گزارش ویژه «حافظ نیوز» از نسبت منابع به مصارف بانک های فارس و تبعات آن؛

هنگامی که برخی بانک ها یک استان را به خاک سیاه می نشانند...

18 دی 1396 ساعت 17:42

آیا سپرده های مردم فارس در بانک های استان، صرف تولید و اشتغال در استان فارس می شود؟ اگر می شود چه درصدی و اگر نمی شود سپرده گذاری پنج میلیون استان فارسی در بانک های استان چه سرنوشتی پیدا می کند؟


حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی آیا سپرده های مردم فارس در بانک های استان، صرف تولید و اشتغال در استان فارس می شود؟
اگر می شود چه درصدی و اگر نمی شود این سوال وجود دارد که سپرده گذاری قریب پنج میلیون استان فارسی در بانک های استان چه سرنوشتی پیدا می کند؟
معمولا یکی از اهداف ذاتی بانک ها در هر استان، کمک به رونق صنعت و ایجاد واحدهای جدید تولیدی، رونق تجارت و کسب و کارهای کوچک، دست گیری از کشاورزان و باغداران و نهایتا کمک به خانه دار شدن مردم است.
با این حال، بررسی میزان سپرده های فارسی ها و برخی استان ها که بحران موسسات مالی و اعتباری در آنها بالا گرفته و نسبت سنجی آن با مصارف درون استانی بانکها، واقعیت های تلخی را آشکار می کند.
براساس گزارش بانک مرکزی از آمار مانده سپرده‌ها و تسهیلات در نظام بانکی کشور، مانده کل سپرده‌های بانکی کشور (منابع) در پایان مهرماه سال گذشته یک میلیون و 178 هزار و 667 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25.7 درصد افزایش یافته است. در ماه مورد نظر مجموع تسهیلات (مصارف) بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور 908 هزار و 517 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25.4 درصد افزایش یافته است.
بنابراین نسبت مصارف به منابع بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور در این ماه با کسر سپرده قانونی 85.3  بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد کاهش داشته است. میزان سپرده‌های بانکی استان فارس در پایان مهرماه 48 هزار و 952 میلیارد تومان اعلام شده است که این میزان سپرده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.
استان‌ تهران، اصفهان و خراسان رضوی در رتبه‌های اول تا سوم بیشترین میزان جذب سپرده قرار دارند و استان فارس بعد از این 3 استان در رتبه چهارم قرار گرفته است. استان کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان شمالی کمترین میزان جذب سپرده را داشته‌اند.
میزان تسهیلات بانک‌های استان فارس در پایان مهر‌‌ماه 28 هزار و 81 میلیارد تومان اعلام شده بنابراین نسبت مصارف به منابع بانک‌های این استان با کسر سپرده قانونی 64.7 درصد است. فارس که چهارمین استان کشور در جذب سپرده‌های بانکی است و در حجم تسهیلات پرداختی نیز بعد از استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی قرار گرفته اما فاجعه آنجا رقم می خورد که در نمودار مشخص شده در نسبت مصارف به منابع بانک‌ها، فارس رتبه 28 را در بین استان‌های دیگر به خود اختصاص داده است.
استان‌های خراسان رضوی، البرز، خوزستان، فارس و قم 5 استانی هستند که نسبت مصارف به منابع بانک‌های آنها زیر 70 درصد است و بانک‌های این استان‌ها در پرداخت تسهیلات ناخن‌خشکی کرده‌اند. به عبارت ساده تر، فارس از جمله استان هایی است که در آن، سپرده های مردم به میزان خیلی کمی در استان خرج می شود و باقی آن به مرکز ارسال می شود. فارس استانی است که طی یک دهه اخیر، شدیدا با بحران خشکسالی و کاهش تولید محصولات کشاورزی مواجه بوده و به تبع آن، بیکاری کشاورزان و صنایع وابسته به کشاورزی نیز خود یک عامل مهم در افزایش نرخ بیکاری در استان است. رتبه اول تصادفات و تلفات جاده ای در کشور و نرخ بیکاری 10/4 درصدی در تابستان 96 از جمله دیگر شاخص های مهم اقتصادی استان فارس است.
از سوی دیگر، شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری استان فارس در فرودین ‌ماه 96 معادل 279.9 درصد بوده که نسبت به ماه گذشته 1.7 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 12.5 درصد افزایش داشته است.
همچنین در سال 96، شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مناطق شهری استان فارس به عدد 320.9 رسیده که نسبت به مدت مشابه گذشته 4.7 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 22.2 درصد افزایش داشته است.
همه اینها، نشان می دهد حال فارس خوب نیست و استانی که از همه طرف، در محاصره بحران قرار دارد و بودجه های دولتی نیز قطره چکانی از راه می رسد، حداقل باید در وضعیتی قرار بگیرد که منابع مالی مردم این استان، در خود فارس هزینه شود.
 نسبت تسهیلات به سپرده‌ها از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که مدیریت منابع و مصارف بانک‌ها را به تصویر می‌کشد. به عبارت دیگر، این نسبت میزان اتکا بر منابع سپرده‌ای بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش غیردولتی را ارزیابی می‌کند.
برخی از کارشناسان، نسبتی از مصارف به منابع بانکی را که نشانگر ”توازن” در پرداخت‌ها باشد، در حدود 80 تا 85 درصد می‌دانند. یعنی زمانی که بانک‌ها، تا 80 درصد از منابع و سپرده‌های خود را تسهیلات داده و به این طریق به مصرف برسانند، توازن را در عملکرد خود رعایت کرده‌اند و این عدد در استان فارس همانگونه که ذکر شد، در حدود 65 درصد است.
حال باید دید تبادار استاندار فارس که تنها چندماه از تصدی مسئولیتش در استان می گذرد، در مواجهه با بحران خانمان سوزی که بانک ها در استان رقم زده اند چه تدبیری خواهد اندیشید؟

تهیه و تنظیم: سجاد زارع
 
 


کد مطلب: 18623

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18623/هنگامی-برخی-بانک-یک-استان-خاک-سیاه-می-نشانند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir