معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس مطرح کرد:

پراید، پژو پارس و پژو 405 بالاترین آمار تلفات جاده‌ای/ شیراز بالاترین میزان تصادفات منجر به فوت/جهت پیشگیری از تصادفات مرکز پژوهش و مطالعات ایجاد شود

11 مهر 1396 ساعت 18:57

رحمانیان معاون دادگستری فارس گفت: باید مرکز مطالعات و پژوهش‌ها و آمار مستقل جهت پشتیبانی علمی و عملی در راستای پیشگیری کاهش تصادفات حوادث و تخلفات رانندگی درون و برون‌شهری ایجاد گردد.


به گزارش "حافظ نیوزاحمد رحمانیان با بیان اینکه 50 درصد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در سال 95 در استان فارس مربوطه به شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت، جهرم و داراب بوده است اظهار کرد: 1076 نفر در شهرستان‌های شیراز،کازرون، مرودشت، جهرم، داراب، اقلید، فیروزآباد، نورآباد ، نی‌ریز و آباده در سال 95 به دلیل تصادف جان خود را از دست دادند و مهم‌ترین علت مرگ ناشی از تصادفات 58 درصد به علت ضربه به سروصورت بوده است.
وی افزود: بیشترین آمار متوفیان تصادفات سرنشینان و راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده بوده‌اند. بیشترین تلفات عابر مربوط به شهرستان شیراز، مرودشت، کازرون و پر تلفات‌ترین مناطق برای موتورسواران شهرستان‌های شیراز،کازرون، مرودشت و داراب است.
رحمانیان با بیان اینکه حدود 10 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در کشور مربوط به استان فارس است تصریح کرد: درحالی‌که 6 درصد جمعیت کشور ساکن فارس است 7/74 درصد از حوادث منجر به فوت در معابر برون‌شهری و 3/25 درصد در معابر درون‌شهری به وقوع پیوسته است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با بیان اینکه علیرغم کاهش کشته‌ها در سال 95 در معابر درون‌شهری عنوان کرد: استان فارس رتبه اول در کشته‌ها در معابر برون‌شهری و رتبه چهارم در کشته‌های معابر درون‌شهری را دارد. بیشترین تعداد متوفیان مربوط به فصل تابستان به دلیل افزایش سفر و کمترین آن مربوط به فصل زمستان به علت کم بودن سفرها و سردی هوا است.
رحمانیان خاطرنشان کرد: خودروهای پراید، پژو پارس و پژو 405 بالاترین آمار تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند و شیراز بالاترین نرخ تصادفات منجر به فوت داشته است. مهم‌ترین علت تصادف عدم توجه به جلو در حین رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه (8/34درصد)، نقص سیستم روشنایی معابر(23درصد)، استفاده از سیستم صوتی در حین رانندگی (2/14درصد) و نقص فنی خودرو از ناحیه سیستم روشنایی( 12درصد) بوده است.
وی با بیان اینکه تخطی از سرعت مطمئن 26درصد، خستگی و خواب‌آلودگی 18 درصد، انحراف به چپ 14 درصد و تغییر مسیر ناگهانی3 درصد از دیگر دلایل تصادفات بوده اظهار کرد: یکی از علل مرگ‌ومیر ضربه وارده به سر است که استفاده از کلاه ایمنی استاندارد توسط سرنشینان موتورسیکلت می‌تواند در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از تصادف مؤثر باشد.
معاون قضایی دادگستری استان فارس خاطرنشان کرد: افزایش ایمنی خودروها به‌ویژه پراید و پژو 405 و بهبود وضعیت راه‌های جاده‌ای استان به‌ویژه در نقاط پر تصادف و ایمن‌سازی آن، حضور و نظارت ویژه پلیس راهور و افزایش دوربین‌های کنترل سرعت و نظارتی، نصب تابلو و علائم ترافیکی ،گاردریل و مکانیزه کردن پل عابر پیاده می‌تواند در جلوگیری از بروز حوادث و سوانح رانندگی و با کاهش خسارات جانی و مالی مؤثر باشد.
دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس با بیان اینکه استان ما بیشترین طول راه‌های کشور را دارد ولی نتوانسته سهم خود را در مقایسه با سایر استان‌ها به‌ویژه استان‌های کوچک و کم برخوردار از اعتبارات ملی در ایمن‌سازی جاده‌ها بگیرد گفت: استان فارس ترانزیت بسیاری از کالاها است و جاده‌های آن وضعیت مناسبی در مقایسه با سایر استان‌ها ندارد به‌نحوی‌که فاقد آزادراه است.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل تصادفات از میان سه عامل جاده، اتومبیل و انسان، عامل انسانی است تأکید کرد: افزایش فرهنگ رانندگی سهم بسزایی در کاهش تصادفات درون و برون‌شهری دارد. قوانین رانندگی در ایران از بازدارندگی لازم به‌منظور برخورد با رانندگان مست و رانندگانی که مبادرت به مصرف مواد مخدر می‌کنند را ندارد.
رحمانیان به محرومیت رانندگان مست از رانندگی به مدت 5سال تأکید کرد و گفت: در هنگام اخذ گواهینامه رانندگی از رانندگان باید علاوه بر سلامت جسمانی آزمایش سلامت روانی اخذ و هر راننده‌ای به‌صرف اخذ گواهینامه صلاحیت رانندگی با هر نوع وسایل نقلیه عمومی و خصوصی در هر ساعت و مکانی را نباید داشته باشند. افراد باید برای رانندگی در کلیه زمان‌ها و مکان‌ها پس از موفقیت در مراحل قبل آماده شوند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با اشاره به تعداد زیاد کشته‌ها و مجروحان در معابر درون و برون‌شهری بیان کرد: باید مرکز مطالعات و پژوهش‌ها و آمار مستقل جهت پشتیبانی علمی و عملی در راستای پیشگیری کاهش تصادفات حوادث و تخلفات رانندگی درون و برون‌شهری ایجاد گردد.
وی تأکید کرد: در قانون راکبین و سرنشینان موتورسیکلت‌سواران ملزم به استفاده از کلاه ایمنی استاندارد، داشتن بیمه‌نامه و معاینه فنی بوده و همچنین حرکت آنان برخلاف مسیر و حرکت در پیاده‌رو ممنوع و مأمورین انتظامی ضمن اعمال قانون در خصوص این قبیل موتورسیکلت‌سواران ملزم به توقیف وسایل نقلیه آنان هستند.
این مقام قضایی خاطرنشان کرد: رانندگانی که در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر و روان‌گردان یا بدون گواهینامه یا فاقد گواهینامه متناسب با نوع وسیله نقلیه باشند و یا وسیله نقلیه را به سرقت برده و موجب و سبب وقوع تصادف گردند ملزم هستند که دیه و خسارات وارده به مصدومین را شخصاً پرداخت کنند و شرکت‌های بیمه‌گر در صورت پرداخت بر اساس بیمه‌نامه می‌تواند جهت وصول دیه و خسارات پرداختی به راننده متخلف مراجعه و خسارات پرداختی را از وی اخذ نماید.
رحمانیان با اشاره به اقدامات دادگستری استان در راستای پیشگیری از سوانح رانندگی بیان کرد: علاوه بر ایجاد مجتمع تخصصی رسیدگی به پرونده‌های جرائم تخلفات رانندگی و شعب ویژه شورای حل اختلاف با هدف تسریع در رسیدگی و تجمیع خدمات کلیه دستگاه‌های مرتبط با جرائم و تخلفات رانندگی و افزایش رضایتمندی مراجعان و کاهش اطاله دادرسی به‌منظور پیشگیری از تصادفات رانندگی طرح پیشگیری از سوانح ترافیکی مشتمل بر 130 وظیفه برای 17 دستگاه تعیین و در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان به تصویب رسیده است.
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با تأکید بر اینکه عملکرد برخی از دستگاه‌ها در اجرای این طرح مطلوب ارزیابی نمی‌گردد که در صورت عدم اجرای وظایف قانونی نام دستگاه‌ها از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود گفت: در سال جاری تاکنون 1350 نفر از رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز و یا در حال مستی رانندگی کرده‌اند، علاوه بر اعمال مجازات قانونی در دوره‌های آموزشی افزایش مهارت دانش و رفتار که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان با همکاری شهرداری شیراز برگزار می‌گردد شرکت کردند.
وی افزود: هدف از برگزاری این دوره‌ها تغییر بینش، نگرش و افکار رانندگان متخلف به مقوله رانندگی، ارتقاء سطح فرهنگ ترافیکی، آموزش مقررات و موضوعات اجتماعی و فرهنگی مرتبط با رانندگی است این دوره‌ها نقش بسزایی در پیشگیری از تکرار جرم توسط رانندگان متخلف داشته است.


کد مطلب: 17952

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/17952/پراید-پژو-پارس-405-بالاترین-آمار-تلفات-جاده-ای-شیراز-میزان-تصادفات-منجر-فوت-جهت-پیشگیری-مرکز-پژوهش-مطالعات-ایجاد-شود

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir