در مراسم روز دانشجو دانشگاه شیراز مطرح شد؛

نگاه سیاسی در دانشگاه باعث مرگ علمی شده /مردم از دعواهای زرگری میان احزاب خسته شده اند/یک سال گذشت و دانشگاه شیراز هنوز با سرپرست اداره می شود/دانشجو زیر بار استکبار کمر خم نمیکند

15 آذر 1396 ساعت 14:37

مراسم روز دانشجو در تالار رازی دانشکده نفت و گاز دانشگاه شیراز به میزبانی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور استاندار فارس، شهردار شیراز و ریاست دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی و تعداد کثیری از اساتید و دانشجویان دانشگاه های شیراز برگزارشد.


به گزارش "حافظ نیوزمراسم روز دانشجو در تالار رازی دانشکده نفت و گاز دانشگاه شیراز به میزبانی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور استاندار فارس، شهردار شیراز و ریاست دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی و تعداد کثیری از اساتید و دانشجویان دانشگاه های شیراز برگزارشد.در ابتدای مراسم دانشجویان از تشکل های مختلف دانشگاه های شیراز به پشت تریبون رفتند و به بیان دیدگاه ها و مسائل خود، تشکل مطبوع و جامعه پرداختند.
مسئول بسیج دانشگاه شیراز ضمن خوش آمدگویی به استاندار فارس برای اولین حضور در جمع کثیر دانشجویان و سایر مسئولان، اساتید و دانشجویان بیان داشت: بسیج دانشجویی به دنبال شناخت نیازهای انقلاب، رفع آن ها، حفظ انقلاب در دانشگاه و کمک به دانشجو بعنوان نیرو و امیدهای این نهضت است.
وی خطاب به مسئولینی که به دنبال تصمیم گیری کلان برای دانشگاه ها هستند گفت: شاید بد نباشد گاهی برای دوای درد دا دانشجو، نگاه خرد و ریز نیز داشته باشیم، نمی دانم تا به حال اینگونه دیده اید؟
خدادادی در ادامه به بیان تعدادی از مشکلات دانشجویان پرداخت و عنوان داشت: خوابگاه های دانشجویی، غذای سلف دانشگاه را دیده اید؟ از امکانات تفریحی و ورزشی در دانشگاه ها به عنوان محل زندگی دانشجو از نزدیک دیده اید؟
وی ادامه داد: دانشگاه یگانه سرمایه کشور است که می تواند به لحاظ علمی در درجه اول و به لحاظ اقتصادی در درجه دوم نقش ایفا کند.
این فعال دانشجویی به بحث مقالات چاپ شده در دانشگاه ها پرداخت و گفت: حجم مقالات و پایان نامه های دانشجویی در مقاطع مختلف بسیار زیاد است اما آیا مقالات پس از چاپ و کسب رتبه در کجای جامعه جاری و ساری می شوند؟
خدادادی از نگاه سیاسی به جذب در هیئات علمی گفت و افزود: می گوییم تخصص و تعهد هر دو بال لازم برای پیشرفت فضای علمی است در حالیکه گاها نگاه سیاسی بر این قضیه غالب می شود که یعنی مرگ علمی.
امید دستیار به توضیح پیرامون جنبش دانشجویی پرداخت و گفت: جنبش دانشجویی به عنوان یک نهاد مدنی و آزاد اندیش همواره برای اصلاح شرایط و پیشرفت و تعالی، محور مطالبه گری و آگاه بخشی جامعه بوده است.
دبیر جامعه اسلامی امید دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: متاسفانه سال گذشته شاهد بودیم عده ای سعی در تغییر ماهیت روز دانشجو داشته و با برگزاری مراسمات غیر مرتبط سعی در تحریف مطالبات دانشجویی داشتند.
وی ضمن تبریک به انتخاب استاندار فارس عناون داشت: امیدواریم در سال های آتی شاهد پیشرفت هرچه بیشتر استان فارس در زمان مدیریت ایشان باشیم و بیش از گذشته به بحث توریست تاریخی در کنار توریست مذهبی نگاه شود.
این فعال دانشجویی اصلاح طلب از استاندار و معاون سیاسی اجتماعی وی بابت تلاش در راستای تغییر در ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز سپاس گزاری کرد و افزود: هنوز شاهد تدوام نگاه امنیتی و حراستی در دانشگاه هستیم و هنوز کسانی که برای تقابل با نیروهای حامی دولت کمر همت بسته اند، در این دانشگاه مشغول به کار هستند.
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از همان ابتدا با اعتماد به نفس بالا و خطاب به استاندار گفت: امروز دعواهای سیاسی مردم را نسبت به انقلاب نا امید کرده است، مردم دیگر از دعوای زرگری میان احزاب و مسئولین خسته شده اند.
علیرضا رحیمی در تقبیح مدعیان آزاد اندیشی عنوان کرد: چندی نگذشته که ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز تغییر کرده است، در همین مدت کسانی که داعیه آزاد اندیشی و روشنفکری دارند، مدام فشار می آورند که آقای دکتر بهادر توقع ما چنین بود، چنان بود.
وی ادامه داد: مشکل امروز مردم ما سلامت و درمان است و مشکلات مالی دانشگاه علوم پزشکی شیراز جز اینکه پتکی بر سر مدیریت قبلی باشد، هیچ تاثیر دیگری ندارد.
فعال دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نمایندگان مجلس را خطاب قرار داد و اظهار کرد: نمایندگان مجلسی که تمام فکر و ذکرشان این است که چگونه مدیریت دانشگاه ها را بچینند و تفکرات خود را در دانشگاه ها مهندسی کنند، آیا این افراد به فکر مردم هستند؟ به فکر مستضعفین و حاشیه نشین ها هستند؟
رحیمی افزود: آقای نماینده مجلسی که نامه می زند و تغییر در ریاست دانشگاه علوم پزشکی را تبریک می گوید، چند بار نامه زده و از وضع بیکاری استان، مشکلات زیست محیطی آن گفته است؟
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آخر بیان کرد: ما از نمایندگانی که دغدغه آن ها وارد کردن مشاور فرهنگی از خارج کشور باشد توقعی نداریم اما از شمایی که آمدید و جو سیاسی را شکستید، همایش های دورهمی و خوش گذرانی را تعطیل کردید توقع داریم که در مدتی که نماینده عالی دولت در استان هستید، به داد مردم برسید و برای مردم کار کنید.
شاه رضایی بعنوان دبیر تشکل فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز گفت: معمولا در هر انتخابات به امید بهبود اوضاع، دانشجویان پا به عرصه می گذارند اما بعد از انتخابات مجبور به عقبگرد می شوند.
وی به بحث اداره دانشگاه شیراز پرداخت و گفت: از بازنشستگی دکتر ارشاد حدود یک سال می گذرد اما هنوز دانشگاه با سرپرست اداره می شود و این مسئله باعث می شود روند پیشرفت و برنامه ریزی برای دانشگاه با توجه به محدودیت های سرپرستی کند شود.
نماینده دانشجویان موسسات آموزش عالی و غیر انتفاعی عنوان کرد: ما دانشجویان در هر رشته و دانشگاهی که تحصیل کنیم ، و از هر طیف و طبقه ای که وارد گستره بزرگ دانشجویی و دانش پژوهی شده باشیم، اولین هدفی که دنباله روی آن بوده ایم ، طی کردن پله های ترقی علمی بوده است.
سیده زهرا ضرغامی گفت: ما دریافته ایم که دانشجو تنها در جستجوی دانش نیست؛ دانشجو سفیر صلحی است که وجودش آغشته به بوی علم و استکبار ستیزی است .
وی ادامه داد: دانشجو نیروی ذخیره شده ی جامعه است، دانشجو مزه تحریم را چشیده ،ولی زیر بار استکبارهای جهانی نرفته ،دانشجو بر خاک خرابه های تحریم زانو نزده ، دانشجو دست به دست همت و تلاش داده و راه را از نو ساخته است.
این فعال دانشجویی بیان کرد: ما دانشجویان ذکاوت به خرج داده و می دانیم که روز ، روز گلوله نیست ، امروزه دست استکبار بر پرونده جنگ نرم فرود آمده است.
وی اظهار داشت: ما دانشجویان خوب میدانیم چشم مسئولین و صاحب منصبانمان بر دستهای ما نظر می اندازد اما کار دانشجو را سخت نکنیم دانشجو تمام تلاش و نیرویش را برای آزادسازی ذره به ذره ی انرژی این کشور صرف کرده برای دانشجو وقت خرج کنیم وقت خرج کنیم زیرا رسالت بزرگی بر دوشش نهاده ایم انرژی بگذاریم زیرا که اگر همین دانشجو بی سواد و بی مسئولیت و کارنابلد بشود، کار اداره ی جامعه ما لنگ می شود دانشجوی امروز،مدیر فرداست.
ضرغامی افزود: ما دانشجویان زیر بار استکبار کمر خم نمیکنیم اگر دستهای شما حمایت کننده ما باشد، ما درک کرده ایم که اگر روزی خلاف قوانین و احترامات کشورمان عمل کردند، قلم بر زمین نهاده و مشت گره کنیم؛ ما پیروان مصطفی بزرگ نیا ، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی هستیم.
این فعال دانشجویی درخصوص دانشجویان موسسات غیر انتفاعی و توقعاتشان گفت: ما دانشجویان موسسات غیرانتفاعی تمام تلاشمان را برای حضور در همه ی عرصه های جامعه متمرکز کرده ایم، ما دانشجویان موسسات غیر انتفاعی بسیاری از اولین ها را رقم زده ایم، مقالاتمان، طرح هایمان، رتبه های علمیمان و حال فرصتی میخواهیم برای دیده شدن فارغ از دید کج دار و مریز غیرانتفاعی بودنمان، ما فرصتی می خواهیم که حضورمان در برنامه های فرهنگی و سیاسی پر رنگ شود، ما به دستان گرم شما مسئولین برای دیده شدن استعداد های دانشجویان در موسسات غیر انتفاعی نیاز مندیم...ما فرصت آزادی عمل میخواهیم.
منیره ثابت نیا، نماینده دانشگاه فرهنگیان از اهمیت این دانشگاه و قدمت آن گفت: دانشگاه فرهنگیان قریب صد سال است که به تربیت معلمانی دلسوز می پردازد، معلمانی در تراز انقلاب که ان شاالله به تواند نسل هایی را برای ایران اسلامی تربیت کند که موجب پیشرفت و ترقی شوند.
وی مهم ترین مشکل این دانشگاه ها را کمبود فضای آموزشی و نامناسب بودن جو دانست.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ابتدای سخنان دانشگاه را میدان جنگ دانست و گفت: اکنون میان کشورها جنگ است و رسالت ما پیروزی است و اگر به سلاح علم مسلح نباشیم، ره به جایی نخواهیم نبرد، چه بخواهیم چه نخواهیم این جنگ وجود دارد.
وی در اهمیت علم و دانش در اسلام عنوان کرد: در هیچ دینی به اندازه اسلام به دانش و تفکر اهمیت داده نشده است و علم دنیا از مسلمانان پاگرفته است اما اکنون خودمان عقب افتاده ایم.
بهادر از اتحاد و وحدت برای پیشرفت گفت و اظهار داشت: جلوگیری از روبروی هم قرار گرفتن و تقابل کاری از پیش نخواهیم برد، می بایست کار تیمی را یاد بگیریم، در کنارهم کار کنیم و وحدت داشته باشیم.
این مقام مسئول قول مساعدت به تمامی گروه ها داد و بیان داشت: قول می دهم در کارها از همه استفاده کنم و هیچ فرد یا گروهی حذف نخواهند شد زیرا که حذف هیچ گروهی به نفه هیچ کس نیست و در چارچوب قوانین قول می دهم تمام و کمال با همه همکاری لازم را داشته باشیم.
وی در توصیه ای به دانشجویان گفت: بیایید این شور و نشاط دانشجویی و جوانی را در خدمت بیماران بگماریم.
بهادر در آخر از مسئولان درخواست کرد که: از همه مسئولان می خواهم زمینه های لازم مثل بودجه های علمی آموزشی را پیگیری کنند و از اسرافات و ریخت و پاش ها در خدمت علم استفاده شود.
سرپرست دانشگاه شیراز در خصوص روز دانشجو بیان کرد: روز دانشجو روز شهادت سه ستاره درخشانی است که نشان دهنده عزت ملت ایران است.
وی از اعتماد به جوانان گفت و افزود: اعتماد به جوانان، آینده ما را می سازد.


کد مطلب: 18360

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18360/نگاه-سیاسی-دانشگاه-باعث-مرگ-علمی-شده-مردم-دعواهای-زرگری-میان-احزاب-خسته-اند-یک-سال-گذشت-شیراز-هنوز-سرپرست-اداره-می-شود-دانشجو-زیر-بار-استکبار-کمر-خم-نمیکند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir