۰
plusresetminus

نیم جمله ای که نباید به این زودی ها فراموش شود!

تاریخ انتشارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۴
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که یکی از اصلی ترین طرف های مذاکرات برجام بوده، به صراحت می گوید: "دولت ایران برجام را برای مناقشات داخلی می خواست!"
نیم جمله ای که نباید به این زودی ها فراموش شود!
به گزارش "حافظ نیوزدقیقا از زمان حصول توافق برجام تا امروز، این توافق خط قرمز اصلی دولت تدبیر و امید بوده و طی این سالها، هر کس به نحوی در نقد آن سخن گفته گویی به منافع ملی ایرانیان حمله کرده و با انواع و اقسام اتهامات نظیر دلواپس و یا کاسب تحریم و یا جنگ طلب مورد هجمه قرار گرفته است. اما روز گذشته خبری منتشر شد که متاسفانه کمتر رسانه ای در سطح کشور ترجیح داد به آن بپردازد و پای هزینه های احتمالی آن نیز بایستد!
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که یکی از اصلی ترین طرف های مذاکرات برجام بوده، به صراحت می گوید: "دولت ایران برجام را برای مناقشات داخلی می خواست!" موگرینی در ادامه این گفتگو می گوید: "در بخش مقدمه توافق هسته‌ای ایران «نیم‌جمله‌ای» با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر است که این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است."  
وی در ادامه توضیح می دهد که "در بخش مقدمه این توافق 104 صفحه‌ای، نه در یکی از بندهای آن یک ارجاع در حد یک نیم‌جمله با این مضمون وجود دارد؛ این توافق می‌تواند مسیر را برای نوع دیگری از تعامل یا تعاملی سازنده‌تر در منطقه فراهم کند و زیربنای آن را ایجاد کند. آن جمله به درخواست ایران گنجانده شد."
حال به یک سال پیش و یا چند ماه پیش بازگردیم. اگر یکی از منتقدین داخلی برجام ادعا می کرد که حسن روحانی برای آنکه دهان منتقدان داخلی اش را ببندد این نیم جمله را در توافق برجام گنجانده با چه اتهاماتی روبرو می شد؟ آیا غیر از این بود که ظریف و یا دیگر مسئولان دستگاه دیپلماسی وی را دروغگو خطاب می کردند؟ اما مهمتر از این مسئله، توجه به این نکته است که چرا موگرینی این مسئله را افشا کرده است؟ آیا وی می خواسته موقعیت طرف ایرانی اش را در داخل کشور متزلزل کند و یا اینکه اتفاقا با هدف حمایت از دولت تدبیر و امید این سخن را گفته است؟
موگرینی در ادامه این گفتگو به نوعی هدف اصلی خود از این افشاگری را عنوان می کند و می گوید: "مسئولان ایرانی قصد داشتند از این توافق به عنوان روشی برای درخواست مجوز از مردم و افکار عمومی خودشان جهت تعامل با سایر جهان استفاده کنند و آنها این کار را در چارچوب یک منازعه سیاسی انجام می‌دادند... تضعیف برجام و اجرای کامل توافق هسته‌ای، آن کسانی در صحنه سیاسی ایران که به روش خودشان در تلاش برای گشایش و تعامل با سایر دنیا هستند را نیز تضعیف خواهد کرد..."
در واقع موگرینی در این سخنان، به زبان بی زبانی دارد به سران کشورهای اروپایی می گوید اگر توافق برجام شکست بخورد، آن کسی که در ایران طرفدار مذاکره با آمریکا و اروپا بوده دیگر جایگاهش را در میان مردم کشورش از دست می دهد و ایرانی ها از آن رویگردان خواهند شد. بنابراین، امروز حتی اتحادیه اروپا نیز دریافته است که شکست برجام یعنی سقوط محبوبیت مردمی حسن روحانی و دولت تدبیر و امید و برای آنکه این سقوط آزاد و رویگردانی عمومی اتفاق نیفتد، همه تصمیم گرفته اند برجام را به سرمنزل مقصود برسانند.
اما واقعیت ماجرا این است که حتی اگر تمام بندهای توافق هسته ای نیز اجرا شود، باز هم رویگردانی مردم از دولت تدبیر و امید اتفاقی اجتناب ناپذیر است چرا که این توافق نمی تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و چرخ های از حرکت ایستاده کارخانجات را به حرکت درآورد و یا مشکل مسکن را حل کند و یا در وضع اشتغال جوانان تحولی بیافریند و ...
در واقع بزرگترین اشتباه حسن روحانی آن بود که همه مقدرات دولتش را به برجام گره زد و سطح توقعات مردم از آن را به حدی بالا برد که حالا دیگر همه از برجام انتظار معجزه دارند! و توضیح این مسئله که برجام قرار نیست مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را حل کند، برای دولت و حامیان رسانه ایش دیر شده و این تنها به دلیل همان نیم جمله ای است که دستگاه دیپلماسی دولت آن را در مقدمه توافق برجام گنجاند و با تمسک به آن بر دهان منتقدان داخلی مهر زد؛ نیم جمله ای که می گوید: (برجام زیربنای گفت‌وگوی ایران با دنیا درباره همه مسائل است...)
کد مطلب : ۱۸۴۳۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما