میراث شوم #بنی_صدر

2 دی 1396 ساعت 19:47

مطابق اصل ۱۲۲ #قانون_اساسی، #رئیس_جمهور در حدود اختيارات‏ و وظايفی كه‏ به‏ موجب‏ قانون‏ اساسی و يا قوانين‏ عادی به‏ عهده‏ دارد در برابر #ملت‏ و #رهبر و #مجلس‏ شورای اسلامی مسئول‏ است‏.


"حافظ نیوز" // مطابق اصل ۱۲۲ #قانون_اساسی، #رئیس_جمهور در حدود اختيارات‏ و وظايفی كه‏ به‏ موجب‏ قانون‏ اساسی و يا قوانين‏ عادی به‏ عهده‏ دارد در برابر #ملت‏ و #رهبر و #مجلس‏ شورای اسلامی مسئول‏ است‏. فلذا رئیس جمهور طبق اصول مختلف قانون اساسی  در برابر #حقوق_ملت نظیر لزوم تهیه آموزش‌و‌پرورش رایگان، ایجاد امکانات عادلانه، ایجاد مسکن برای هر خانوار ایرانی، ایجاد بیمه عمومی و تامین اجتماعی، خودکفایی کشور و... مقابل ملت مسوول است، وی در مقابل مجلس به جهت لزوم اجرای #قانون مسوول بوده و مقابل رهبری به موجب لزوم اجرای #سیاستهای_کلی_نظام مسوول است. فلذا رئیس جمهور وظیفه دارد خط مشی و برنامه خود را مطابق با حقوق ملت، سیاست‌های کلی نظام و قوانین مصوب مجلس تعیین کند. اینکه رئیس‌جمهور تصور کند به جهت اینکه رای از ملت گرفته پس هر برنامه‌ای که در ذهن دارد مورد تایید ملت و قانون اساسی است؛ تصوری غلط و نابجاست.

شاید بتوان گفت اولین #تخم_لق سیاسی را در این زمینه #بنی_صدر گذاشت زمانیکه از رای مردم به خود سوء استفاده کرد و اسفند ۵۹ در دانشگاه تهران گفت :" شما مردم بدانيد اينهايی كه رخنه در نهادها كرده‌اند و شب و روز در اين نهادها، ضدرئيس جمهوری تبليغ می‌كنند، اينان #دشمنان انقلابند. دشمنان اسلامند." حمله همه جانبه بنی صدر به مجلس، حزب جمهوری اسلامی، شهید #رجایی نخست وزیر وقت ، شهید #بهشتی، شهید #باهنر و ... همه بر مبنای #سوءاستفاده بنی‌صدر از رای مردم به خودش بود. در دهه های بعدی انقلاب هم این رویه غلط به شکل دیگر ادامه یافت و برخی هم باز خواستند که جایگاه رئیس جمهور را از "مسوول قوه مجریه" به "#تئورسین سیاستهای نظام" برسانند و وی در امور دیگر قوا و نهادها خارج از مسوولیت قانونی خود دخالت کند.

امری که در تبلیغات پیش از انتخابات۹۶ مشهود بود و رهبر معظم در ۲۷ اردیبهشت ۹۶، در بیاناتی فرمودند :" من معتقد به برنده و بازنده در انتخابات نیستم زیرا #هر_کس رأی بیاورد، برنده‌ی اصلی انتخابات، نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران هستند." اما این سخنان مورد توجه قرار نگرفت و #روحانی در کنفرانس بعد از انتخابات گفت :"نه مردم به فریبکاران بهترین بخش این انتخابات بود." و رای مردم به خودش را نه به یارانه و نه به وعده های سایر نامزدها تفسیر کرد. رهبری معظم مجددا و صریح‌تر در ۲۲ خرداد ۹۶ با تذکر این مساله فرمودند: "ما از لابه‌لای این کار مشترک، حرفها و ملاحظات درنیاوریم جوری که اصل این حرکت مشترک را خرابش کنیم، ضایعش کنیم؛ این کار مشترک، خیلی مهم بود. [امّا] اینکه ما بیاییم ملّت ایران را تقسیم کنیم بگوییم «بعضی‌ها به این موضوع آره گفتند یا [خیر]»؛ نه، #مردم_فقط_آمدند_اشخاص_را_معین_کردند. چرا تقسیم میکنیم افراد را؟ مراقب باشیم این تقسیم‌‌‌کردن‌ها، این بگومگوها، از دل یک کار بزرگ و مشترک ملّت ایران بیرون نیاید ... سال ۵۹، رئیس جمهور وقت[#بنی_صدر]جامعه را #دوقطبی، و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد که نباید این تجربه تکرار شود."

تاکید حضرت آقا بر اینکه مردم صرفا آمدند اشخاص را مشخص کنند بنوعی اشاره به همان اصل ۱۲۲ #قانون_اساسی است که وظیفه رییس جمهور مقابل حقوق ملت، سیاستهای کلی نظام و قوانین مشخص شده و مردم شخصی را انتخاب میکنند که معتمد و وکیل آنها در حیطه اجراییات کشور باشد‌. اما این سخنان مهم رهبری بجای #عبرت شدن برای #روحانی، واکنش سخت و تند وی را برانگیخت، واکنشی که در ضیافت افطار با اساتید، مراسم تنفیذ،‌ تحلیف و رای اعتماد به وزرا ادامه یافت و شاید کمتر موضوعی را بتوان یافت که اینقدر مورد تاکید رییس جمهور در سخنرانی های مهمش باشد،‌ موضوعی که توسط #انقلابی ها مورد غفلت واقع شد و در تبیین سخنان رهبری و واکنشهای بیجای روحانی کوتاهی شد. برای مثال روحانی در مراسم تحلیف گفت: "مردم بار دیگر با ما به روشنی سخن گفتند و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند ... و با زبان رأی خود گفتند #چه_میخواهند و #چه_نمیخواهند و با رأی اعتماد مجدد و #معنادار خود، #رویکرد و راه را انتخاب کردند"؛ وی در روز رای اعتماد به وزرا هم گفت :" انتخابات ۹۶ فرصتی را فراهم کرد که مردم در میان دیدگاه‌ها و رویکردها ، آگاهانه به داوری بنشینند و به #گفتمان، #اهداف و #برنامه‌ های رییس‌جمهور منتخب خویش، رأی دهند" این سخنان و تاکید #اشتباه بر اینکه رای مردم به شخص رییس جمهور، رای به اهداف و برنامه و گفتمان رییس جمهور هم هست همان نادیده گرفتن وظایف رئیس دولت مقابل ملت، مجلس و رهبری و شروع #دخالت در امور قوای دیگر و نهادهای خارج از دولت است، امری که ناشی از #برداشت_غلط و خلاف قانون از رای مردم بوده و رییس جمهور را بجای خادم و پاسخگو در برابر مسوولیتش بدل به سخنران ضد نهادها وقوای دیگر بدل میکند‌.

نویسنده: امید نیکو


کد مطلب: 18489

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18489/میراث-شوم-بنی-صدر

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir