روحانی در چه شرایطی دولت دوازدهم را تشکیل می دهد؛

یک چهارم خانواده‌های ایرانی فاقد یک شاغل/نرخ بیکاری به 26.6 رسید/الوعده وفا؛ سالیانه 9700 شغل ایجاد کنید

14 مرداد 1396 ساعت 20:44

بر اساس آمار بانک مرکزی، در سال 95 میزان خانوارهای بدون یک شغل ثابت به بالاترین رقم در طول سه دهه اخیر رسیده است.


به گزارش "حافظ نیوز"، در سال‌های اخیر تعدیل نیرو در شرکت‌ها و کارخانه‌های کوچک و بزرگ امری عادی شده و کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که آسیب رکود حاکم بر اقتصاد را نچشیده باشد و اکثریت جامعه بهره‌ای تلخ و گزند از افزایش بیکاری نصیب‌شان شده است. از خیابان‌های مرکز شهر گرفته تا کوچه پس کوچه‌های پایین شهر که عده‌ای در پیاده‌روها بساط دست فروشی پهن کرده‌ و با اندک درآمد گذر روزگار می‌کنند همه گویای رکود و افزایش مشکلات اقتصادی است. 

نرخ بیکاری به 26.6 رسید
آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال 91 قریب به 23 درصد از خانوارهای ایرانی فاقد حتی یک شاغل بودند که این رقم در سال‌های بعد افزایش یافته و در سال 94 بیکاری از خجالت مردم و مسئولین درآمده و خانواده‌های فاقد شغل با حدود 2.5 درصد افزایش به 26.4 درصد رسیده و حال در آخرین آمار سال 95 رکورد جدیدی از بیکاری در کشور ثبت و نرخ بیکاری به 26.6 درصد رسیده است. و جالب اینکه همه این موارد در حالی اتفاق می‌افتد که از نظر مسئولین؛ جامعه ایران با رشد دو رقمی اقتصاد و تک رقمی شدن تورم روبرو است!

رشد اقتصادی با بوی نفت و گاز 
بدیهی است وقتی از رکود در اقتصاد سخن به میان می‌آید انتظار اشتغال و تولید چشم‌داشتی بیهوده است و به همین دلیل ریشه بیکاری را باید در سایه سنگین رکود بر سر تولید ارزیابی کرد. البته ناگفته نماند رشد اقتصادی که مدیران تدبیر و امید از آن دم می‌زنند بیشتر مربوط به فروش گاز و نفت خام است. از این رو وقتی رشد اقتصادی بوی گاز و نفت به همراه داشته باشد طبیعی است که بویی از اشتغال و رونق به مشام نخواهد رسید. 

یک چهارم خانواده‌های ایرانی فاقد یک شاغل
بر اساس آمار بانک مرکزی، در سال 95 میزان خانوارهای بدون یک شغل ثابت به بالاترین رقم در طول سه دهه اخیر رسیده و بیش از یک چهارم خانواده‌های ایرانی فاقد حتی یک فرد شاغل هستند که این رقم بدترین آمار از سال 70 به حساب می‌آید. بیکاری که نه زن و مرد می‌شناسد و نه باسواد و بی‌سواد و کم‌سواد! و رکودی که علاج آن در نچرخیدن چرخ‌های قاچاق و واردات و چرخیدن چرخ‌های پنچر شده صنعت و کشاورزی است. 

87 هزار واحد صنعتی تعطیل یا با کمترین ظرفیت فعالیت دارند
به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس؛ از 87 هزار واحد صنعتی قریب به 50 درصد تعطیل و یا با کمترین ظرفیت فعالیت دارند. متاسفانه وضعیتی که امروز در بنگاه‌های اقتصادی شاهد هستیم گویای رکودی عمیق در اقتصاد ایران است که رو به بحرانی شدن دارد. همچنین بر اساس گزارشی که اخیرا در مجلس شورای اسلامی قرائت شد؛ افزایش بیکاری در سال‌های آتی شیب تندتری به خود خواهد گرفت. به گونه‌ای که اگر این روند ادامه پیدا کند در چند سال آینده میزان بیکاران به 11 میلیون نفر خواهد رسید. 

لزوم پیش‌بینی برنامه‌ای مدون جهت احیای تولید
متاسفانه تا به حال برنامه‌ اجرایی دولت در حوزه تولید نمره قبولی و موفقیت مورد انتظار برای رفع رکود از جامعه را کسب نکرده است. بنابراین انتظار می‌رود در سالی که به نام "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نام‌گذاری شده است دولت با اتخاذ سیاست‌های لازم و پیش‌بینی برنامه‌ای مدون احیای تولید را در دستور کار قرار دهد تا در پایان سال شاهد کاهش شاخص‌های بیکاری باشیم.


الوعده وفا؛ سالیانه 9700 شغل ایجاد کنید
همچنین طبق وعده رئیس جمهور در ایام انتخابات؛ دولت دوازدهم موظف است هر سال 9700 شغل ایجاد کند. 
حال با آغاز به کار دولت امید، امید می‌رود ابتدا سنت باطل چند شغلی بودن مدیران دولتی کنار گذاشته و در گام بعد؛ دولت جدید بر خلاف رویه دولت فرتوت و ناکارآمد اعتدال کابینه‌ای جوان و فعال تشکیل دهد تا چشم امید جوانان کشور به اشتغال و تولید رنگ ناامیدی به خود نگیرد.


کد مطلب: 17465

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/17465/یک-چهارم-خانواده-های-ایرانی-فاقد-شاغل-نرخ-بیکاری-26-6-رسید-الوعده-وفا-سالیانه-9700-شغل-ایجاد-کنید

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir