طنزپردازان هنجارهای جامعه را رعایت کنند/ مردم شیراز از برنامه‌سازان طنز گلایه دارند

12 آذر 1396 ساعت 15:00

مردم شیراز معتقدند که سازندگان برنامه‌های طنز و به ویژه برنامه‌سازان تلویزیونی، مطالعه‌ای در مورد فرهنگ مردم استان فارس ندارند و همین عدم اطلاع، باعث ساخت برنامه‌های به اصطلاح طنز اما حاوی توهین به مردم این خطه از کشور می‌شود.


به گزارش "حافظ نیوز"، احترام به اقوام، گویش‌ها و آداب و رسوم دیگران یک رسم شناخته شده و به خصوص توصیه دین مبین اسلام است و خداوند در قرآن کریم بر این مسئله توصیه دارد که هیچ قومی نباید قوم دیگر را مسخره کند.
در این میان رسانه‌ها به عنوان عناصر تأثیرگذار بر جامعه که می‌توانند به عنوان الگو، سرمشق جامعه و به خصوص جوانان و نوجوانان باشند، بیش از هر شخص و ارگانی وظیفه صیانت از اخلاق اجتماعی را بر عهده دارند. 
برنامه‌های تلویزیونی با بیننده‌های زیاد می‌توانند با بهره‌برداری از پتانسیل‌های خود گام‌های بزرگی در رفع مشکلات جامعه بردارند و در ترویج یک امر حسنه کوشا باشند؛ اما اگر به علل مختلف و ناخواسته برخلاف آنچه هنجار جامعه نامیده می‌شود گام بردارند؛ شاهد آسیب‌های اجتماعی در اجتماع خواهیم بود.
چند سالی است که در برخی از رسانه‌ها و برنامه‌های مجری محور، به‌خصوص در صداوسیما، شاهد این مسئله هستیم که برخی مناطق کشور به‌واسطه رفتارهایی که بی‌دلیل و برخلاف واقعیات موجود به آنان نسبت داده می‌شود؛ مورد استهزاء قرار می‌گیرد.
شوخی‌هایی که روح و روان مردم را می‌آزارد
برگزارکنندگان این برنامه‌ها نیز با این پاسخ به منتقدان که این سخنان شوخی است و خودمان نیز عضوی از همان شهر و منطقه هستیم؛ به‌راحتی از کنار مسئله می‌گذرند و آسیب‌های زیادی را بر مردم آن شهر وارد می‌کنند.
در چند سال گذشته، مردم برخی از شهرها به‌صورت جدی با چنین برنامه‌هایی برخورد کرده و حتی برنامه‌های پرطرفدار و پر سابقه‌ای از رسانه ملی را به دلیل آنچه توهین نسبت به خود می‌دانند به تعطیلی کشانده‌اند.
اما در این میان بازهم شاهد پخش سخنان و لطیفه‌هایی در مورد برخی شهرها هستیم که با واقعیات موجود و تاریخی ایران در مورد این مکان‌ها هیچ سنخیتی ندارد.
یکی از شهرهایی که موردتوجه برنامه‌سازان تلویزیونی و برخی از مجریان طنز قرار می‌گیرد، شیراز است که با استفاده از الفاظی که نشان‌دهنده کاهلی آنان است؛ ناراحتی مردم استان فارس و شیراز را به دنبال دارد.
 در جدیدترین مورد ازاین‌گونه برنامه‌ها، برنامه خندوانه در قسمت مسابقه خنداننده‌شو با الفاظی که خوشایند مردم شیراز نبود و در سبکی که به گفته مردم به‌غلط طنز نامیده می‌شود؛ از این شهر کهن یاد شد و آنان اعتراض خود را به روندی که آن را توهین به مردم این خطه از ایران می‌دانستند، بیان کردند.
وقتی برنامه‌سازان به تحقیق اهمیتی نمی‌دهند
اما آنچه باید سازندگان یک برنامه تلویزیونی و یا یک فعال رسانه‌ای در ساخت یک برنامه و یا تهیه گزارش و خبر مدنظر قرار دهند، تحقیق پیرامون آن مسئله است که به نحو شایسته‌ای بتوان آن را در قالب یک کار هنری ارائه داد.
البته آن‌گونه که برخی مردم این شهر اعتقاد دارند؛ چنین برنامه‌سازانی گویا هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد شهرهایی که مردم آن را مورد خطاب این‌چنینی قرار می‌دهند ندارند.
شهروندان شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز بر این نکته تأکید کردند که رسانه‌ها و مسوولان باید هویت شیراز و استان فارس را برای سازندگان بی‌اطلاع چنین برنامه‌هایی روشن کنند تا آنان در مسیر کارهای فرهنگی خود دچار انحراف نشوند و با تکرار برخی مطالب به‌ظاهر طنز، موجبات دلگیری شهروندان این منطقه از کشور را فراهم نکنند.
 به اعتقاد مردمی که شهرشان پایتخت فرهنگی ایران خوانده می‌شود، چنین مطالبی در این استان طنز به‌حساب نمی‌آید و طنز مطلبی است که بابیان آن هر دو طرف لبخند بر لب بیاورند.
برنامه‌سازان تلویزیونی زندگانی بزرگان شیراز را مطالعه کنند
این شهروندان یادآور می‌شوند که سازندگان چنین برنامه‌هایی باید زندگانی ملاصدرای شیرازی را مورد کاوش قرار دهند تا هویت واقعی مردم شیراز که سخت‌کوشی و نکته‌ای مقابل دیدگاه‌های سازندگان برنامه‌های طنز است را در مورد این شهر به‌صورت واقعی ببینند.
آنان اظهار می‌دارند که متصدیان چنین برنامه‌هایی نباید به صحبت‌های کوچه‌بازاری گوش بدهند و کافی است که نگاهی به تلاش‌های حافظ و سعدی شیرازی و آثار ماندگار آنان داشته باشند و باور کنند که چنین آثاری نمی‌تواند با آنچه این عزیزان رخوت و راحت‌طلبی شیرازی‌ها می‌دانند، نسبتی داشته باشد؛ نگاهی به بناهای های تاریخی موجود در این سرزمین نیز نشان از تلاشی کهن دارد که هر کس را توان انجام آن نیست.
برخی از مردمی که از موضوع گفت‌وگوی ما مطلع می‌شوند؛ خواستار توجه دادن سازندگان این برنامه‌ها به این نکته شدند که لازم نیست آنان نگاهی به گذشته شیراز داشته باشند؛ کافی است نگاهی به زندگانی شهدا و جانبازان و آزادگان این سرزمین، علماء و روحانیون برجسته این دیار، زندگی افرادی مانند دکتر خدادوست به‌عنوان چشم‌پزشک مطرح ایرانی، پیوندهای کبد و دیگر اعضای بدن که در شیراز انجام می‌شود و شخصیت‌های تلاشگر پزشکی، اساتید علمی و هنری، هنرمندان مطرح سینمایی که در کشور به مردم خدمت می‌کنند و موارد بسیار دیگر داشته باشند تا شاید اندکی به داشته‌های خود اضافه کنند و در برنامه‌سازی‌های خود مدنظر قرار دهند که مگر می‌توان بدون کار و تلاش چنین رتبه‌های ارزنده‌ای در سطح کشور و جهان کسب کرد؟
برنامه‌سازان تلویزیونی مهمان مردم خونگرم و سخت‌کوش شیراز شوند
مردم شیراز سازندگان برنامه‌های طنز تلویزیونی را به این نکته توجه می‌دهند که امروزه با گسترش فضای اطلاع‌رسانی می‌توانند به‌راحتی شهر شیراز را در فضای اینترنتی جستجو کنند و اطلاعات مفیدی از این شهر به دست آورند و علاوه بر این‌که مورد استفاده قرار می‌دهند؛ موجبات ناراحتی بخشی از مردم ایران را که با سخت‌کوشی و برای توسعه کشور خود در طی دوران‌های تاریخی تلاش کرده‌اند فراهم نیاورد.
آنان از چنین افرادی که برداشت‌های اشتباهی خود از مردم این خطه تاریخی را در قالب طنز به نمایش می‌گذارند و اما مایل هستند که به‌خوبی با واقعیت مردم شیراز آشنا شوند؛ دعوت می‌کنند از شیراز، نگین درخشان فرهنگ و تمدن ایران‌زمین و یکی از زیباترین و نام دارترین مناطق این سرزمین که مجموعه‌ای از تمدن باستانی و هویت ارزشمند کشور را در خود جای داده است دیدن کنند و چند روزی را مهمان مردم خونگرم، پرتلاش و مهربان شیراز باشند.
با هم بخندیم، به هم نخندیم
سازندگان برنامه‌های طنز و طنزپردازانی که در برنامه‌های مختلف به ایفای نقش می‌پردازند حتماً بامعنای کلمه طنز آشنایی دارند و تفاوت آن با هجو را متوجه می‌شوند.
قصد هجو، مسخره کردن، تخریب و یا ریشخند کسی است و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان رویکرد اصلاح‌طلبانه بر آن متصور شد؛ اما طنزپرداز معمولاً در طنز رویکرد اصلاح‌طلبی اجتماعی را دنبال می‌کند و با زبانی خوش سعی در بیان و اصلاح آن دارد.
بیایید در رفتار و کردارهای خود به‌گونه‌ای رفتار کنیم که باعث رنجش همنوعان خود نشویم و در یک‌کلام باهم بخندیم و به هم نخندیم.


کد مطلب: 18328

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18328/طنزپردازان-هنجارهای-جامعه-رعایت-کنند-مردم-شیراز-برنامه-سازان-طنز-گلایه

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir