به بهانه اقدام درسا درخشانی، شطرنج باز ایرانی؛

گزارش کاملی از اتفاقات پیرامون درسا درخشانی و برادرش+ تصاویر

11 مهر 1396 ساعت 9:08

درسا درخشانی متولد 26 فروردین 1377 در تهران می باشد. وی پس از سارا خادم‌الشریعه، دومین شطرنج باز زن ایرانی است که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان در سن ۱۸ سالگی، توانسته است در هشتاد و هفتمین کنگره شطرنج جهانی، عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد.


به گزارش "حافظ نیوز"، درسا درخشانی متولد 26 فروردین 1377 در تهران می باشد. وی پس از سارا خادم‌الشریعه، دومین شطرنج باز زن ایرانی است که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان در سن ۱۸ سالگی، توانسته است در هشتاد و هفتمین کنگره شطرنج جهانی، عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد.

درسا درخشانی در سال 2012 در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا توانست به مقام قهرمانی برسد. وی مقام ششم جوانان جهان را در سال 2015 نیز در کارنامه دارد.

برنا، برادر کوچکتر وی نیز شطرنج باز است و سابقه عضویت تیم ملی ایران را نیز همانند خواهرش دارد.

درسا درخشانی که چند سالی است را برای تحصیل به اسپانیا رفته است، در چندین رقابت بین المللی بدون حجاب حاضر شد اما در اسفندماه گذشته و در رقابت های جهانی جبل الطارق این امر موجب دردسر برای فدراسیون ایران و رئیس این فدراسیون شد.
مسابقات بین المللی شطرنج در اسفندماه سال گذشته در جبل الطارق با حضور بهترین شطرنج بازان و اساتید بزرگ جهان برگزار شد اما برای ایران و فدراسیون شطرنج آن کمی شرایط پیچیده شده بود.

درسا درخشانی بدون حجاب در این رقابت ها حاضر شده بود و در یکی از مسابقاتش به مصاف حریفی از اسرائیل رفت. هم چنین برنا نیز با حریف اسرائیلی رقابت کرد و به الکساندر هوزمان باخت.
در آن برهه مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج حضور بدون حجاب درسا را به این دلیل که او “اصلاً ساکن ایران نبوده و در اسپانیا دانشجو است” توجیه کرد و در توجیه بازی برنا با حریف صهیونیست هم گفت که “مسابقات جبل الطارق هم به صورت آزاد بوده و هر کسی می‌توانست آنجا شرکت کند.”

اظهارات پهلوان زاده در حالی بود که هر دو شطرنج باز فوق سابقه حضور در تیم ملی و قهرمان شدن در ایران را داشتند و حتی درسا، نفر ششم جوانان جهان نیز می باشد.
از طرفی، توجیه آزاد بودن مسابقات در حالی است که آتوسا پورکاشیان و سارا خادم‌الشریعه دو نماینده ایران در مسابقات جهانی تهران نیز همراه با برنا و درسا درخشانی، در جام جبل‌الطارق حضور داشته‌اند.

دلایل پهلوان زاده در مورد بازی برنا، قابل قبول نبود. چراکه اگر مسابقات به صورت آزاد برگزار شده و خبری از کشورها نبوده و احتمالا مسابقات بی اهمیتی بوده، چرا خود او چندی پیش اعلام کرده بود که مسابقات جهانی بانوان تهران به خاطر همزمانی با مسابقات جبل الطارق عقب افتاده و در نهایت دیرتر برگزار شد؟ این چه مسابقات بی اهمیتی بود که رقابت های جهانی به خاطر آن به تعویق افتاد؟

آنچه مسلم است اینکه تقصیری متوجه برنا درخشانی نبود و او در صورت منع مسئولان، طبیعتا از رویارویی با حریفش امتناع می کرد ولی به نظر می رسد توضیحات مبهم و پر از تناقض پهلوان زاده به اندازه کافی مشخص نمی کند میزان قصور فدراسیون شطرنج در این زمینه تا چه حد بود و نیاز به ورود یک مرجع بالاتر داشت.

درسا درخشانی همانطور که گفته شد دومین بانویی ایرانی است که به مقام استاد بین المللی رسیده است و این بالاترین مرتبه ایست که یک زن ایرانی می تواند به آن برسد.

در ادامه حاشیه های مسابقات جبل الطارق، پهلوان زاده درمورد جریمه این خواهر و برادر اینگونه گفت: اولین اقدام ما این است که این افراد را از تمام مسابقاتی که در ایران و به نام ایران برگزار می‌شود، محروم می‌کنیم و دیگر شانس حضور در تیم ملی را نخواهند داشت.
این بی حجابی ناخودآگاه آدمی را یاد بادهای سوئیس و باغ و هوای خوب می اندازد که تا پایشان را از کشور بیرون می گذارند، از خود بی خود می شوند، آرمان ها و عقایدشان یادشان می رود اما با عذرخواهی های ساختگی و تصنعی به کشور و جایگاه اجتماعیشان بر می گردند، بی آنکه هزینه ای را بپردازند.

در ادامه همین روند، رئیس فدراسیون شطرنج گفته بود که پدر خواهر و برادر شطرنج باز بایت اتفاقات افتاده عذرخواهی کرده است و احتمالا پهلوان زاده می خواسته که به نحوی به تواند با ترفندهایی آن ها را که بدون شک از آینده داران این رشته هستند را به تیم ملی بازگرداند اما به در بسته خورد، چرا که طبق اخبار رسیده از آچمز، بزرگترین کانال اخبار و مطالب مرتبط با رشته شطرنج، درسا درخشان و برادرش از این به بعد زیر پرچم آمریکا مسابقه خواهند داد و چه بسا به زودی نیز به تیم ملی آمریکا راه پیدا کنند.

گزارشگر: محمد صادقی


کد مطلب: 17947

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/17947/گزارش-کاملی-اتفاقات-پیرامون-درسا-درخشانی-برادرش-تصاویر

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir