در سکوت، به تماشای این این بی عدالتی و کشتار کودکان فلسطینی نشسته است.

خون ایرانی دژاگه اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد
اما اشکان دژاگه بازیکن ملی پوش ایران، فوتبالیست دیگری بود که رفتارش در برخورد با اسرائیلی ها بسیار جالب توجه است. دژاگه که پیش از پیوستن به تیم ملی ایران، به یک ستاره دو ملیتی آلمانی-ایرانی در کشور آلمان تبدیل شده بود و به عنوان یکی از اعضای تیم ملی جوانان در این تیم بازی میکرد. اما دژاگه در جریان بازی های مقدماتی جام جهانی زیر 21 سال، از بازی در مقابل تیم ملی اسرائیل، خودداری می کند. دژاگه در گفتگو با نشریه Stern  چاپ آلمان، علت این رفتار خود را اینگونه شرح می دهد: «در رگهای من بیشتر خون ایرانی جاری است تا آلمانی، باید این مسئله را پذیرفت. والدین من ایرانی هستند. ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.»
اما این رفتار دژاگه با واکنش های شدیدی علیه او در داخل آلمان همراه شد. روزنامه بیلد در گزارشی خواستار اخراج دژاگه از تیم ملی آلمان می شود و یهودیان آلمان، برخورد فدراسیون فوتبال این کشور در قبال تحریم دژاگه خواستار شدند.

طلایی که در دل ها ثبت شد
آرش میراسماعیلی را می توان بهترین جودوکار تاریخ جودوی ایران دانست. او برطبق نظر تمامی کارشناسان امید اول کسب مدال طلای المپیک آتن بود. اما به دلیل رویارویی با نماینده ای از رژیم صهیونیستی، از مبارزه با او امتناع ورزید. این اقدام میراسماعیلی از سوی محمد خاتمی با تقدیر همراه شد.
ورزش سیاسی نیست ولی انسانی است
اگرچه نمونه های بسیاری دیگری در خصوص رفتار ورزشکاران در قبال ورزشکاران رژیم کودک کش صهیونیستی وجود دارد اما شاید ذکر همین نمونه ها به خوبی نشان دهد که اگرچه درست است که ورزش، امری سیاسی نیست، اما می توان آن را از دریچه ای انسانی نگریست. نگاه کردن به امر ورزش از دریچه انسانیت موجب می شود که بدانیم آنچه که امروز اسرائیل بر سر مردم مظلوم فسطین آورده است، عملی بر خلاف انسانیت بوده است که قلب هر انسانی را به درد می آورد. شاید نگاه از این دریچه موجب شود تا خطوط قرمز را برای خود باز تعریف کنیم. 

 


کد مطلب: 17453

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/17453/خاطر-یک-مشت-دلار-ورزشکاران-بزرگ-مقابل-اسرائیلی-ها-رفتاری

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir