۰
plusresetminus
در نشست بررسی بحران جنسی مطرح شد؛

غیرقابل پیش‌بینی بودن تحولات جنسی جامعه ایران در آینده / نمی‌توان نسخه واحدی برای رفتار جنسی افراد پیچید / مسائل اجتماعی را نباید با گرای سیاسی نمایش داد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۴
آذین گفت: جامعه ما در برخورد با مشکلات صورت مسئله را پاک کرده و با سرپوش گذاشتن بر مسائل جنسی در پی انکار هستند در حالی‌که باید با مسئله‌یابی و ریشه‌شناسی به دنبال کاهش خطرات مشکلات اجتماعی بود.
غیرقابل پیش‌بینی بودن تحولات جنسی جامعه ایران در آینده / نمی‌توان نسخه واحدی برای رفتار جنسی افراد پیچید / مسائل اجتماعی را نباید با گرای سیاسی نمایش داد
به گزارش "حافظ نیوزنشست بررسی "بحران جنسی" برای اولین بار به همت مجمع دانشجویی آرمان در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد. این نشست که با استقبال بی‌نظیر دانشجویان همراه بود در دو جلسه تشکیل شد که در جلسه اول مستند "یک پیشنهاد ساده" اکران شد و در جلسه دوم دکتر سید علی آذین، متخصص پزشکی اجتماعی و سایکوسکسولوژیست و یاسر عرب، کارگردان مستند «یک پیشنهاد ساده» به ایراد سخنان خود پرداختند. 
 
 
علی آذین، متخصص پزشکی اجتماعی در ابتدای این نشست با تشکر از استقبال دانشجویان، گفت: در دوران دانشجویی افکار انسان بزرگ و آرمانی می‌شود. مجمع دانشجویی آرمان با نگاه به مسائل اجتماعی در پی عدالت در جامعه است که عدالت جنسی هم یکی از حوزه‌هایی است که مورد غفلت قرار گرفته است. فیلم مستند "یک پیشنهاد ساده" نیاز جامعه امروز را بدون تعارف بیان می‌کند و به همین دلیل مورد استقبال جوانان و دانشجویان قرار می‌گیرد.
 
نشانه‌های بحران؛ افزایش آسیب‌ها و غیرقابل کنترل بودن شرایط
علی آذین در نشست بررسی راه برون رفت بحران جنسی جامعه ایران، افزود: برای نشان دادن بحرانی شدن یک موضوع در جامعه به شاخص‌های دقیق جهت ارزیابی نیاز داریم. افزایش آسیب‌ها اولین شاخص جهت سنجش بحران است. وقتی مکررا زنگ خطر به صدا در‌می‌آید باید حساس شد. در حوزه رفتارهای جنسی هم آسیب‌ها بیشتر شده و امروزه نمود بیشتری پیدا کرده است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. نشانه دوم؛ نبودن کنترل است و نمی‌توان شرایط را مدیریت و کنترل کرد‌. در حوزه سکشوالیتی عملا مرزها برداشته شده و با گسترش فضای مجازی دیگر نمی‌توان نوجوانان و جوانان را کنترل کرد.
 
غیرقابل پیش‌بینی بودن تحولات جنسی جامعه ایران
وی ادامه داد: علاوه بر تاثیر عوامل محیطی و فرهنگی بر موضوع سکشوالیتی، سوخت بیولوژیکی بعنوان یک عامل هر روز بیشتر این نیاز جسمی و روانی را نشان می‌دهد. برای تامین سلامت جنسی افراد جامعه منابع فراوانی از جمله فرهنگی، زیستی، اقتصادی و غیره مورد نیاز است که امروزه با کمبود آن مواجه هستیم. وقتی با افزایش آسیب‌ها شرایط غیرقابل کنترل می‌شود و نمی‌توان با اطمینان و قطعیت در مورد وضعیت امروز و آینده سنجش و پیش بینی کرد، بنابراین با بحران مواجه خواهیم بود. 
 
 
عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی متذکر شد: اکنون نمی‌توان گفت قشرهای مختلف جامعه از جمله کودکان، جوانان، میانسالان و غیره در حوزه رفتار جنسی در چه وضعیتی قرار دارند و در سال‌های آینده دچار چه تحولات جنسیتی خواهند شد‌ که تدبیر و چاره‌ای اندیشیده شود تا به این نیازها پاسخ صحیحی داده شود. یکی از راهکارها جهت حل این مسئله؛ آموزش رفتارهای پرخطر جنسی به نوجوانان است تا با مراقبت صحیح در آینده دچار مشکل نشود. آموزش‌ غیرمستقیم به نوجوانان در فرا گرفتن اصول پایه جهت حل مسئله باید در زمان مقتضی انجام شود. همچنین می‌توان از تجربه و راهکار علمی کشورهایی که دارای نظام ارزشی مشترکی با ما هستند، استفاده کرد.
 
 
نظام آموزش سلامت، ضعیف و پاسخگوی مقتضیات نسل‌ امروز نیست
این متخصص پزشکی اجتماعی تصریح کرد: اکنون نظام آموزش سلامت ضعیف است و نمی‌تواند پاسخگوی مقتضیات نسل‌های امروز باشد. برای کنترل خشونت جنسی باید میزان خشونت در جامعه کنترل شود و نمی‌توان چرخه خشونت را با ابزارهای خشن و بکارگیری خشونت کنترل کرد. همچنین ترویج زندگی اخلاقی موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. افراد باید درمورد تعامل و رفتار خود مسئول و پاسخگو باشند. مسئولیت‌پذیری در همه عرصه‌های زندگی اجتماعی ابتدا باید از مسئولین شروع شود تا به عموم‌ جامعه هم انتقال پیدا کند. 
 
 
آذین در پایان متذکر شد: متاسفانه در جامعه ما در برخورد با مشکلات صورت مسئله را پاک کرده و با سرپوش گذاشتن بر مسئله در پی انکار هستند در حالی‌که باید با مسئله‌یابی و ریشه‌شناسی به دنبال کاهش خطرات مشکلات اجتماعی بود. انفعال و انکار مسئله دردی را دوا نمی‌کند فقط موجب پیچیده‌تر شدن مشکل می‌شود. یا معمولا با دخالت عجولانه و چند طرح ضربتی موجب وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شود. آسیب‌های اجتماعی بویژه مسائل مربوط به سلامت جنسی با طرح‌های ضربتی قابل حل نخواهد بود‌.
مسائل اجتماعی را نباید با گرای سیاسی نمایش داد
یاسر عرب، کارگردان مستند یک پیشنهاد ساده در ادامه برنامه گفت: از پنج سال پیش تاکنون در این زمینه مطالعه و پژوهش داشته‌ام و در این جلسه به ذکر چند نکته می‌پردازم. برای حل مسائل ابتدا باید مشکلات جامعه را صادقانه بیان کنیم و در حوزه جنسی هم باید عادلانه واقعیت‌ها را توصیف کرد تا در هر طیفی مشکل جنسی وجود دارد به صداقت بیان شود. مسائل اجتماعی را نباید با گرای سیاسی نمایش داد. اگر فردی واقعا دغدغه مشکلات اجتماعی دارد بدون هیچ نگاه جناحی و سیاسی به مسائل بپردازد تا انحراف به وجود نیاید. 
 
 
این پژوهشگر اجتماعی افزود: البته بخشی از معضلات فرهنگی امروز به توسعه اقتصادی لجام گسیخته بعد از پایان جنگ بر‌‌می‌گردد که مسئولان وقت بدون طرح و برنامه بلند مدت به توسعه اقتصادی رسید. ما می‌توانیم جهت‌گیری جمعیتی داشته باشیم اما نمی‌توانیم حقوق باروری افراد را پایمال کنیم زیرا موجب بحران اجتماعی در سال‌های آینده می‌شود.‌
 
 
عرب در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر الگوی روابط جوانان، گفت: هیچ نسخه واحدی برای رفتار جنسی افراد نمی‌شود پیچید. زیرا انسان‌ها دارای شرایط خانوادگی متفاوت، شخصیت‌ها و رفتارهای متفاوت جنسی هستند. در واقع جوانان باید تصمیم‌گیری مسئولانه را یاد بگیرند و پیامدهای تصمیمات خود را بپذیرند.
کد مطلب : ۱۸۱۵۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما