عضو هیأت‌رئیسه کانون زنان بازرگان ایران مطرح کرد

ارائه تسهیلات و مشوق‌ها ابتدا به آقایان، به ضرر بانوان کارآفرین/ زنان کارآفرین، سردمداران صبور اقتصادی کشور

15 آذر 1396 ساعت 13:10

عضو هیأت‌رئیسه کانون زنان بازرگان ایران گفت: تسهیلات در سطح ملی که به فعالین اقتصادی در استان‌ها تعلق می‌گیرد، اول به آقایان و بعد به بانوان فعال اقتصادی تخصیص داده می‌شود.


به گزارش "حافظ نیوزمریم نصیری گفت: کانون ملی زنان بازرگان کشور کانونی است که بر فعالیت‌های اقتصادی زنان بازرگان که دارای کارت بازرگانی هستند و فعالین اقتصادی کارآفرین، تمرکز دارد و برای شرایط مناسب ورود این افراد به عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی بستر را فراهم می‌کند.
وی تصریح کرد: همراهی کردن بانوان بازرگان از طریق کلاس‌های آموزشی، مشاوره، برگزاری همایش‌ها و برقراری ارتباط مؤثر بین زنان فعال در سراسر کشور و استفاده از تجربیات مفید آن‌ها از فعالیت‌هایی است که کانون ملی انجام می‌دهد.
عضو هیأت‌رئیسه کانون زنان بازرگان ایران با اشاره به 18 مرکز فعال کانون زنان بازرگان در سطح کشور مطرح کرد: کانون زنان بازرگان مازندران نیز یکی از مراکز فعال است که این کانون در حوزه‌های مختلف اقتصادی شامل صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی فعالیت می‌کند.
نصیری بابیان اینکه اهدافی که در کانون ملی بازرگان زنان کشور تبیین می‌گردد، به‌صورت جزئی در استان‌ها پوشش داده‌ می‌شود، خاطرنشان کرد: فعالیت اقتصادی بانوان بسیار وسیع است، در مازندران نسبت به طبیعتی که وجود دارد، درزمینه‌ی گردشگری، کشاورزی و فرآوری کشاورزی، صنایع و تجارت و شعبه‌های دیگر زنان فعال هستند.
وی بابیان اینکه مشکلات در بخش اقتصادی قابل‌تفکیک نیست ولی مشکلات زنان در این بخش‌ها بسیار فراتر از مشکلات در بخش آقایان است، گفت: تعرفه و شرایط بین بازرگانان به‌صورت مشترک است، اما محدودیت‌های بسیار زیادی برای زنان فعال اقتصادی به دلیل اینکه از امکاناتی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، نمی‌توانند بهره کافی را بگیرند و شرایط به‌صورت یکسان نیست، وجود دارد.
رئیس کانون زنان بازرگان مازندران مطرح کرد: تسهیلات در سطح ملی که به فعالین اقتصادی در استان‌ها تعلق می‌گیرد، اول به آقایان تخصیص داده می‌شود و همچنین بانک‌ها ترجیح می‌دهند اول به آقایان تسهیلات دهند.
نصیری بابیان اینکه زن‌ها به‌اندازه‌ی مردان تلاش می‌کنند اما در زمان ارائه تسهیلات و مشوق‌ها اول آقایان دیده می‌شوند، تصریح کرد: دولت از زنان حمایت می‌کند اما این حمایت‌ها متمرکز بر بخش زنان آسیب‌پذیر است؛ وام‌های کم‌بهره و مشوق‌های دیگر به زنان این حوزه تخصیص داده می‌شود.
وی بیان کرد: زنان کارآفرین به اسم فعالین اقتصادی، سردمداران صبور اقتصادی کشور هستند که پابه‌پای مردان چرخ اقتصاد را می‌گردانند و باوجود همه‌ی مشکلات کسی صدای آن‌ها را نمی‌شنود و نه زن آسیب‌پذیر هستند که از حمایت‌های لازم استفاده کنند و نه مرد که بتوانند در عرصه رقابت از تسهیلات بهره‌مند شوند.
این مقام مسؤول بابیان اینکه دولت باید بخشی از بسته‌های مشوق حمایت از تولید و صادرات را مختص به زنان فعال اقتصادی بداند، ادامه داد: تسهیلات و بسته‌های مشوق چه در حوزه گردشگری و بوم‌گردی و چه در حوزه تولید فقط ظاهر مناسب دارند، زمانی که برای دریافت مشوق‌ها اقدام می‌کنید، متوجه می‌شوید که منافع بانک بر همه‌ی امور ارجحیت دارد.
نصیری با اشاره به اهمیت سرمایه در گردش برای تولیدکننده با درصد پایین، خاطرنشان کرد: مسؤولین برای خروج از این بحران و حمایت از تولیدکننده باید مشکل بخش بازار صادراتی را حل کنند.
وی بابیان اینکه در بخش تولید به‌سختی ارزش‌افزوده را تولید می‌کنیم، مطرح کرد: تسهیلات فقط پول دادن نیست، باید تمهیداتی برای مشکلاتی پایه‌ای مثل اداره برق و گاز و آب نیز در نظر بگیرند.
رئیس کانون زنان بازرگان مازندران مشکلات در بخش زنان را شکننده‌تر دانست و افزود: زنان علاوه بر اینکه نمی‌توانند از تسهیلات استفاده کنند، با مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز روبه‌رو هستند.
نصیری گفت: تا به امروز سهم خاصی برای حضور زنان در حوزه فعالیت اقتصادی مشخص نشده و قوانین نیز بازدارنده نبوده، ولی عملاً در واقعیت تعداد زنان فعال به دلیل چالش‌ها و فراز و نشیب‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شوند، به تعداد انگشتان دست می‌رسد.
وی تصریح کرد: در نظر گرفتن 30 درصد سهم برای زنان با توجه به اینکه سهم‌بندی مسئله خوشایندی نیست، اما بازهم امیدوار می‌شویم که حداقل سهمیه‌ای مشخص می‌شود، البته هنوز این سهم‌بندی‌ها نیز در حد حرف است و باید در ارائه تسهیلات به آن عمل شود.


کد مطلب: 18354

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18354/ارائه-تسهیلات-مشوق-ها-ابتدا-آقایان-ضرر-بانوان-کارآفرین-زنان-سردمداران-صبور-اقتصادی-کشور

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir