جعفر زاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس:

نظام پارلمانی با این سطح مجلس ممکن نیست/ قانون اساسی نیاز به بازنگری دارد

11 مهر 1396 ساعت 10:19

غلامعلی جعفر زاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس با تاکید براینکه سطح پارلمان کشور در حال حاضر خوب نیست گفت: وقتی مطرح شد که مجلس استانی شود به این دلیل بود که سطح نماینده‌ها بالاتر آید و جامعه وسیع‌تری بتواند در مورد آن نظر دهند. بنابراین با این سطح مجلس نظام پارلمانی ممکن نیست.


به گزارش "حافظ نیوز"، غلامعلی جعفر زاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس با تاکید براینکه سطح پارلمان کشور در حال حاضر خوب نیست گفت: وقتی مطرح شد که مجلس استانی شود به این دلیل بود که سطح نماینده‌ها بالاتر آید و جامعه وسیع‌تری بتواند در مورد آن نظر دهند. بنابراین با این سطح مجلس نظام پارلمانی ممکن نیست.

 
عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی از احتمال ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری در رابطه با تغییر نظام ریاست به پارلمانی خبر داد زیرا برای انجام این کار باید قانون اساسی دچار تغییراتی شود و این تغییرات به صدورمجوزاز سوی رهبر انقلاب نیاز دارد.
 
با تغییر نظام ریاستی به پارلمانی درواقع نقش مردم در تعیین رئیس‌جمهور از بین می‌رود و مجلس این مقام را انتخاب خواهد کرد، اما مسئله این است آیا پیش‌نیازهای تحولی در این سطح داخل کشور وجود دارد؟ نظام پارلمانی در ابتدا نیاز به ورود نخبگان به خانه ملت دارد و حداقل لازمه این مسئله تشکیل دو مجلس عوام و نخبگان را می‌طلبد تا تصمیم‌گیری‌ها بر اساس منافع ملی شکل گیرد.
 
همین‌الان هم شاهد تصویب قوانینی از سوی مجلس هستیم که نمایندگان درباره آن تحقیقات زیادی انجام نداده‌اند و پس از مدت کوتاهی مصوبه دیگری در دست می‌گیرند که قانون قبلی را یا اصلاح و یا در کل حذف می‌کند. حتی امضاهایی در پایین برخی نامه‌ها به ثبت می‌رسد که اعضای خانه ملت بدون مطالعه این کار را انجام می‌دهند و پس از کسب آگاهی نسبت به متن آن توسط رسانه‌ها بر اینکه از متن آن بی‌اطلاع بودند، تأکید می‌ورزند.
 
علاوه بر این نظارت استصوابی برای ورود به مجلس خود می‌تواند این کار را با مشکل روبرو سازد و درصورتی‌که برای برخی چهره‌های سیاسی جهت ورود به خانه ملت این مسئله مدنظر قرار گیرد انتخاب مهمی مانند ریاست جمهوری با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.
 
غلامعلی جعفر زاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  رویداد۲۴ در رابطه با پیش‌نیازهای تغییر نظام ریاستی به پارلمانی گفت: واقعیت این است که حدود چهار دهه از عمر انقلاب می‌گذرد و احساس می‌شود که دقتی کمی در تدوین قانون اساسی به‌کاربرده شده که البته تنها شامل این مورد نمی‌شود بلکه موارد دیگری در آن وجود دارد که نیاز به بازنگری دارد.
 
وی در این رابطه تأکید کرد: ایجاد تغییرات باید بسیار دلسوزانه پیش رود زیرا احتمال نفوذ برخی وجود دارد که با نوعی نگاه سیاسی به دنبال تغییر ساختار حکومتی هستند، بنابراین نیاز به‌دقت نظر فراوان احساس می‌شود. انقلاب کشور ما حاصل خون‌هایی است که وظیفه قانون اساسی پاسداشت این خون‌ها است. در سنوات گذشته هم بحث ایجاد تغییرات در قانون اساسی وجود داشته و گفته‌های مربوط به آن خیلی دلسوزانه نبوده است.
 
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: شرایط تغییر در قانون اساسی داخل قانون مشخص‌شده و نیاز به نامه‌نگاری با رهبری نیست، درصورتی‌که 50 نماینده آن را به امضا برسانند، ملاک واقع خواهد شد. ولی باید تمام جوانب دیده شود تا یک کار کارشناسی قوی به تحقق برسد. مراکز پژوهش نهادهای سه قوه و اساتید دانشگاه‌ها نسبت به این مسئله ورود پیدا کنند و گام‌ها باید بسیار محتاطانه برداشته شود زیرا در سنوات گذشته هر بار صحبت از تغییر به میان می‌آمد این نتیجه به دست می‌آمد که به دنبال تغییر در ساختار حاکمیتی هستند و خیرخواهانه نبود.
 
جعفر زاده ایمن‌آبادی در این خصوص اظهار داشت: اکنون نوع نگاه‌ها خیرخواهانه هست، ولی برای اینکه مرتکب اشتباهی نشویم و خطایی صورت نگیرد باید دقت فراوانی به خرج داد.
 
وی در خصوص خطر این کار با توجه به سطح نمایندگان حاضر در مجلس تصریح کرد: هرکسی باید در قبال کارهایی که در خانه ملت انجام می‌دهد احساس مسئولیت کند، اما ایراد در ساختار انتخاباتی است. بدین معنا وقتی یک محله می‌تواند نماینده‌ای را راهی مجلس کند خیلی نباید انتظار اظهارنظر در سطح ملی از آن داشت.
 
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: سطح پارلمان کشور در حال حاضر خوب نیست و وقتی مطرح شد که مجلس استانی شود به این دلیل بود که سطح نماینده‌ها بالاتر آید و جامعه وسیع‌تری بتواند در مورد آن نظر دهند. فردی برفرض مدیر کمیته امداد یک منطقه محسوب می‌شود یا در جهاد کشاورزی کار می‌کرد، مردم به دلیل ارائه خدمات به آن رأی داده‌اند، بنابراین وسعت دید چنین منتخبی مشخص است. بنابراین با این سطح مجلس نظام پارلمانی ممکن نیست.
 
جعفر زاده ایمن‌آبادی در این رابطه اضافه کرد: درصورتی‌که به جهانی‌شدن انقلاب و مدیریت جهان می‌اندیشیم نیاز به یک نگاه جدید داریم و باید دست به اصلاحاتی بزنیم که در این مسئله بحثی وجود ندارد ولی خیلی باید محتاطانه صورت گیرد.


کد مطلب: 17949

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/17949/نظام-پارلمانی-این-سطح-مجلس-ممکن-نیست-قانون-اساسی-نیاز-بازنگری

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir