۰
plusresetminus

علت دشمنی آمریکا با ایران چیست؟

تاریخ انتشارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۰
یکی از نقاط مهم تفکر انقلاب اسلامی که سبب تمایز آن با دیگر نحله‌های تفکری جهان می‌شود، مقوله اعتقاد به اسلام ناب است که اسلام ناب؛ اسلام قیام، اسلام ضد ظلم، اسلام مبارزه با کفر، اسلام مبارزه و... است که این گزاره دقیقاً در مقابل تفکر آمریکایی‌ها قرار دارد.
علت دشمنی آمریکا با ایران چیست؟
 "حافظ نیوز" // یکی از گزاره‌هایی که خصوصاً در سال‌های اخیر و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد مطرح کردن و به‌نوعی وانمود کردن آن در کشور بودیم؛ آن بود که علت دشمنی رژیم ایالات‌متحده آمریکا با نظام جمهوری اسلامی مسئله هسته‌ای است و اگر این مسئله رفع شود و برویم با کدخدا ببندیم و دم او را بگیریم، آمریکا کوتاه خواهد آمد و روابط دو کشور عادی خواهد شد و دیگر مشکلی نخواهد بود.
اما به‌مرور که زمان گذشت و شاهد آن بودیم که لبخند زدن و کوتاه آمدن در مقابل دشمن و اینکه تمام دستاوردهای هسته‌ای خودت را هم بدهی تا او نگاهی به تو اندازد؛ جواب نداد و همگان به این مهم رسیدند که علت دشمنی و کینه‌توزی آمریکایی‌ها در مقابل ملت ایران صرفاً دلیلش مسئله هسته‌ای نیست بلکه دلایل متعددی دارد که به مواردی از آن اشاره خواهیم کرد.
قبل از اشاره به آن موارد، انسان وقتی می‌خواهد در ذیل این موضوع صحبت کند ناخودآگاه به یاد صحبت رهبری انقلاب می‌افتد که چه حکیمانه فرمودند: «یک مسئله این است که دشمنى آمریکا با ملّت ایران و با جمهورى اسلامى اصلاً حول محور هسته‌اى نیست؛ این خطا است اگر خیال کنیم که دعواى آمریکا با ما سرِ قضیّه‌ى هسته‌اى است؛ نه قضیّه‌ى هسته‌اى بهانه است؛ قبل از اینکه مسئله‌ى هسته‌اى مطرح باشد، همین دشمنى‌ها، همین مخالفت‌ها از اوّل انقلاب بود؛ اگر یک روزى هم مسئله‌ى هسته‌اى حل شد - فرض کنید جمهورى اسلامى عقب‌نشینى کرد؛ همان‌که آن‌ها می‌خواهند - خیال نکنید مسئله تمام خواهد شد؛ نه ده بهانه‌ى دیگر را به‌تدریج پیش می‌کشند: چرا شما موشک دارید؟ چرا هواپیماى بدون سرنشین دارید؟ چرا با رژیم صهیونیستى بدید؟ چرا رژیم صهیونیستى را به رسمیت نمى‌شناسید؟ چرا از مقاومت در منطقه‌ى به قول خودشان خاورمیانه حمایت می‌کنید؟ و چرا؟ و چرا؟ و چرا؟ مسئله این نیست که این‌ها سرِ قضیّه‌ى هسته‌اى با جمهورى اسلامى اختلاف پیداکرده باشند.»
1- پایبندی به اسلام ناب و ارزش‌های اسلامی: یکی از نقاط مهم تفکر انقلاب اسلامی که سبب تمایز آن با دیگر نحله‌های تفکری جهان می‌شود، مقوله اعتقاد به اسلام ناب است که اسلام ناب؛ اسلام قیام، اسلام ضد ظلم، اسلام مبارزه با کفر، اسلام مبارزه و... است که این گزاره دقیقاً در مقابل تفکر آمریکایی‌ها قرار دارد و یقیناً اگر این تفکر در کشورهای دیگر شکل بگیرد منافع آمریکا شدیداً مورد مخاطره قرار خواهد گرفت که در همین زمینه امام خامنه‌ای می‌فرمایند: «و الله آمریکا از ملت ایران از هیچ‌چیزشان به‌قدر مسلمان بودن و پایبند به اسلام ناب محمدی بودن ناراحت نبست او می‌خواهد شما از این پایبندی دست‌بردارید او می‌خواهد شما این گردن برافراشته و سرافراز را نداشته باشید.»
2-استقلال‌طلبی نظام جمهوری اسلامی: یکی دیگر از ابعاد مختلف دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی بحث استقلال‌طلبی این کشور است زیرا که تا دیروز ایران عزیز در اختیار و محلی بود برای تصمیمات و برنامه‌های آمریکایی و مسئولان این کشور بدون اجازه آمریکایی‌ها اقدامی انجام نمی‌دادند، اما حالا این مردم و مسئولین هستند که برای کشور خود برنامه‌ریزی می‌کنند و جلوی وابستگی کشور را گرفته‌اند و مطابق با اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و منافع ملی خودشان دست به اقدامات مختلفی می‌زنند و نه بر اساس میل و خواست آمریکایی‌ها. نوآم چامسکی نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی در همین زمینه می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران ازنظر آمریکا غیرقابل‌پذیرش است چون از استقلال خود چشم‌پوشی نمی‌کند»
رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «دشمنی آمریکا و استکبار جهانی با ایران اسلامی به خاطر حرکت قدرتمندانه مردمی است؛ چون ایمان مردم، علاقه مردم به استقلال و اطمینان به نفس مردم به ضرر آن‌هاست آن‌ها می‌خواهند کشور ما را همیشه وابسته نگه‌دارند؛ آن‌ها می‌خواهند ازلحاظ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای این منطقه را وابسته به خودشان نگه‌دارند. وقتی کشوری مستقل است و اطمینان به نفس دارد و با اعتماد به خود درراه‌ی که او را به سمت اهداف والا می‌رساند حرکت می‌کند طبعاً این‌ها ناراضی می‌شوند. نارضایتی دشمنان جهانی ما به این خاطر است. آن‌ها وقتی راضی می‌شوند که ملت ایران اختیار دین و فرهنگ و اقتصاد خود را یکسره به آن‌ها بسپارد. ملت ایران امروز بیدار شده است و زیر بار چنین زورگویی‌ها و قلدری‌هایی نمی‌رود.»
3-آگاهی بخشی و موج بیداری اسلامی توسط انقلاب اسلامی: یکی از خطراتی که غرب و آمریکا را همواره تهدید می‌کند صدور گفتمان انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر خصوصاً مسلمانان است که البته نمونه‌های آن را امروز در یمن، سوریه، لبنان، عراق، بحرین، کشمیر، نیجریه و... می‌بینم و این مهم سبب می‌شود که آمریکایی‌ها در جهت تخریب نظام مقدس اسلامی دست به هر اقدامی بزنند؛ از تحریم‌های ظالمانه گرفته تا ساختن اسلام‌های جعلی مثل اسلام سلفی و تکفیری. مقام معظم رهبری در این بحث اشاره دقیقی دارند «امروز عمده دردسرهایی که اردوگاه استکبار و مشخصاً آمریکا و صهیونیسم دچارش هستند که این دردسرها خیلی زیاد هم است به خاطر این است که مسلمان‌ها به یک خودآگاهی رسیده‌اند که در این خودآگاهی، امام بزرگوار و ملت ایران و انقلاب اسلامی ما نقش فراوانی داشته است. عمده دردسر آن‌ها از این ناحیه است، لذا می‌خواهند این را بکوبند.»
سخن خود را با سخنان دوراندیشانه امام (ره) به پایان می‌برم که ایشان در پیام صادرشده به مناسبت قبول قطعنامه 598 و سالگرد کشتار خونین حج که در درباره عمق دشمنی آمریکایی‌ها در قبال نظام اسلامی فرمودند: (نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهان خواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می‌کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند، به‌یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت‌ها و ارزش‌های معنوی و الهی‌مان نمی‌شناسند به گفته قرآن کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی‌دارند مگر اینکه شمارا از دینتان برگردانند ... آری اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین علیهم‌السلام را با دست‌های خود ویران نماید آن‌وقت ممکن است جهان خواران او را به‌عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بی‌فرهنگ به رسمیت بشناسند ولی در همان حدی که آن‌ها آقا باشند ما نوکر، آن‌ها ابرقدرت باشند ما ضعیف, آن‌ها ولی و قیم باشند ما جیره‌خوار و حافظ منافع آن‌ها نه یک ایران با هویت ایرانی اسلامی.»
کد مطلب : ۱۸۱۷۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما