۰
plusresetminus
در نشست خبری دبیران تشکل های دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح شد؛

به روز دانشجو نگاه مناسبتی نداشته باشیم / توجه بیش از پیش به مباحث علمی / قدم نخست؛ وجود فضای باز سیاسی / ورود تخصصی تشکل ها در مباحث مطالبه گری

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۴
به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نشست خبری مسئولین تشکل های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی با عنوان " ایران را می سازیم " با توجه به نزدیکی روز دانشجو برگزار شد.
به روز دانشجو نگاه مناسبتی نداشته باشیم / توجه بیش از پیش به مباحث علمی / قدم نخست؛ وجود فضای باز سیاسی / ورود تخصصی تشکل ها در مباحث مطالبه گری
به گزارش "حافظ نیوز" و به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نشست خبری مسئولین تشکل های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی با عنوان " ایران را می سازیم " با توجه به نزدیکی روز دانشجو برگزار شد.

به روز دانشجو نگاه مناسبتی نداشته باشیم
علی رضا رحیمی در توضیح جنبش دانشجویی و فضای حاکم بر آن گفت: در سالیان اخیر سخن گفتن درباره جنبش دانشجویی تناقضی نهفته دارد، با گسترش فناوری اطلاعات و محدود شدن مطالعه به فضای مجازی و کاهش مطالعه کتاب به ویژه در میان دانشجویان، دچار تناقضی شده ایم که آیا جنبش دانشجویی داریم یا سکون دانشجویی؟! امروزه دانشجوها همچون گذشته پیشران جامعه هستند یا به توجیه کنندگان حکومت و نردبان احزاب تبدیل شده اند.
 
وی  عنوان کرد: به قول مرحوم امام اگر من اشتباهی می کنم شما مردم جامعه هستید که باید آن را تصحیح کنید و جلودار این امر دانشجویان بوده اند و هم اکنون نیز باید باشند.
 
رحیمی در مورد اصلی ترین معضل جنبش دانشجویی بیان کرد: اصلی ترین معضل جنبش دانشجویی، معضل داشتن اطلاعات فراوان بدون یک چارچوب و نظام فکری خاص است و این باعث می شود در بحث ها و مناظرات دانشجویی نتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.
 
وی پیرامون رسالت دانشجویی گفت: از نظر بنده رسالت دانشجو در وهله اول خودسازی است و در وهله دوم اینکه بتواند بودن خود را به جامعه برساند و بداند کجا انتقاد کند، چه انتقادی بکند.
 
فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: امروز می بینیم که تشکل ها به سمت خروجی محوری رفتند و نه نیرو محوری، یعنی تربیت نیرو و کادر سازی زیاد دیده نشده است و این یک ضعف عمده تشکل های دانشجویی است.
 
وی درخصوص مناسبتی شدن روز دانشجو اظهار داشت: روز دانشجو را مناسبتی نگاه نکنیم، هرسال فقط 16 آذر بخواهیم صدای دانشجو و مطالباتش را بشنویم و البته این به خود دانشجویان نیز مرتبط است که در طول سال در یک چارچوب خاص اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشند، ضمن اینکه مسئولین کشور هم باید در تمام طول سال از نظرات کارشناسی شده دانشجویان استفاده کنند.

توجه بیش از پیش به مباحث علمی
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز درمورد برتری جوامع بر یکدیگر گفت: هر جامعه ای که می خواهد برتر باشد باید در بحث علمی خود را تقویت کند و در این عرصه دانشجو نقش اصلی را بر عهده دارد.
 
سجاد رضایی تربیت نیروی علمی مناسب را بای جامعه ضروری دانست و بیان کرد: اگر می خواهیم روز به روز پیشرفت کنیم و حرکتی رو به جلو داشته باشیم می بایست به تربیت مدیرانی عالم و کاربلد بپردازیم و از بازیچه سیاسی شدن آن ها جلوگیری کنیم.
 
وی تبیین آرمان های انقلاب را وظیفه دانشجویان اعلام کرد و اظهار داشت: برای تبیین آرمان ها باید شور انقلابی را به شعور انقلابی تبدیل کرد و تقابلی صحیحی با تهاجم فرهنگی صورت پذیرد.
 
این فعال دانشجویی بی توجهی دانشجویان نسبت به وظایفشان را زنگ خطر جامعه عنوان کرد.
سجاد رضایی  با اشاره به‌اینکه دانشجویان وابسته درحوزه تشکل‌های دانشجویی جایی ندارند، گفت: دانشجویی با بنیه علمی که در صدد ساخت ایرانی آباد است هیچگاه‌ وابستگی را نمی پذیرید وآن را درزندگی سیاسی خود وارد نمی‌کند.
 
وی هم چنین گفت: تعریف اصلی تشکل دانشجویی پیشگامی در عرصه علم است و می بایست یک تشکل دانشجویی وظیفه ساماندهی دانشجویان جهت نیل به اهداف و آرمان ها را بر عهده بگیرد.

قدم نخست؛ وجود فضای باز سیاسی
دبیر انجمن اسلامی امید دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای پیشرفت جامعه عنوان کرد: بر نواقص جامعه اشراف کامل پیدا کنیم و با علم و آگاهی راه کار مناسب برای مقابله با آن را پیدا کنیم.
وی پیش نیاز کارهای کارشناسی برای یافتن راه حل مشکلات را اینگونه بیان کرد: در درجه اول آزادی کامل برای بیان نواقص در حوزه های مختلف نیاز داریم.
 
دبیرانجمن اسلامی امید دانشگاه‌علوم پزشکی شیراز در ادامه این گفت‌وگو افزود: سیاسی کاری و افراطی‌گری جلوی نقد را گرفته و مشکل بسیاری را برجامعه اسلامی تحمیل می‌کند.
 
این فعال دانشجویی اضافه کرد: دانشجو باید بتواند با نظارت خود جلوی فسادهای مدیریتی را بگیرد و آگاهی سازی های لازم را در سطح جامعه و دانشگاه انجام دهد.
 
وی در توصیف تشکل های سیاسی فرهنگی اظهار داشت: یک تشکل سیاسی فرهنگی باید از دل دانشگاه و دانشجو بیرون بیاید و نسبت به شرایط جامعه و دانشگاه آگاهی ببخشد، نسبت به مسائل پیرامونش دغدغه مند باشد و برای رفع آن ها تلاش کند.
 
دستیار شرط لازم برای ایفای وظایف دانشجو را اینگونه بیان کرد: در قدم نخست وجود فضای باز سیاسی که دانشجویان بتوانند آزادانه دیدگاه های خود را بیان کنند، لازم است.
 
وی از عدم تقابل گروه های سیاسی گفت و عناون داشت: زمانی که شرایط تقابلی ایجاد نشود و هرگروه بتواند آزادانه مسیر خود را طی کند، شاهد شکوفایی جامعه و پرورش مدیران آینده خواهیم بود.

ورود تخصصی تشکل ها در مباحث مطالبه گری
جانشین مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی شیراز دو رویکرد برای روز دانشجو درنظر گرفت و گفت: 16 آذر نماد واقعی استکبارستیزی است، استکبار باعث می شود آزادی خفه شود و وقتی آزادی نباشد دیگری صحبتی از تشکل ها و وظایفشان وجود نخواهد داشت.
 
وی پیرامون آزادی عنوان کرد: آزادی زمینه های مختلفی دارد که مقدمه همه آن ها آزادی اندیشه است، نبود آزاد اندیشه باعث می شود دانشجو نصفی از جامعه که نظری مخالف او دارند را دشمن بپندارد.
 
وحید طیبی دومین رویکرد روز دانشجو را مطالبه گری دانست و اظهار داشت: تشکل ها باید به صورت تخصصی در موضوعات ورود کنند و این امر کمک زیادی به حل مشکلات به صورت تخصصی می کند.
وی ادامه داد: دانشجو اگر نتواند نظرات مخالف را به پذیرید در نتیجه بی‌منطق، پرخاشگرو از آرمان‌های انقلاب دور می‌شود.
خبرنگار: محمد صادقی
 
کد مطلب : ۱۸۳۶۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما