افسردگی دوران سالمندی را چگونه شناسايی كنيم؟

17 دی 1396 ساعت 19:37

افسردگی سالمندان ممكن است كمتر شناسايی شود، به دليل اينكه بيشتر با شكايت بیماری‌های جسمی همراه است.


به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مسوول برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی را با اهمیت برشمرد و اظهار داشت: با بالا رفتن سن، تغییرات طبیعی در تمامی اندام‌های بدن ایجاد می‌شود که با رعایت نکاتی ساده می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد.
آزاده رضایی درباره شیوه زندگی در دوره سالمندی توضیح داد: تغذیه متعادل،‌ ورزش مناسب، بهداشت فردی، پرهیز از مصرف دخانیات و حضور فعال در جامعه و خانواده، ضامن سلامت دوران سالمندی و فعالیت همراه با خوشی و شادمانی است.
 کارشناس سلامت روان این مرکز نیز، افسردگی در سالمندان را شایعتر از کل جمعیت عمومی ذکر کرد و گفت: افسردگی سالمندان با پایین بودن وضعیت اجتماعی، اقتصادی، از دست دادن همسر، ابتلا همزمان به یک بیماری جسمی و انزوای فرد در ارتباط، بستگی دارد.
صدیقه مویدی با بیان اینکه افسردگی سالمندان ممکن است به دلیل شکایت از بیماری‌های جسمی، کمتر شناسایی شود، ادامه داد: نشانه هایی همچون احساس‌ غم،‌ دلسردی‌ و ناامیدی‌، به‌ مدت‌ دست کم‌ دو هفته‌ در اغلب‌ روزها، از دست‌ دادن‌ علاقه‌، بی‌حوصلگی، ناتوانی از لذت‌ بردن،‌ بی‌حالیی و خستگیی، بی‌خوابیی، خواب‌ زیاد، ناراحتی و گوشه‌گیریی اجتماعی، می تواند از آثار افسردگی باشد.
این کارشناس سلامت روان به سالمندان توصیه کرد: با ادامه کارهای عادی زندگی، دیدن فیلم‌های کمدی و شاد، استفاده از فرصت روزهای تعطیل، ثبت احساسات خود در دفتر روزانه و حل مشکلات با کمک دیگران می‌توان سالمندی سالم تری را تجربه کرد.


کد مطلب: 18618

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18618/افسردگی-دوران-سالمندی-چگونه-شناسايی-كنيم

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir