۰
plusresetminus
دکتر علیرضا مسندی شیرازی، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز:

در دانشگاه باند بازیست/دعوت مسئولین به مناظره برای روشن شدن قضیه

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹
مجمع دانشجویی آرمان مصاحبه ای را با دکتر علیرضا مسندی شیرازی استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز در خصوص مشکلاتی که اخیرا برای ایشان بوجود آمده، انجام داده است.
در دانشگاه باند بازیست/دعوت مسئولین به مناظره برای روشن شدن قضیه
به گزارش "حافظ نیوز"، مجمع دانشجویی آرمان مصاحبه ای را با دکتر علیرضا مسندی شیرازی استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز در خصوص مشکلاتی که اخیرا  برای ایشان بوجود آمده، انجام داده است که در ادامه می خوانید:

*به نظر شما تشکل های دانشجویی که باید در هر مقطع زمانی و در هر موضوعی روحیه مطالبه گری و پرسشگری خود را حفظ کنند، چه کاری می توانند انجام دهند تا وضعیت مبهم دانشکده برق کمی شفاف شود؟
از مسئولین دانشگاه و دانشکده دعوت کنید و مناظره ای را ترتیب دهید تا وضعیت کمی شفاف شود و حرف درست از نادرست تمییز پیدا کند. ما سه تا استاد و هر کدام از مسئولین دانشگاه که صلاح دیدند بیایند صحبت کنند تا به یک نتیجه ای برسیم. البته مسئولین مایلند که این موضوع مسکوت بماند تا تصمیمات ضرب العجلی خودشان را بگیرند. اگر این مناظره برگزار شد و آنها آمدند که جواب بدهند، خیلی خوب می شود. ما هم صحبت می کنیم و به یک نتیجه ای میرسیم، اگر هم نیامدند که مشخص می شود جوابی ندارند. و این عواقب کار خودشان هست و این مسئله ای هست که خودشان به وجود آوردند و ما فقط عکس العمل مان را نشان می دهیم.

*آیا مشکلاتی که برای شما پیش آمده را از طریق مجاری قانونی پیگیری کرده اید؟
ما همه راه های قانونی برای بررسی این موضوع را رفته ایم، ولی مسئولان جواب درست نمی دهند. بیشتر به قدرت استناد می کنند و می گویند: قانون است و همین است که هست! و یکسری دلیل غیر قانع کننده تحویل ما می دهند و ما مجبور شدیم این موضوع را رسانه ای کنیم. متاسفانه قانون هم در خیلی از جاها مخصوصا در دانشگاه ما یک وسیله هست برای محدود کردن رقیب! منتها وقتی به خودشان می رسند، این قانون خیلی راحت دور زده می شود که نمونه های متعددی وجود دارد که ما می توانیم به عنوان مثال مطرح کنیم. بنابراین بستگی به منافع این افراد دارد که اگر به نفع خودشان باشد، راحت دور زده می شود و اگر هم بخواهند شخصی را محدود کنند از همین قانون استفاده می کنند.

*یعنی برای این محدودیت ها استناد قانونی هم می کنند؟
بله. به قانون های من درآوردی که از بالا به آنها دیکته می شود استناد می کنند. مثلا می گویند اگر در یک رای گیری چند نفر به اخراج شما رای بدهند، باید انجام شود، در صورتی که نه مدرکی بوده، نه معیاری بوده و نه مقایسه ای انجام شده بین افراد مختلف که به آن استناد کنند.  این جلسه به طور غیر محرمانه  برگزار شده، و در  رای گیری فقط گفته شده که شما با حضور این سه شخص موافق هستید یا نه؟ یعنی یک فرم آورده شده و یک بند به خط آخر آن اضافه کرده اند که گفته شده  موافق حضور این سه نفر هستید یا نه؟ در واقع به افراد جلسه اجازه داده نشده رای خود را به صورت محرمانه بدهند، بلکه جلسه ای گرفته شده و گفته شد که از بالا گفته اند این سه نفر نباشند، نظر شما چیست؟ قاعدتا هر کسی که مخالفت کند، یعنی اینکه در باند آنها نیست! پس باید فرد خیلی آزاد مردی باشد که بیاید بگوید اصلا این روند درست نیست و شما کار غیر قانونی می کنید و حق ضایع می شود. بعد از آن طرف برای خودش هم مشکل درست می کنند، خیلی از اساتید نان شب شان از طریق تدریس در دانشگاه تامین می شود و آنها هم حق دارند که از ما حمایت نکنند زیرا جای پای خودشان هم محکم نیست.

*روند قانونی کار به چه شکل است؟
روند قانونی به این صورت است که افراد نظرشان را به صورت محرمانه میدهند و این نظرات  در شورای جذب دانشگاه که زیر نظر  شورای عالی انقلاب فرهنگی و مستقل از دانشگاه است، جمع آوری می شود و آنها باید تصمیم بگیرند که افراد مذکور صلاحیت دارند که باشند و یا نباشند. الان شورای جذب گفته که این کار دانشگاه پیگرد قانونی دارد، ولی متاسفانه کسی توجه نمی کند و مسئولین دانشگاه هم نظارتی انجام نمی دهند و این باعث می شود که آنها گستاخ تر بشوند.

*یعنی شورای جذب اجازه تدریس را به شما داده است؟
بله، شورای جذب حتی گفته است ما تا پنج سال وقت داریم که ارزیابی شویم و بعد در مورد ما تصمیم بگیرند که هنوز پنج سال هم نشده. من سه و نیم سال است که تدریس میکنم و برادرم چهار و نیم سال و دکتر حق دل هم سه و نیم سال.الان شورای جذب به آنها گفته که باید به ما درس بدهند تا به دانشجویان ارائه بدهیم، متاسفانه درسی به ما داده اند که بسیار پیش پا افتاده هست. برادر بنده درسهایی دارد که روی زمین مانده  و دانشجویان دکترا امضا کردند که این درس را می خواهند و کسی نبود که به آنها درس بدهد، در روز آخر حذف و اضافه این درس را یکی از اساتید به دروس خود اضافه کرده و خودش هم قرار است این درس را ارائه بدهد، در صورتی که در تخصص ایشان نیست. یعنی افرادی که سنی از آنها گذشته است و جای پدر ما هستند، یک بازی بچه گانه را انجام می دهند و معلوم نیست چه چیزی را می خواهند ثابت کنند؟!

* در مصاحبه ای که با دانشجویان در دانشکده داشتیم،نظرشان این است که امتحانات سختی می گیرند تا بگویند دانشگاه شیراز رتبه علمی بالایی دارد! نظر شما چیست؟
مثلا اساتیدی هستند که امتحان را آنقدر سخت می گیرند که دانشجو نمره پایین بگیرد و یا اینکه از کتاب A درس می دهند، از کتاب B امتحان می گیرند و از کتاب C تصحیح می کنند!اگر این موضوع رسیدگی بشود، خیلی از حقایق برملا می شود.
شما دانشگاه شریف را نگاه کنید، نمره های دانشجویان در آنجا بالاست و نمره های دانشجویان اینجا اصلا قابل مقایسه نیست با آنجا. نه اینکه آنجا آسانتر امتحان می گیرند، بلکه استاندارد را رعایت می کنند. شما ببینید الان دانش آموزان برتر در دبیرستان های شیراز به ندرت حاضر هستند در شیراز درس بخوانند، و معمولا تهران را انتخاب می کنند، چرا؟ چون همه میدانند دانشگاه شیراز مخصوصا در رشته های مهندسی یک سری سخت گیری های بی مورد را اعمال می کند.

* چرا اساتید دیگر از شما حمایت نمی کنند؟
اساتید دیگر هم نمی توانند حمایت کنند، به خاطر اینکه اینجا باند بازیست، هر کس در باند آنها نباشد، به سرنوشت ما دچار می شود. ما چون نخواستیم در این باند بازی شرکت کنیم، به اینجا رسیده ایم. البته ما دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم و شغل و درآمد برایمان مهم نیست، فقط می خواهیم که این رویه غلط اصلاح بشود. شما هم مطمئنا برای کمک به ما نیست که پیگیری می کنید، بلکه برای اصلاح روندی است که مسئولین در پیش گرفتند تا فرد دیگری قربانی این باند بازی نشود. مسئولین وقتی ببینند دانشجویان مطالبه حق می کنند، چاره ای ندارند جز اینکه خودشان را اصلاح کنند. مثلا در یکی از بخشهای دانشکده، اساتید اجازه بازبینی برگه امتحانی را به دانشجویان نمی دادند و یا اینکه می گویند اگر بازبینی کردی، یک نمره ای که به همه اضافه شده، از شما کسر می شود! خب این یعنی قانون جنگل! کجای این کار منطقی است؟ پس اگر مطالبه نباشد، می گویند خلایق هر چه لایق، اصلا لیاقت دانشجو اینطور رفتار کردن است.

*فضای رسانه ای که در این چند روزه ایجاد شده است، نشان میدهد که همه دانشجویان با این روند مخالف هستند و از اخلاق و روش تدریس شما حمایت می کنند، نظر شما چیست؟
حالا این موضوع مهم نیست، حرف ما  این است که اگر دانشجو مطالبه نکرد، اینها قدرتمندتر میشوند و فردا ظلم های بزرگتری هم انجام میدهند. باید یک جایی جلوی این روند گرفته می شد تا اینها دیگر نتوانند ظلم کنند. عرصه باید برایشان تنگ بشود، چطور عرصه فقط برای کسانی که مطالبه حق میکنند و در باندشان نیستند، تنگ بشود؟  میشود این روند را اصلاح کرد که البته بستگی دارد به مطالبه خود دانشجویان.

* افرادی که در این مسئله رو به روی شما قرار گرفته اند به ظاهر مومن و انقلابی هستند و این کارشان غیر عادی به نظر می رسد، نظر شما در این خصوص چیست؟
ببینید امام صادق میفرمایند «برای ارزیابی افراد به تکثر نماز و روزه آنها نگاه نکنید، بلکه ملاک ارزیابی صدق در گفتار و وفای به عهد آنهاست» وقتی همین افراد گزارش دروغ می نویسند که ارزیابی ما ضعیف است، در صورتی که ما سه نفر بالاترین ارزیابی را در بین اساتید داشتیم و مدارک آن هم موجود است، چه می توان گفت؟ پس بنابراین حزب اللهی بودن به قیافه نیست، به عمل افراد است. الان ما در ماه محرم هستیم. ۳۰ هزار مسلمان مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند که همه هم نماز خوان بودند، ولی امام حسین به آنها گفت، اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. یعنی آنها وابستگی هایی در داخل باند قدرت داشتند که مانع آزادگیشان می شد.

کد مطلب : ۱۸۰۰۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما