۰
plusresetminus
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس خبر داد

اتمام زیرساخت‌های گردشگری مجموعه باستانی نقش رستم

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۹
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از اتمام پروژه توسعه و ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری مجموعه باستانی نقش رستم خبر داد.
اتمام زیرساخت‌های گردشگری مجموعه باستانی نقش رستم
به گزارش "حافظ نیوز"، مصیب امیری بابیان نقش و اهمیت زیرساخت‌ها گفت: گسترش و رشد تسهیلات و زیرساخت‌های گردشگری مدت‌زمان ماندگاری و همچنین رضایت گردشگران را افزایش می‌دهد و توسعه گردشگری پایدار را در پی دارد.
وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در طرح مذکور اشاره کرد و افزود: در این طرح عملیات اجرایی شامل: تکمیل مجتمع خدماتی- بهداشتی-رفاهی، تکمیل فنس کشی محوطه، اجرای تک لبه جهت کانال عبور آب دور محوطه و تسطیح و زیرسازی پارکینگ صورت گرفته است.
این مقام مسؤول همچنین اعتبار تخصیص‌یافته برای این پروژه را رقمی بالغ‌بر 2 میلیارد 150 میلیون ریال اعلام کرد.
نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی بی‌نظیری واقع در روستای زنگی‌آباد در شمال شهرستان مرودشت استان فارس است که تاریخ کهن سه دوره ایران باستان را در حافظه خود به یادگار دارد، در این مجموعه از نقوش ایلامی‌ گرفته تا آرامگاه پادشاهان هخامنشی و نقوش برجسته پادشاهان ساسانی به یادگار مانده است؛ این مجموعه به ترتیب از چپ به راست آرامگاه ابدی خشایارشا، داریوش اول، اردشیر اول و داریوش دوم است. همچنین روبروی این آرامگاه‌ها، بنای مکعب شکلی دیده می‌شود که آن نیز متعلق به دوران هخامنشیان است و به نام کعبه زرتشت شناخته می‌شود. نخستین پادشاهان ساسانی نیز که از پارس بر خواستند در راستای علاقه به زادگاه خویش و برای بزرگداشت مراسمی چون کسب قدرت و یا پیروزی بر دشمن، نقوشی ازجمله نقش برجسته ناتمام تاج‌گذاری نرسه، پیروزی بهرام دوم، پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم، آذر نرسه یا شاپور دوم، بهرام دوم و اردشیر اول را در دامنه این کوه به یادگار گذاشته‌اند.
کد مطلب : ۱۸۰۰۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما