بازدید از کلیسای مردم مقدس در شیراز؛

جاذبه مهم گردشگری در حال تخریب

29 مهر 1396 ساعت 1:08

چهارشنبه هفته گذشته برنامه بازدید از کلیسای ارامنه در بافت تاریخی شیراز به همت کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد. در این بازدید احمد تنوری و نواب قائدی دونفر از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به همراه جمع کثیری از عکاسان وخبرنگاران حضور داشتند.


به گزارش "حافظ نیوز"، چهارشنبه هفته گذشته برنامه بازدید از کلیسای ارامنه در بافت تاریخی شیراز به همت کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد. در این بازدید احمد تنوری و نواب قائدی دونفر از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به همراه جمع کثیری از عکاسان وخبرنگاران حضور داشتند.

گفتنی است که کلیسای مریم مقدس واقع در منطقه سنگ سیاه قدمتی 400 ساله دارد. معماری این بنا ایتالیایی، اسلامی که با گچبری های زیبا و منحصر به فرد تزیین شده است.

در خلال این بازدید رئیس انجمن ارامنه شیراز پیرامون حضور اعضای شورای شهر و اصحاب رسانه شیراز گفت: انتظار جلساتی منظم و منسجم تری را داشتم اما بازهم غنیمت است.
هرموند آراتونیان درمورد وضعیت ارامنه در شیراز اظهار داشت: یکسری مشکلات هست که در کل جامعه وجود دارد و منحصر به ما تنها نیست مثل مشکلات اقتصادی که همه مردم با آن درگیر هستند اما من باب زندگی شهری هیچ فرقی با سایرین نداریم.

وی در ادامه بیان کرد: ما در این جا میراث داری کرده ایم اما دیگر از عهده نگه داری و بازسازی آن برنمی آییم، این کلیسا مهجور افتاده و نفس های آخرش را می کشد.
آراتونیان از آمادگی این انجمن جهت همکاری برای رفع مشکلات موجود گفت و افزود: پیش از این صحبت های خیلی قشنگی شده که ما را بسیار امیدوار کرده اما بعد از جلسه خبری نشده است که امیدواریم این بار نیز همانند دفعات قبل نباشد.

احمد تنوری از اعضای شاخص شورای شهر شیراز و رئیس کمیسیون حقوق شهروندی این شورا در این بازدید از پیشینه و قدمت ارامنه در ایران و شیراز گفت.
عضو شورای شهر شیراز با اظهار تاسف پیرامون مهاجرت اقلیت ها بیان کرد: سیر مهاجرت در کشور وجود دارد و بسیاری از آن ها علاقمند هستند که در غرب و در یک کشور و شهر خاص مثل ایالت کالیفرنیای آمریکا ساکن شوند.

وی با تاکید بر اهمیت و توجه ویژه به اقلیت ها گفت: بسیاری از بزرگان هنر به خصوص موسیقی از ارامنه هستند. در تشکیل بسیاری از تیم های ملی هم چون تیم ملی فوتبال ارامنه علی رقم تعداد کم تر، حضوری فعال داشته اند.
تنوری از رشادت های ارامنه ومسیحیان در دفاع از کشور سخن گفت و افزود: مسیحیان دوشادوش سایرین از مرزهای کشور دفاع کردند و می بایست در نام گذاری ها از شهدای مسیحی نیز استفاده شود.

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی ویژگی های برجسته کلیسای ارامنه را برشمرد و اظهار داشت: این کلیسا نمادی از حضور مسیحیان در دل شیراز است. در این مکان به وفور هنر ایرانی اسلامی دیده می شود که تعدادی از نقاشی ها و گچ بری های آن به زمان زندیه و اوایل قاجار بر می گردد و بسیار ارزشمند هستند.

خبرنگار: محمد صادقی


کد مطلب: 18059

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18059/جاذبه-مهم-گردشگری-حال-تخریب

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir