۰
plusresetminus
و اینک زیر پوست شورای شهر؛

طرحی نو دراندازید!

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۴
در جلسه علنی شورای شهر شیراز که دیروز یکشنبه 12 شهریور برگزار شد، طرح دو فوریتی "میراث فرهنگی ناملموس" طرح و سپس تصویب شد؛ طرحی که روند بررسی و تصویب آن پرده از بسیاری مسائل در زیر پوست شورای پنجم شهر برمی‌دارد.
طرحی نو دراندازید!
به گزارش "حافظ نیوز"، در جلسه علنی شورای شهر شیراز که دیروز یکشنبه 12 شهریور برگزار شد،  طرح دو فوریتی "میراث فرهنگی ناملموس" طرح و سپس تصویب شد؛ طرحی که روند بررسی و تصویب آن پرده از بسیاری مسائل در زیر پوست شورای پنجم شهر برمی‌دارد.
بر اساس این طرح، شیراز در مورخ 17 شهریور میزبان اجلاسی بین المللی با حضور نمایندگانی از کشورهایی چون ژاپن و سازمان یونیسف خواهد بود و هزینه پیش‌بینی شده برای برگزاری این اجلاس، 30 میلیون تومان است که در جلسه علنی دیروز شورای شهر، لیلا دودمان رئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی ضمن طرح این موضوع، اذعان داشت که هزینه‌های برگزاری این همایش بین المللی باید به مبلغ 38 میلیون تومان افزایش یابد.
پس از ارائه این طرح در صحن علنی و جمع‌آوری 6 امضا، برخی اعضای شورا در این‌باره مطالب تامل برانگیزی را مطرح کردند که در ادامه سخنان برخی از آنها را مرور می‌کنیم:
احمد تنوری در این‌ رابطه گفت: همایشی به این مهمی قرار است در شیراز برگزار شود اما من هنوز در جریان نیستم!
پاک‌فطرت دیگر عضو شورا نیز با اشاره به این طرح گفت: با توجه به جمع‌آوری 6 امضا، دوفوریت بودن آن قابل قبول است اما طرح به دست ما نرسیده است!
ابراهیم صبوری دیگر عضو شورا نیز تصریح کرد: چرا هیچ یک از اعضای شورا از این موضوع خبر ندارند؟!

نکته تامل برانگیز در سخنان اعضای شورا آن است که طرحی را 6 نفر از اعضای شورا امضا می‌کنند و سپس طرح به صحن علنی شورا آورده می‌شود اما گویی کسی از آن خبر ندارد و بدین ترتیب، نخستین ابهام مطرح می‌شود که اعضای شورای شهر، چگونه طرحی که از جزئیات و حتی کلیات آن خبر ندارند را تصویب کرده و برای آن ردیف بودجه اختصاص می‌دهند؟
در ادامه ابراهیم صبوری که در غیاب سید احمدرضا دستغیب رئیس شورا بود، جلسه پیگیری شد و برای دوفوریت طرح مذکور رای گیری صورت گرفت که با 7 رای از 11 نفر حاضر تصویب شد.
پس از تصویب طرح با نظر رئیس شورا، بحث و تبادل نظر درباره مبلغ برگزاری و اجرای آن صورت گرفت که باز هم اعضا از بی‌خبری و نا آگاهی خود از جزئیات این طرح تاکید کردند.
عبدالرزاق موسوی در این باره گفت: ما نه طرحی در اختیار داریم و نه مصوبه‌ای را به ما نشان دادند، حال چطور می‌خواهید اظهارنظر کنیم؟! من باید طرح را ببینم تا نظرم را بگویم.
سینا بنی زمانی نیز در تکمیل سخنان موسوی گفت: علت رای ندادن من، عدم اطلاع از جزئیات طرح است.

در این میان، ابراهیم صبوری که ریاست شورا را بر عهده داشت اذعان کرد که مصوبه مربوط به شورای قبل است که این سخنان واکنش اسدی، سرپرست شهرداری را در پی داشت.اسدی در این رابطه گفت: چنین طرحی اصلا در شورای قبل مطرح و مصوب نشده است!
در ادامه، مباحثات میان فرجی نماینده فرماندار و لیلا دودمان رئیس کمسیون فرهنگی به این جمع بندی ختم شد که طرح "میراث فرهنگی ناملموس" توافق نامه ای بیش نبوده است!
و در ادامه این پرسش مطرح شد که امضا کنندگان این توافق‌نامه چگونه و بر اساس چه مبنایی آن را تصویب کرده اند؟
نواب قائدی در این رابطه گفت: به دو فوریت این طرح رای دادم چون به نظر می‌رسد یک اجلاس مهم و بین المللی است!
نوذر امامی از دیگر امضا کنندگان این طرح نیز گفت: بنده این طرح را امضا کردم، در اینجا هم رای مثبت دادم که تمامی این ها به اعتبار سخنان آقای ابراهیم صبوری در تایید این طرح بوده است!

طرحی نو دراندازید!
حضور موثر در پارلمان شهری و احاطه دقیق به وظایف، طرح‌ها و مسئولیت‌ها علاوه بر علم و آگاهی، نیازمند کسب تجربه است بنابراین در جلسات ابتدایی شورای پنجم، نباید انتظار داشت اعضایی که برخی از آنها بیست و چند سال بیشتر سن نداشته و سابقه کار اجرایی کلان و مدیریتی چندانی نیز نداشته‌اند، در قامت یک عضو حرفه‌ای، باسابقه و موثر در شورا نمایان شده و بر همه امور احاطه داشته باشند اما یاداوری این نکته نیز لازم و ضروری است که شورای پنجم، برای قریب دو میلیون شهروند شیرازی تصمیم خواهد گرفت. برای سومین حرم اهل بیت(ع) برنامه ریزی خواهد کرد و عملکرد آنها بر وجهه بین المللی پایتخت فرهنگی ایران اثرگذار خواهد بود. لذا شورای پنجم باید سطح حرفه‌ای و تسلط بر قوانین و وظایف خود را ارتقا دهد و از ظرفیت مشورتی شورای چهارم و یا دیگر نمایندگان ادوار گذشته شورا استفاده کند.
شورای پنجم امروز زیر ذره بین افکار عمومی و رسانه هاست و کوچکترین عملکرد آنها مورد قضاوت عموم قرار خواهد گرفت و اگر بنا باشد جلسات آتی شورای شهر نیز همانند جلسه 12 شهریورماه 96 برگزار شود، آنگاه سرمایه اجتماعی شورا که همان اعتماد افکار عمومی است با مخاطره مواجه می‌شود.
گزارشگر: محمد صادقی
کد مطلب : ۱۷۷۴۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما