۰
plusresetminus
زوددویچه بررسی کرد؛

چالش‌های بزرگ دولت جدید روحانی در مسیر اجرای برجام

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۵
یک روزنامه آلمانی با توجه به سیاست تحریم‌های آمریکا در قبال ایران، دولت جدید حسن روحانی را در عمل به وعده‌های خود با چالش‌های بزرگی روبرو دانست.
چالش‌های بزرگ دولت جدید روحانی در مسیر اجرای برجام
به گزارش "حافظ نیوز"، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی به مسئله مناقشات ایران و آمریکا در مسئله برجام پرداخته  و نوشت: مناقشات با آمریکا در این باره بر دولت اجرایی جدید روحانی سایه افکنده است.
این روزنامه آلمانی در ادامه این مطلب نوشت: رئیس جمهور ایران، حسن روحانی امروز (شنبه) در برابر مجلس نمایندگان آلمان در تهران برای دور دوم ریاست جمهوری خود بر این کشور سوگند یاد می کند. البته حالا مشکلات بسیار زیادی در حال ظهور است و بزرگترین موفقیت دور اول ریاست جمهوری روحانی (برجام) در معرض تهدید قرار دارد.
توافق هسته‌ای با ایران قرار بود پایان تحریم های غرب علیه تهران و گشایش سیاسی و اقتصادی را برای ایران به همراه بیاورد. البته این گونه تاثیرات به ندرت در بین مردم ایران احساس می شود و درست حالا همزمان با شروع دور دوم ریاست جمهوری روحانی، آمریکا این توافق هسته‌ای را با تحریم های جدید زیر سوال قرار می دهد.
باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2015 درباره توافق هسته‌ای با ایران به توافقی بزرگ دست یافت. این طور پیش بینی می شد که جمهوری اسلامی ایران حرکت خود در مسیر ساخت سلاح اتمی را متوقف کرده و اجازه کنترل های بیشتر از برنامه های هسته‌ای خود را داده و در مقابل قدرتهای غربی هم لغو تحریم ها علیه تهران را  وعده دادند.
اما در واقع رئیس جمهور جدید آمریکا از زمان روی کار آمدنش در ژانویه سال جاری میلادی چندین بار اقدامات تنبیهی جدید علیه ایران را تصویب کرده است. همین چهارشنبه گذشته بود که ترامپ تحریم های جدید را در کنار روسیه و کره شمالی علیه ایران نیز تصویب کرد و مصوبه کنگره در این باره را تایید کرد.
از طریق تحریم های اقتصادی اخیر آمریکا، دولت روحانی گرفتار یک چالش سیاسی شده است. در یک طرف، احزاب داخلی مخالف توافق هسته‌ای ایران با غرب قرار دارند که به وی فشار وارد می کنند و در طرف دیگر رئیس جمهور آمریکا ایستاده که در مبارزات انتخاباتی خود توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان بدترین توافق ارزیابی کرده و اعلام کرده که می خواهد به این توافق پایان می دهد.
به این ترتیب دولت روحانی به ندرت میدان عمل و مانور دار تا از  این پروژه مهم دولت خود حمایت کند. در این میان شکست این توافق نه تنها برای شخص روحانی یک شکست بزرگ است بلکه می تواند روند باز شدن این کشور به دنیا را به عقب بازگرداند.
نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با توجه به سیاست های تحریم های آمریکا و برخی مخالفت های داخلی با توافق هسته‌ای، این را برای روحانی سخت  دشوار دانست که انتظارات بالای انتخاب کنندگانش را برآورده کند.
کد مطلب : ۱۷۴۶۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما