۰
plusresetminus

فرونشست شيراز را هم تهديد مي‌كند

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
مدير كل مركز زمين شناسي و اكتشافات معدني منطقه جنوب كشور اعتقاد دارد كه فرونشست يكي از عوامل تهديد كننده دشت شيراز محسوب مي‌شود.
فرونشست شيراز را هم تهديد مي‌كند
به گزارش "حافظ نیوزطهمورث يوسفي با بيان اينكه شرايط نرمال فرونشست حدود 4 ميلي متر در سال است، افزود: فرونشت در دشت شيراز در مناطق جنوب، شرق و جنوب شرق حدود 5 سانتي در سال است .
به اعتقاد اين كارشناس زمين‌شناسي، زياد شدن درصد آب شور، رسوبات ريزدانه‌اي، وسعت زياد سطح زير كشت، افزايش تعداد چاه‌ها و برداشت آب زيرزميني، ضخامت زياد رسوبات انتقال و برداشت آب، از علل تاثيرگذار بر فرونشست محسوب مي‌شود.
او با تصريح اينكه نه تنها برداشت از چاه‌هاي غيرمجاز بايد كاملا ممنوع شود بلكه برداشت آب از چاه‌هاي مجاز هم بايد تحت كنترل كامل باشد، گفت: امروز در دشت‌هاي شيراز و سروستان فرونشست وجود داد.
مديركل مركز زمين‌شناسي و اكتشافات معدني منطقه‌ي جنوب كشور تاكيد دارد كه به‌جاي انتقال آب از شيراز به دشت سروستان، بهتر است انتقال محصول داشته باشيم، زيرا انتقال آب از يك حوزه به حوزه‌اي ديگر شرايط طبيعي را از تعادل خارج كرده و قطعا انتقال آب زيرسطحي از شيراز به سروستان، فرونشست در دشت شيراز را تشديد خواهد كرد.
  يوسفي با بيان اينكه  100 درصد دشت‌هاي استان فارس با پديده تهديد كننده‌ي فرو چاله و فرونشست مواجه است، گفت: فروچاله در دشت ارژن و سورمق، علت زمين شناسي  دارد.
او نرخ فرونشست در دشت زرقان را 10 سانتي متر در سال و ضخامت رسوبات را 300 سانتي متر اعلام و اضافه كرد: در نقاطي نظير شش ده از توابع شهرستان فسا فرونشست به 6 سانت در سال رسيده كه نسبت به سال‌هاي گذشته كاهش را نشان مي‌دهد.
به گفته‌ي اين كارشناس زمين‌شناسي فرونشست و فروچاله باعث از بين رفتن زير ساخت‌هايي نظير راه، شبكه‌هاي گاز، آب و برق و از بين رفتن تراكم خاك و ايجاد مخاطره براي بناهاي تاريخي خواهد شد.
يوسفي گفت: با مديريت و فرهنگ سازي مي‌توان مانع افزايش و تشديد اين پديده شد، در شيراز هم با توسعه و تكميل شبكه‌هاي فاضلاب مي‌توانيم از افزايش و توسعه‌ي فرونشست‌ پيشگيري كنيم.
 
کد مطلب : ۱۸۱۶۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما