۰
plusresetminus

احداث 5000 هکتار باغ مثمر دیم در اراضی شیب دار استان فارس

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۷
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت:‌در سال جاری با مشارکت مردم 5000 هکتار باغ مثمر دیم در اراضی شیب دار استان فارس احداث می شود.
احداث 5000 هکتار باغ مثمر دیم در اراضی شیب دار استان فارس
به گزارش "حافظ نیوز"، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت:‌در سال جاری با مشارکت مردم 5000 هکتار باغ مثمر دیم در اراضی شیب دار استان فارس احداث می شود.

محمد مهدی قاسمی افزود :‌ این میزان باغ مثمر دیم در اراضی شیب دار استان با مشارکت جوامع محلی صورت می گیرد که با توجه به شیب، بافت خاک و عوامل دیگر تراکم کاشت درختان فرق می کند.
وی اظهار داشت : ایجاد باغ های دیم مثمر در اراضی شیبدار از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است و استان فارس نیز به دلیل داشتن استعداد طبیعی، اقلیمی و رغبت بهره برداران در این زمینه پیشتاز است و از مزایای آن می توان به کاهش فرسایش، کاهش سیلاب، نفوذ بیشتر آب، جلوگیری از تبخیر 70 درصدی آب باران، استفاده از آب سبز و ... اشاره کرد.

قاسمی افزود: امید است با احداث باغ های مثمر دیم در اراضی شیب دار روز به روز وضعیت معیشتی کشاورزان این استان رو به بهبود رود چرا که زمینه اشتغال زایی در قالب اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان بومی در شهرستان ها فراهم می شود.
قاسمی ادامه داد : احداث باغ های دیم در اراضی شیب دار با توجه به وضعیت خشکسالی ، محدودیت آب و اشتغال زایی با توجه به سخن مقام معظم رهبری که امسال را سال اقتصاد مقاومتی ،تولید و اشتغال نام گذاری کرده اند حائز اهمیت است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: اکوسیستم های طبیعی بعضی از شهرستان های این استان نظیر سپیدان و ممسنی و به عنوان نمونه در منطقه دشمن زیاری ممسنی در اراضی شیب دار واقع شده است که آماج تخریب های مختلف انسانی و طبیعی قرار گرفته و فرسایش خاک در آنها بسیار مشهود است که با اجرای این طرح نه تنها از منابع آب و خاک محافظت می شود، بلکه از خسارات مالی که از طریق فرسایش خاک و خسارت جانی رانندگان تراکتور که در این اراضی اقدام به شخم می کنند جلوگیری می کند.
قاسمی بیان کرد:‌اعتقاد نداریم که ایجاد باغ های دیم در اراضی کم بازده که دارای بارندگی مناسبی هستند باعث هدر رفتن آب می شود و از سه جهت بسیار خرسند هستیم اولا این که در استان فارس با محدودیت جدی آب مواجه هستیم، ثانیا این که در بعد اشتغال زایی گام بسیار خوبی برداشته می شود که هر دو در قالب اقتصاد مقاومتی است و ثالثا با توجه به این که تولید یک سانتیمتر خاک 300 سال به طول می انجامد لذا از فرسایش اراضی شیب دار با اجرای این طرح می توان جلوگیری کرد.
کد مطلب : ۱۸۰۰۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما