۰
plusresetminus
دبیر نقالی بنیاد فردوسی در غرفه حافظ نیوز در نمایشگاه بین المللی

شیراز از پتانسیل بالایی در زمینه نقالی برخوردار است

تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۰
دبیر کانون نقالی و پرده خوانی بنیاد فردوسی با حضور در غرفه سایت خبری تحلیلی حافظ نیوز در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب گفت وگویی صمیمانه را با اعضای هیئت تحریریه این سایت خبری داشت.
شیراز از پتانسیل بالایی در زمینه نقالی برخوردار است
به گزارش "حافظ نیوزدبیر کانون نقالی و پرده خوانی بنیاد فردوسی با حضور در غرفه سایت خبری تحلیلی حافظ نیوز در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب گفت وگویی صمیمانه را با اعضای هیئت تحریریه این سایت خبری داشت که در ادامه می خوانید:
 
  • *خودتان را معرفی بفرمایید.
مسعود نوری فر، دبیر کانون نقالی، پرده خوانی و شاهنامه خوانی بنیاد فردوسی و دبیر بنیاد فردوسی شاخه کاشان هستم و افتخار این را دارم که همشهری سهراب سپهری و اهل کاشان هستم. بنده 17 سال است که در حوزه هنرهای نمایشی فعالیت می کنم که از این سال ها حدود 5 الی 6 سال را در حوزه نقل مشغول فعالیت هستم.
  • *درمورد بنیاد فردوسی و فعالیت های آن بیشتر توضیح بدهید.
بنیاد فردوسی دوازده سال است که در ایران فعالیت می کند، بنیاد یک سازمان مردم نهاد است که در تراز یک ارگان دولتی توانسته خود را بالا بیاورد بدون اینکه کم ترین بودجه ای را از سمت وسوی دولت به آن تزریق شود. البته گفتنی است که برخی از برنامه ها را با همکاری بعضی ارگان ها انجام داده ایم اما تنها بودجه ای را جهت برگزاری صرف همان برنامه داده اند.
بنیاد فردوسی در این دوازده سال کارنامه پرباری را از خود به جای گذاشته است، از فعالیت های برون مرزی تا فعالیت هایی در شهرهای مختلف درون کشور است.
بنیاد فردوسی در کشور 7 دفتر نمایندگی دارد؛ کاشان، تهران، شیراز، ایلام، ابرکوه یزد، کرمان و مشهد که فعالیت های خود را به صورت مستمر خواهند داشت.
بنیاد اساسنامه ای کامل و پرمحتوا را دارد که اجازه می دهد به دفاتر در حوزه های مختلف فرهنگی به فعالیت بپردازند.
ما جشنواره ای را برای احیای هنر فاخر نقالی و پرده خوانی با نام ضرب و نقل راه انداخته ایم  و تاکنون توانستیم دو دوره از آن را برگزار کنیم که اولین دوره آن در شیراز بود و دومین دوره آن امسال در کاشان برگزار کردیم.
با توجه به پتانسیل خوبی که در این شهر موجود است، ما بر آنیم که در شیراز نیز جشنواره نقالی را برگزار کنیم و ان شاالله تلاش خواهیم کرد که یک جشنواره کشوری را نیز در این جا برگزار کنیم.
  • *نقل و نقالی از هنر های مغفول مانده ایست که نیاز به توجه ای ویژه دارد، درمورد فعالیت های بنیاد در زمینه نقالی توضیح بفرمایید.
ما در بنیاد فردوسی و مشخصا کانون نقالی بر آنیم که طی ثبت هنر نقالی در یونسکو به تاریخ 2011 میلادی
همانطور که می دانید در سال 2011 هنر نقالی ثبت سازمان یونسکو شد. ایران در جریان آن ثبت و طبق سند تعهد آوری که امضا کرده است، می بایست حداقل در پنج نقطه از ایران، پنج پایگاه برای آموزش های نقل و نقالی برای احیا و ترویج آن تاسیس نماید.
من بنا به مسئولیتی که در بنیاد فردوسی داشتم، گفته شد که یک سری از فعالیت ها می بایست صورت پذیرد، پیشنهاد تاسیس سراهای نقالی را به دبیر بنیاد دادم، پس از پذیرش ایشان، آیین نامه های لازم را تنظیم کردیم، برنامه ریزی های آن را انجام دادیم و نخستین سرای نقالی بنیاد فردوسی و ایران در کاشان افتتاح شد، دومین آن در شهر ابرکوه یزد و دیروز هم در شیراز افتخار آن را داشتیم که دفتر نمایندگی بنیاد فردوسی استان فارس به همراه سرای نقالی فارس را افتتاح کنیم.
خبرنگار: محمد صادقی
کد مطلب : ۱۸۴۲۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما