اشیاء هخامنشی فارس، ملی می شود

17 دی 1396 ساعت 19:06

معاون میراث فرهنگی فارس از ثبت 45 شیء هخامنشی موزه تخت جمشید در فهرست ملی خبر داد.


به گزارش "حافظ نیوزعبدالرضا نصيري معاون میراث فرهنگی فارس با بيان اينكه به زودي نخستين پرونده اشياي منقول فارس در فهرست ملي به ثبت خواهد رسيد، افزود: طبق قوانين موجود، پرونده اشيا و اقلام منقول به صورت گروهي و در قالب مجموعه هاي 40 تا 50 تايي متعلق به يك دوره تاريخي و حاصل كاوش در يك سايت تاريخي، در فهرست ملي قرار مي گيرد.معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در ادامه اضافه كرد: در مرحله نخست، پرونده ثبتي 45 شيء تاريخي كه در موزه تخصصي هخامنشي تخت جمشيد وجود داشت، تهيه و تدوين شد.

به گفته وي، در حال حاضر اين پرونده به سازمان ميراث فرهنگي كشور در تهران ارسال شده و بنابر پيش بيني هاي صورت گرفته به زودي نشست تخصصي و كميته ثبت ملي آثار برگزار خواهد شد و اميدواريم اين پرونده نيز شماره ثبت بگيرد.
نصيري در ادامه اضافه كرد: 45 شيء كه هم اينك پرونده آن تهيه شده، قدمت هخامنشي دارد و طي سالها در سايت ميراث جهاني تخت جمشيد كشف شده و هم اينك نيز در موزه هخامنشي اين سايت در معرض ديد عموم قرار دارد.
معاون ميراث فرهنگي فارس همچنين گفت: تاكنون 90 پرونده اشياي منقول تاريخي استان تهيه شده و اميدواريم اين پرونده ها كه عمده آنها متعلق به اقلام و اشياي موزه پارس در شيراز است هرچه سريعتر ملي شود.
نصيري افزود: اولويت ثبت ملي اشياي منقول استان با اقلام تاريخي در موزه هاي هخامنشي تخت جمشيد، ساساني بيشاپور (كازرون) و موزه پارس در شيراز مي باشد.
به گزارش خبر نگار ما در حال حاضر ۲۵ موزه تخصصی در استان فارس فعال است که تنها ۲۰هزار شیء تاریخی در عمارت
کلاه فرنگی شیراز(موزه پارس ) وجود دارد.
این عمارت در سال ۱۳۱۶ به عنوان نخستین موزه کشور و با نمایش یک هزار و ۸۸ قلم شیء تاریخی راهاندازی شده و هم اینک در این موزه تخصصی بیش از ۲۰ هزار قلم شیء تاریخی وجود دارد.
موزه پارس در محور زندیه شیراز واقع شده و هم اینک به یکی از جاذبه های پرمخاطب گردشگری استان تبدیل شده است.
گفتنی است تا قبل از سال 1377 اکثر آثار و کشفیات فرهنگی در محوطه های تاریخی سراسر کشور به موزه ملی منتقل می شد اما بعد از این سال، کشفیات در موزه های تخصصی استان ها نگهداری و در معرض دید عموم قرار می گیرد.
در حال حاضر آثار و اقلام موزه ای و مطالعاتی متعلق به دوره های پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی در موزه پارس نگهداری
می شود و در معرض دید عموم قرار گرفته است.همچنین در موزه تخصصی تخت جمشید که به موزه هخامنشی فارس نیز معروف است انواع اقلام و اشیا این دوره تاریخی که در سایت جهانی تخت جمشید کشف شدند در معرض دید عموم قرار دارد.
موزه تخت جمشید به واسطه ساروج قرمزی که در کف آن به کار رفته، به رنگ قرمز درآمده؛ در واقع ساختمان موزه قدیمیترین بنای ایران است که بازسازی شده و به موزه اختصاص یافتهاست. این بنا یکی از مجموعه کاخهای تخت جمشید است که حدود دو هزار و 500 سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد. بیشترین آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده از مجموعه تخت جمشید کشف شده است.
نکته جالب توجه در این موزه مربوط به نمایش بخشی از پرده سوخته تخت جمشید می شود که بعد از دو هزار و ۵۰۰ سال هنوز باقی مانده و از جمله کشفیات تخت جمشید است.
کتیبه خشایارشاه که به خط میخی نوشته شده و از اطراف تخت جمشید در سال ۱۳۴۵ کشف شده است نیز نه تنها به نمایش درآمده بلکه به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.
نمونه ای از الواح گلی به خط میخی عیلامی متعلق به دوره هخامنشیان که برخی از آنها در موسسه شرق شناسی شیکاگو هنوز در دست مطالعه است را نیز می توان در این موزه دید. الواحی که در موزه گذاشته شده است، هنگام پاک سازی تخت جمشید به دست آمده اند و پس از ترجمه معلوم شده سند پرداخت دستمزد به کارگران بوده که به صورت نقدی داده می شده است.
یک تابوت سفالی و مراحل مرمت تابوت را نیز در قالب تصاویری به نمایش درآورده اند و قسمتی دیگر مربوط به نمایش پنجه پای مجسمه انسان از سنگ مرمر سفید است که متعلق به دوره فراهخامنشی بوده و در ناحیه شمال غربی خارج از صفه تخت جمشید(ناحیه معروف به فراتادارا) کشف شده است.
بنای موزه به تنهایی از لحاظ معماری و تاریخی دارای ارزش است. بیش از ۵ هزار شی مطالعاتی در مخزن و ۴ هزار شی موزه ای و شاخص در این موزه وجود دارد که نزدیک به ۱۷۰ اثر به نمایش گذاشته شده است. اشیاء تاریخی این موزه شامل انواع گوشهای سنگی، چاقو تیزکن، پنجه شیر، دسته شمشیر، سر شیر، انواع سینی، هاون و دسته هاون، بشقاب های سنگی، چشم های مصنوعی ، انواع عطر دان، کاشی لاجوردی ، ظروف سفالی، گل میخ های مفرغی با روکش طلا، بست های آهنی بکار رفته در سنگ ها و مواردی از این قبیل است، که تمامی این اشیاء به جز دو مجسمه زن مفرغی و پرنده مفرغی که از دوره مصر باستان است، مابقی آثار از جنس سنگ، فلز، چوب و سفال ، همگی منتسب به دوره هخامنشی و مکشوفه در تخت جمشید بوده است.
گفتنی است در جلسه کمیته آثار منقول سازمان میراث فرهنگی کشور که اوایل امسال در پایتخت برگزار شد ، ۱۲۷ اثر تاریخی ارزشمند شامل، دیوارنگاره صف سلام فتحعلیشاه، تابلوهای نقاشی، برخی از اشیای تاریخی موزه ملی و سنگ قبر و کتیبه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. از این آثار و اقلام موزه ای 37 اثر از موزه ملی ایران به ثبت رسید که از این مجموعه 30 اثر مربوط به دوره تاریخی و 7 اثر متعلق به آثار صنیع الملک است.
34 اثر از تابلوهای نقاشی ابوالحسنخان غفاری (صنیعالملک) که هماکنون در مجموعه فرهنگیتاریخی کاخ گلستان نگهداری میشود به ثبت رسید.
 خبرجنوب


کد مطلب: 18609

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18609/اشیاء-هخامنشی-فارس-ملی-می-شود

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir