۰
plusresetminus
تولیت آستان شاهچراغ (ع) در جمع دانشجویان جدیدالورود دانشگاه شیراز:

جوانی بهترین فرصت برای کسب علم و معنویت است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۵
تولیت آستان مقدس احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) گفت: جوانی بهترین فرصت برای کسب علم و معنویت است.
جوانی بهترین فرصت برای کسب علم و معنویت است
به گزارش "حافظ نیوزشامگاه سه شنبه آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب در جمع دانشجویان جدید‌الورود دانشگاه شیراز در حرم حضرت شاهچراغ (ع) ضمن خوش آمدگویی به این دانشجویان اظهار داشت: کسانی را که دارای ایمان و علم هستند، این دو از لوازم کمال انسان است، اما باید راه و رسم رسیدن به کمال را فهمید. وحی الهی به ما این‌طور یادآور شده و تذکر می‌دهد که ایمان، معنویت، اخلاق و علم با تمام ابعادش از عناصر اصلی میل به کمال هستند.
مسئول مدرسه علمیه رضویه شیراز با بیان اینکه بهترین موقعیت و فرصت عمر، مقطع جوانی است تأکید کرد: تا کسی جوانی را از دست ندهد متوجه این نمی‌شود که چه موقعیت با ارزشی را از دست داده است و ازنظر آیین مقدس اسلام و روایات اسلامی بیان‌شده که در عالم آخرت و قیامت از انسان‌ها سؤالاتی می‌شود که یکی از این سؤالات طریقه گذراندن جوانی است.
وی افزود: این مسئله‌ای مهم و هشداری برای همه جوانان است تا بدانند موقعیت و فرصت بزرگی در اختیارشان قرار دارد. اگر ما بحث علم و معنویت را در کنار هم مطرح می‌کنیم این به‌مثابه دو بال رشد و تکامل انسان است و اگر یکی نباشد پیشرفت مؤثر و نافعی رخ نمی‌دهد.
قائم‌مقام جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه همه علوم می‌توانند نافع یا مضر باشند عنوان کرد: علم می‌توانند به انسان نفع ببخشد و یا به انسان ضرر برساند، بنابراین باید توجه داشت که چه علومی را باید آموخت و در چه شرایطی نافع است.
 دستغیب با بیان اینکه علوم حوزوی نیز در همه رشته‌ها و بخش‌های تخصصی آن می‌تواند نافع یا مضر باشد گفتند: اگر این علوم با اخلاق و معنویت همراه شود نافع است، به این معنی که انسان از علم به‌عنوان یک ابزار و بهترین وسیله می‌تواند در فضای آرام درونی و قلبی استفاده کند و پیشرفت داشته باشد و از علمش به بهترین وجه در این دنیا استفاده کند و همین مطلب به تمامه در علوم دانشگاهی نیز وارد است.
وی با اشاره به اینکه آرامش بالاترین نعمت‌های مادی دنیا در پرتو معنویت است که از یاد و ذکر خدا حاصل می‌شود بیان کردند: سرپرست دانشگاه شیراز در رابطه با یأس، ناامیدی، اضطراب‌ها و دغدغه‌ها اشاره کردند که برای همه می‌تواند در گذرگاه دنیوی در اثر غفلت از معنویت، از یاد خدا و بی‌توجهی به مبانی و اصول اخلاقی باشد که این می‌طلبد علاوه بر تحصیل علم در کنار آن یاد خدا فراموش نشود.
دستغیب افزود: انسان در هر شرایطی که زندگی می‌کند اگر متوجه جنبه‌های معنوی و یاد خدا باشد مطمئناً دچار حالت ناامیدی، نگرانی و افت‌وخیز نمی‌شود و علم او نیز در هر رشته‌ای که باشد در پرتو معنویات و اخلاقیات، علمی جاودانه است، زیرا در جهت زندگی اخروی برایش نتیجه‌بخش خواهد بود، زیرا آخرت اصل و اساس است و این دنیا موقت بوده و زندگی اخروی ابدی و جاودانه است.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر شخص در هر جایگاهی که هست باید متقی باشد افزود: تقوا و ورع یعنی آنچه برای شما مفسده دارد و تحت عنوان گناه از طرف خداوند به‌وسیله پیامبرش به شما اعلام‌شده است از آن اجتناب کنید و به آنچه برای شما مصلحت تامه دارد یعنی امور واجبه‌ای که از جانب خدا و پیامبرش به شما ابلاغ شده است عمل کنید.
وی گفت: هر کس بنگرد که برای فردایش یعنی قیامت چه به صلاح است و چکار برای قیامت و آخرتش انجام داده است و این امر مهمی است. چرا که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید از (مخالفت) خدا بپرهیزید و هر کس باید بنگرد تا برای فردایش چه چیز از پیش فرستاده و از خدا بپرهیزید که خداوند از آنچه انجام می دهید آگاه است!
دستغیب خاطرنشان کرد: حالا کسی نمی‌تواند بگوید اگر فردی معاد را قبول نداشت چطور؟ جواب می دهیم که شما ببینید این مطلب یک احتمال عقلایی است و در هر مسئله‌ای که باشد انسان پژوهشگر و محقق را آرام نمی‌گذارد و به تحقیق وا می دارد که پس از سپری شدن زندگی دنیا و ورود به برزخ چه عوالمی وجود دارد و خود را مهیای آن می کند.
وی با بیان اینکه تحقیق در مسائلی که احتمال عقلایی آن وجود دارد یک امر ضروری است خاطرنشان کرد: انسان در هر مسئله ای که احتمال عقلایی بدهد که شاید مصلحت و منفعت در آن باشد هیچ‌گاه ترجیح نمی‌دهد که بی‌تفاوت باشد، هم تحقیق می‌کند و هم جانب احتیاط را پیش می‌گیرد.
دستغیب افزود: از همین آغاز دانشگاهی شدن و دانشجو شدن شما که ان‌شاءالله توأم با سلامت و موفقیتتان باشد فراموش نکنید که فرصت علم‌آموزی به‌جای خود و لازم، فرصت کسب معنویت و اخلاق یک فرصت گذراست.
تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع) اظهار داشت: ان‌شاءالله که همواره سلامت و موفق باشید، مشرف شدن شما به این حرم مطهر در جوار امامزاده بزرگوار حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) حقیقتاً جای امید است. سال تحصیلیتان را به این تشرف آغاز کردید، امیدواریم ان‌شاءالله هم در سیره این پیشوایان بزرگ از مرد و زن مرور داشته باشیم و در خلال درس‌هایی که می‌خوانید در سیره بزرگان و الگویان مکتب مطالعه داشته باشید و هم ان‌شاءالله به آن‌ها تأسی بجویید و با توکل به خدا زندگی دنیوی توأم با آرامش داشته باشید.
وی در پایان بیان داشت: ان‌شاءالله با کسب علم و اخلاق و معنویت، توشه و زاد برای عالم آخرت و قیامت ذخیره کنید، آماده شدن برای این امر شرط عقل، منطق، فهم و ادراک انسان است، خداوند یار و یاور همه شما باشد، سپاسگزار زحمات مسئولان محترم دانشگاه شیراز جناب آقای دکتر گشتاسبی ریاست محترم و جناب آقای دکتر آخوند معاون فرهنگی و دیگر عزیزان هستم که هم در مسیر تسهیل تحصیل شما و هم در مسیر فضاسازی معنوی شما تقبل زحمت می‌کنند، ان‌شاءالله مورد توجه و عنایت خداوند باشد و برای ایشان هم اجر و پاداش الهی منظور شود.
کد مطلب : ۱۸۰۹۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما