۰
plusresetminus
در شورای شهر شیراز چه می گذرد

فاصله زیاد شورای شهر شیراز تا تحقق بودجه 3 هزارمیلیاردی/چارت تشکیلاتی شورای شهر شیراز پس از 18 سال موردبررسی قرار گرفت

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۴
در جلسه علنی شورای شهر شیراز 4 دستور کار موردبحث و بررسی قرار گرفت و یک طرح دوفوریتی مبنی بر تشکیل جلسه غیرعلنی رسمی نیز مطرح شد.
فاصله زیاد شورای شهر شیراز تا تحقق بودجه 3 هزارمیلیاردی/چارت تشکیلاتی شورای شهر شیراز پس از 18 سال موردبررسی قرار گرفت
به گزارش "حافظ نیوز"، شامگاه دوشنبه در جلسه علنی شورای شهر شیراز، گزارش درآمد و هزینه شش‌ماهه نخست سال جاری شهرداری شیراز در حالی ارائه شد که از بودجه 3 هزار و 280 میلیارد تومانی مصوب سال 96 بخش قابل‌توجهی از آن هنوز محقق نشده است.
محمدحسن اسدی درآمد شهرداری شیراز در شش‌ماهه نخست امسال را 382 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: منابع درآمدی شهرداری از فروش اموال، اوراق مشارکت و تسهیلات بانکی است که یکی از اقلام اصلی، فروش اوراق مشارکت قطار شهری به مبلغ 400 میلیارد تومان بود که 200 میلیارد تومان سهم شهرداری شیراز و 200 میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شد.
وی افزود: 100 میلیارد تومان نیز وام دریافت کردیم که شهرداری شیراز در جهت تحقق بودجه امسال تاکنون از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز تصریح کرد: تاکنون بودجه مصوب محقق نشده است و تحقق بودجه به 2 یا 3 ماه آخر سال منتهی می‌شود که در شهرهای دیگر نیز تقریباً به همین منوال است.
نوذر امامی با اشاره به اینکه 21 درصد از درآمدهای شهرداری وابسته به عوارض بر ساختمان است، گفت: متأسفانه رکود در ساخت‌وساز باعث شده تا شهرداری شیراز نتواند مطالبات مربوطه را اخذ کند و علاوه بر عوارض بر ساختمان در موارد دیگری که جزء منابع درآمدی هستند نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.
نماینده فرماندار شیراز نیز در این خصوص تأکید کرد: عدم تحقق بودجه در شش‌ماهه نخست سال جاری تلنگری است برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و توجه به مسائلی که موجب انحراف در بودجه شهرداری شیراز می‌شود.
از دیگر موضوعات مطرح‌شده در صحن شورای شهر شیراز، تقاضای تمدید ماده‌واحده واگذاری اختیارات سرمایه‌گذاری به شهرداری شیراز بود که حیدر اسکندر پور در جمع اعضای شورای شهر شیراز با تأکید بر اینکه فرایند سرمایه‌گذاری در شیراز باید تسهیل شود، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری راه رهایی از تعهدات سنگینی است که از گذشته باقی‌مانده است و اگر بنا باشد برای هر بسته سرمایه‌گذاری مسیری طولانی طی شود، بروکراسی طولانی ایجاد خواهد شد که ممکن است سبب فرار سرمایه‌گذار شود.
تفویض اختیارات مالی و اداری به شهردار شیراز نیز موردبحث و بررسی اعضای شورای شهر شیراز قرار گرفت که موافق و مخالفانی داشت.
مخالفان این طرح تأکید داشتند که حجم کار زیادی بر دوش شهردار قرار می‌گیرد و در صورت عدم حضور شهردار به دلیل مسافرت و بازدیدهای خارج از شهر و کشور، روند اداری کار متوقف می‌شود.
قائدی که موافق این موضوع بود، خاطرنشان کرد: کاری نکنیم که مردم برای صدور پروانه ساختمانی دچار مشکل شوند؛ خود من حدود یک سال و نیم هرروز برای کسب پروانه ساختمانی به شهرداری شیراز مراجعه می‌کردم.
وی خطاب به شهردار شیراز و رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر شیراز گفت: قول دهید که ظرف 6 ماه آینده شهرداری شیراز خدمات صدور پروانه، عدم خلافی و... را به‌صورت الکترونیکی انجام دهد تا امور مردم نیز تسهیل شود.
چارت تشکیلاتی شورای شهر شیراز که مورد مخالفت برخی از اعضای شورا قرار گرفت بارأی اکثریت به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد تا پس از بررسی مجدد به صحن شورا ارائه شود.
علی ناصری به‌عنوان یکی از مخالفین این چارت گفت: قرار بود که هفته گذشته این چارت پیشنهادی در هیئت‌رئیسه مطرح شود اما صحبتی در این مورد نشده است و در این چارت 2 کمیسیون حقوق شهروندی و گردشگری و زیارت دیده نشدند و تعداد کارشناس‌های مربوطه کمیسیون‌ها نیز کاهش داشته و برای 39 عنوان شورای شهر 37 پست تعریف‌شده است.
سولماز دهقان نیز مخالفت خود را با این جمله که شورای پنجم طبق شعارهایش عمل نمی‌کند، اعلام کرد و افزود: نمی‌دانم چرا باور نداریم که پتانسیل‌های گردشگری می‌تواند وضعیت شهر شیراز را سامان دهد؛ در شهرهای اصفهان و یزد کمیسیون گردشگری به اداره کل و سازمان ارتقاء پیداکرده است اما در شیراز می‌خواهیم همین کمیسیون را حذف کنیم.
عبدالرزاق موسوی بابیان اینکه این چارت پیشنهادی است و می‌توان با نظر اعضای شورا اصلاحات لازم را انجام داد، تصریح کرد: از تاریخی که شورای شهر در شیراز تشکیل‌شده است چیزی به نام چارت تشکیلاتی در شورا وجود نداشته و برای هیچ‌کسی هم شرح وظایف تعریف‌نشده و در این 18 سال به‌صورت سلیقه‌ای بوده است.
وی ادامه داد: این چارت پیشنهادی به هیئت‌رئیسه ارجاع داده‌شده است اما اینکه چرا مطرح نشده بنده نباید پاسخگو باشم و اعضای هیئت‌رئیسه باید توضیح بدهند.
دکتر ناصری در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد داد که یک کمیته تطبیق زیر نظر کمیسیون تلفیق شورای شهر شیراز تشکیل شود تا دستور کارهای صحن شورا پیش از مطرح‌شدن و موردبحث قرار گرفتن ازنظر قانونی بررسی شود تا در صورت عدم مغایرت با قانون در جلسات صحن شورا مطرح شود.
در این جلسه، پیشنهاد دوفوریتی جلسه غیرعلنی رسمی شورای شهر شیراز نیز مطرح و موردتوافق اعضای شورا رسید اما انتخاب روزبه دلیل مسافرت زیارتی رئیس شورای شهر شیراز مشخص نشد.
گفتنی است در ابتدای جلسه علنی امروز شورای شهر شیراز نشان سفیران کتاب به نخبگان علمی، فرهنگی و ورزشی شیراز اهداء شد.
کد مطلب : ۱۸۲۱۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما