۰
plusresetminus
از بیت‌کوین چه می‌دانید؟!

بیت‌کوین یک دارایی ارزش‌ساز یا یک حباب واقعی؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۱
یت‌کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را به وجود آورده و تحت کنترل هیچ‌کس نیست.
بیت‌کوین یک دارایی ارزش‌ساز یا یک حباب واقعی؟
به گزارش "حافظ نیوزبا وجود آشفتگی امروز در بازار ارز و پول مانند نوسان قیمت دلار، اختلاس‌ها، کمبود بودجه‌های دولت و غیره بحث بیت‌کوین نیز اضافه‌شده است. پول مجازی که در صورت همه‌گیر شدن آن، انقلاب پولی در جهان به وجود خواهد آورد.

بیت‌کوین چیست؟
بیت‌کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را به وجود آورده است و تحت کنترل هیچ‌کس نیست. این اولین شبکه پرداخت نقطه‌به‌نقطه تمرکززدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچ‌گونه اختیار مرکزی و یا واسطه‌ای، نیرومند شده است.
بیت‌کوین به‌زودی باعث تغییر درروند حاکمیت بر جریان پول در دنیا می‌شود؛ به‌عنوان نمونه بانک‌های مرکزی پول‌های معمولی را ایجاد می‌کنند؛ درواقع تصمیم می‌گیرند این پول‌ها وجود داشته باشند تا به‌وسیله‌ آن از دولت اوراق قرضه خریداری کنند. بانک‌ها و شبکه پرداخت آن را به‌دقت تحت کنترل دارند اما بیت‌کوین رمز پایه این رویه را تغییر داده است.

تفاوت اصلی بیت‌کوین با ارزهای سنتی
تفاوت اصلی بیت‌کوین با ارزهای سنتی، غیرمتمرکز بودن آن است. بیت‌کوین روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به اسم بلاک چین فعالیت می‌کند. معنای بلاک چین به زبان ساده را با این مثال می‌توان قابل‌درک کرد؛ در جهان امروز بیش از ۸۰ درصد امور روزمره ما به شرکت‌ها و سازمان‌های واسطه وابسته است. وقتی شما در بانکی حساب باز می‌کنید یا وارد ایمیل شخصی خود می‌شوید، در حقیقت از سازمان‌های واسطه کمک گرفته‌اید.
شرکت‌ها و سازمان‌های واسطه بر تمام اطلاعات شما کنترل دارند. مثلاً وقتی به دوست خودتان در فضای مجازی پیام می‌فرستید در حقیقت این پیام را ابتدا برای پایگاه‌های داده ارسال می‌کنید و پایگاه داده آن را برای دوست شما می‌فرستد.
در پایگاه‌های داده بلاک چین، داده‌ها بین میلیون‌ها کامپیوتر توزیع‌شده‌اند و هیچ‌کس قادر به کنترل داده‌ها نیست و اگر شخصی بخواهد بلاک چین را هک کند باید بیش از ۵۱ درصد از کامپیوترهای شبکه را که با رمزنگاری پیشرفته حفاظت‌شده‌اند را هک کند که تقریباً غیرممکن است.

بهای بیت‌کوین
به دلیل اقتصاد نوپای بیت‌کوین، ماهیت جدید آن و گاهی بازارهای غیر نقدی، بهای بیت‌کوین می‌تواند در یک دوره زمانی کوتاه به‌صورت پیش‌بینی‌نشده‌ای افزایش و یا کاهش یابد. درنتیجه، نگهداری پس‌انداز با بیت‌کوین در حال حاضر توصیه نمی‌شود.
به بیت‌کوین به‌صورت یک سرمایه‌ در معرض ریسک زیاد، نگاه کنید و به‌هیچ‌وجه پولی را که توانایی باختن آن را ندارید، با بیت‌کوین پس‌انداز نکنید. اگر قرار باشد از طریق بیت‌کوین به شما چیزی پرداخت شود، سرویس‌های بسیاری هستند که می‌توانند آن مبلغ را برحسب ارز محلی، به شما پرداخت کنند.

فواید و معایب بیت‌کوین
این ارز مجازی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. سیستم پرداخت همتا به همتا مزیت اصلی بیت‌کوین محسوب می‌شود؛ یعنی بین مبدأ و مقصد انتقال، هیچ مرکز کنترل‌کننده‌ای وجود ندارد و تمام شبکه از کاربران آن تشکیل‌شده است.
سرعت در عمل بیت‌کوین، فضای بسیار خصوصی، برخی کارمزدهای بسیار پایین یا بدون کارمزد، عدم دسترس حکومت‌ها به این ارز، امنیت اطلاعات پرداخت، نبود تورم از دیگر مزایای این پول اینترنتی محسوب می‌شود.
از معایب آن نبود بازار رسمی، ریسک بالا، نوسانات اجتناب‌ناپذیر در طول رشد، هزینه تقریبی ۲۵ دلاری به ازای هر تراکنش، قرار نگرفتن بیت‌کوین در هیچ‌کدام از تعاریف ارز و وابسته بودن به باورها است.
از دیگر معایب آن این است که با ۴۰۰۰ دلار می‌توان بسیاری از مایحتاج خود را تأمین کرد؛ درحالی‌که یک سکه بیت‌کوین ۴۰۰۰ دلاری عملاً کاربرد واقعی به همراه نخواهد داشت. همین‌طور قیمت بالای آن مانع از سرمایه‌گذاری افراد عادی می‌شود؛ درحالی‌که ارزهای دیگر که تحت کنترل دولت هستند، هرگز آن‌قدر گران نمی‌شوند که پایین‌ترین سطوح جامعه نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
هرگونه تراکنشی با بیت‌کوین، برگشت‌پذیر نیست. فقط شخص دریافت‌کننده می‌تواند مبلغ را مسترد کند. این به آن معناست که باید مراقب باشید و با افراد و سازمان‌هایی که می‌شناسید و یا کسانی که اعتبارشان بر شما محرز شده است، وارد معامله شوید.

بیت‌کوین همچنان در دست آزمایش
بیت‌کوین ارز جدیدی است که فعالانه در دست توسعه است. هرچند که با افزایش استفاده از آن، میزان آزمایشی بودن بیت‌کوین کمتر می‌شود ولی باید به خاطر بسپارید که بیت‌کوین یک نوآوری جدید است و ایده‌هایی را می‌کاود که قبلاً هرگز به آن‌ها نپرداخته بودند؛ بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند آینده بیت‌کوین را پیش‌بینی کند.

توصیه اقتصاددانان جهان
پیتر بوکوار، مدیر عامل لیندزی گروپ در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: مشکل است بتوان بیت‌کوین را به‌عنوان یک ارز جایگزین در نظر گرفت درحالی‌که طلا هم ارزی جایگزین است. وقتی آن روز فرابرسد که بیت‌کوین سقوط کند من تعجبی نخواهم کرد. استخراج طلا از زیرزمین بسیار سخت‌تر از آن است که یک لپ‌تاپ برداشته و یک ارز دیجیتال جدید تولید کرد.
بوکوار افزود: یک آسیب‌پذیری به‌خصوص هم وجود دارد که بخشی جدایی‌ناپذیر از ارز دیجیتال است؛ می‌توان آن را هک کرد؛ و به‌این‌ترتیب افرادی سکه‌های مجازی خود را از دست می‌دهند.
کلمنس، مدیر مرکز تحقیقاتی اقتصاد در آلمان گفت: نباید اجازه داد بازار به حال خود رها شود و باید مقرراتی برای بیت‌کوین وضع شود تا به پایداری اقتصادی و سیاست‌های مالی آسیبی وارد نشود.
وی افزود: با کمک ارزهای دیجیتال می‌توان تراکنش‌ها را به‌صورت ناشناس انجام داد و در این صورت می‌توان فرار مالیاتی داشت یا این‌که از آن برای اهداف غیرقانونی استفاده کرد.
پل کروگمن، برنده نوبل اقتصاد، ۲۸ دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی گفت: بیت‌کوین شیطان است؛ حالا که همه مباحث به نقاط قوت اقتصادی بیت‌کوین معطوف شده‌اند، آیا قرار است این پدیده با همین نگاه مثبت کار کند؟ من باید اذعان کنم که نسبت به این موضوع عمیقاً بی اطمینان هستم.
وارن بافت، سرمایه‌دار مشهور، ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی تصریح کرد: مردم و برخی از وال‌استریتی‌ها از صعود نجومی قیمت این پدیده هیجان‌زده شده‌اند، نمی‌توان بیت‌کوین را قیمت‌گذاری کرد؛ چراکه این ارز دیجیتالی یک دارایی ارزش ساز نیست، بیت‌کوین یک حباب واقعی است.
جوزف استیگلیتز، برنده نوبل اقتصاد و استاد دانشگاه کلمبیا، ۲۹ نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی مطرح کرد: موفقیت بیت‌کوین تنها به خاطر امکان دور زدن قوانین و فقدان نظارت است؛ بنابراین ازنظر من این پدیده غیرقانونی محسوب می‌شود. بیت‌کوین در حقیقت هیچ‌گونه کارکرد اجتماعی مفیدی ندارد.

احتیاط شرط استفاده از بیت‌کوین
به نظر می‌رسد باید با این ارز بااحتیاط برخورد کرد، هرچند باوجود ویژگی‌های خوبی که دارد اما به دلایل پنهان بودن شخصیت واقعی به وجود آورنده‌ی این ارز، حبابی بودن و نوسانات آن، نبود قوانین مشخص در رابطه با این ارز مجازی شرط استفاده از آن احتیاط است. به نظر می‌رسد تجار و علاقه‌مندان به استفاده از بیت‌کوین باید کمی به آن فرصت دهند تا به‌مرورزمان واقعیت‌های آن روشن شود.
اگر بیت‌کوین بتواند نقاط ضعف خود را در آینده بر طرف کند، قطعا انقلابی پولی در جهان رخ خواهد داد که در بسیاری از قوانین پولی کشورها، تغییرات اساسی به وجود خواهد آورد.
کد مطلب : ۱۸۶۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما